Är pannan övertänd?

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!

Är pannan övertänd?

Inlägg av rod02 »

I min kombipanna med brännaren i oljedelen, så kan jag se låga i veddelen. Visserligen när den går fett. Och jag behöver inte tända upp i veddelen, det löser brännaren. Så det är varmt nog att ta fyr. Vid fullt flås på vedeldning, så kan man se lågor i tigexen. Så hur är det vid normal pelletseldning?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Vet ej hur pannan ser ut men om du har brännaren i en oljedel där lågorna sprider sig till veddelen och vidare upp i rökröret så att dom syns i dragbegränsaren känns ju lite våldsamt, jag får dra på väldigt mycket effekt för att lågorna ens ska kunna ses innifrån veddelen (dock annan panna givetvis, men det är ju också en kombipanna), någon aning om vad du kör på för effekt på brännaren på ett ungefär ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Förstod jag rätt att du har ved i veddelen som tar eld när du kör med pellets? Det är nog inte så lämpligt att köra både pellets o ved på samma gång, är säkert därför du ser lågorna uppe vid tigexen
Vad får du för rökgastemp, 800grader???

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

När lågorna når ända upp i tigexen är det bara ved som gäller, ej brännare. Och fullt ös. Tuberna är grova som hockeypuckar, och ej så långa. Har en ventil på vedluckan, så det går att lugna ner det lite. Hjälper nog en del att elda uppifrån och ner med.
Går brännaren på normal blandning så stannar lågan i oljedelen, men den antänder i veddelen av bara värmen. Så därför undrar jag hur man kan hitta oförbränd pellets i pannan. Alt brännbart har sämre chans än "snöboll i ......." i min panna. Inte bara nackdelar med den gamla duplomaten. Flyttar jag en baffel lite ser jag lågans färg via veddelen. Och går den riktigt fett, så ser jag orange låga längst in med bafflen på plats.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Kanske inte bara nackdelar, men erkänn att de är i majoritetBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar