köpråd begagnad janfire flex a eller pellx 20

Skriv svar
gasapå
Prima virke

köpråd begagnad janfire flex a eller pellx 20

Inlägg av gasapå »

vad ska man tänka när man köper en sån beg?
har även i kikaren en pellx 20.
vet av en som har en sån pellx och den har inte funkat helt 100 stänger av sig lite då o då
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Av dessa två skulle jag valt Janfire Flex A. PellX är inte direkt en dålig brännare, men det är en konstruktion som har visat sig åldras med mindre värdighet än Janfire. Av dessa två är väl Janfire den mest effektiva, i betydelsen att den ger mest nytta tillbaka för den pellets man stoppar i den. Tändningssystemen är sårbara på båda dessa brännare, så många reservdelsleverantörer säljer tändspiraler till Janfire i två-pack. Jag räknar med att du är på utkik efter billiga brännare, och dessa två är så vanliga att de blir billiga att köpa, annars så finns det bättre brännare, men smakar det, så kostar det som regel med :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
gasapå
Prima virke

Inlägg av gasapå »

oki
men jag tror jag kör på janfire skulle nog passa fint i pannan min.
ska montera den på samma plats som oljebrännaren sitter i.
röken går nedre vägen på min panna.
har en albin kombi från 76.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Med en 70 tals panna är nog Janfiren det rätta valet eftersom den kan gå tillräckligt lågt ner i effekt till att du ändå kan få en hygglig verkningsgrad. Har du funderingar på intrimning av Janfiren, så är Icecap mannen att fråga här på forumet eftersom han har lång, praktisk och professionell erfarenhet med Janfire. Han kör sin i en CTC 265B - så han har "hands-on-experience" med Janfire i 70 tals pannor :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
gasapå
Prima virke

Inlägg av gasapå »

oki va bra.
gis inte riktigt börja byta panna än.
gamla funkar ju.
och kanske den är inte lika effektiv och släpper ut värme men den värmer pann rummet.
men de kommer då och då billiga pannor på blocket som har bara 10 år på nacken
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Vår och sommar brukar vara tiden då folk slänger ut pelletspannor till förmån för fjärrvärme eller bergvärme. Som du säger: Då kan man göra riktiga klipp :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Blir det inte billigare att köpa en ny brännare direkt i stället för att först kosta på:

Lågriktare, utstosning, termostat hos Ekontroll samt ev. ny styrbox (gäller Janfire FlexA)

Eller varmluftständning och nytt uppgraderingschipp (gäller P20)
Har du otur så kostar brännarröret (rostret) till P20 ca. 4000:- om det gamla röret spricker.

Skaffar du en effektiv panna till sommaren vill du ändå ha en modern brännare som du enkelt kan justera in själv och slippa kostnaden för att ta hem installatörer.
När du då köper en modern brännare blir du stående med dina dyra påkostade, uppgraderade begagnatbrännare för då vill många andra som ledsnat på brännare som säger Pang eller stannar då och då också sälja av sina gamla trotjänare som gjort sitt och köpa värmepump eller ny brännare.

Just nu finns absolut ingenting vettigt att köpa på Blocket. De med luft-vatten pumpar som inte orkar med kylan dammsuger marknaden på brännare.
Till och med en sverigebrännare som var till salu för 7000:- försvann på 2 dagar.

Skulle tro att det dröjer till april innan köpvärda brännare dyker upp på Blocket. Nu säljs rena skrotet till fantasipriser.

Är själv glad att jag köpte en ny brännare direkt till gamla pannan för då blev det inga nya kostnader att flytta över den till den nyare pannan. :D
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Torsten: Vill du säga att det fanns någon som var tillräckligt bakom flötet att köpa Sverigebrännaren? :shock:

Har kollat runt lite, och tydligen är det efterfrågan på brännare just nu därför att även de "billiga" nätbutikerna har trissat upp priserna ett par tusen :evil:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Har själv kört med en KMP PX20 (hette eg ifs Pellx på den tiden) sedan 1999. Hade den monterad i just en Albin kombipanna (Ekonom) från mitten av 70-talet och det funkade kalas! Men för att den ska vara intressant så ska den precis som Torsten skrev vara ombyggd till varmluftständining och att även det inre brännarröret skall vara bytt till den nya Mod 2 modellen.
Janfire´n har jag inte egen erfarenhet av och vet i princip inte mer om den än det man läst här på forumet, så just därför väljer jag, till skillnad från en del andra att inte framföra någon dömande åsikt :twisted: .

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och rörande Janfire och jag: Mitt detaljkunnande rör Janfire NH, Flex'en känner jag till rimligt bara. Men på NH'n slår jag alla på fingrarna!

Jag har viss detaljkännedom om de nya Flex-A boxar men inget som har betydelse för vanliga (eller ovanliga) användare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Tror inte att du kan få tag på någon brännare på Blocket. Höll på en månad och det som var intressant såldes på några timmar.
Tittade under den tiden på 3st P21 brännare. De var spruckna och dåliga men köpsugna åkte från halva sverige och de gick åt fortare än kvickt fast begärda priset låg mellan 6000 och 8000.

Var nära att köpa den här
http://www.billigtvvs.se/kategorier/227 ... tsbrannare
Klart mer för pengarna än metallskrot för 6000.

Fick då genom lite tur tag på en bra brännare för 6000 via bekanta.
Tillverkad år 2003 men roster bytt och övriga metalldelar ser helt opåverkade ut.
Bara stoppa in i pannan och elda utan att köpa till någonting. En utbyggnad på luckan var lätt att tillverka själv.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Skriv svar