Blandade nybörjarfrågor

Skriv svar
Navapel
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 21:54

Blandade nybörjarfrågor

Inlägg av Navapel »

Hej igen, nu har det hopat sig några nya nybörjarfrågor som jag hoppas någon har tid och lust att svara på.

Först normalförbrukning, i den mån det går att säga något utan att känna till detaljer om hus, panna, brännare etc. Jag ska dock nämna att jag har en Effecta 220-panna och brännaren är en Effecta Supra (+ Aero).

Den första pelletssorten jag testade var HMAB och det gick ca en 16-kilos säck/dag i oktober då temperaturen pendlade kring nollan. Ungefär samtidigt som jag bytte sort (till Stora Enso) för att kunna jämföra sorter blev det mycket kallare, vilket naturligtvis försvårade jämförelsen. Men om det gick ca 1 säck/dag runt 0 grader, hur mycket bör det gå av en likvärdig pelletssort när temperaturen ligger mellan -10 och -20? Med den temperaturen gör jag av med ca 2,5-3 säckar per dag med Stora Ensos pellets.

Sedan lite om sintring och pelletsutseende (och dess eventuella relation till kvaliteten). HMAB funkade först ganska bra utan sintring, men sedan blev det en del samtidigt som överhettningsskyddet mellan brännaren och matarröret löstes ut. Då ändrade installatören fläktinställningarna lite och det blev bättre. När jag sedan bytte till Stora Enso började det bli lite sintring igen. Frågan är då vad man gör åt det.

Installatören tyckte att jag kunde köra ett tag med Stora Enso utan att ställa in brännaren ordentligt med mätinstrument för den nya sorten och att jag i första hand skulle hålla koll på askan så att den ser bra ut i övrigt (vad nu det innebär).

Vilka är annars standardåtgärderna när man har att göra med sintring? Jag antar att det kan vara så att pellessorten helt enkelt är dålig och/eller att den inte passar för brännaren, men bortsett från det - vad bör jag testa? Fläktinställningarna? Jag har prövat att öka några procent, men det hände inget särskilt då. Startdos? Större eller mindre? Kan det ha med temperatur att göra så att det blir mer sintring när det är kallare och behöver eldas mer? Alla tips, förslag insikter är välkomna ...

Och så utseendet. HMAB-pelletsen var rätt mörka och något hårdare än Stora Enso. Ingen av sorterna var direkt smulig/spånig, utan båda var rätt hårda. Medellängden hos Stora Ensos var nog också lite kortare än HMAB:s (båda är 8 mm i diameter).

Men det kan uppenbarligen också variera från pall till pall. Jag har även pellets från Stora Enso som liknar HMAB-pelletsen mer till utseendet, men dem har jag inte börjat elda ännu (bara en säck som råkade gå sönder lite, och det var så jag märkte skillnaden).

Säger utseendet något om kvaliteten? Finns det någon koppling till sintring (t.ex. mer lignin i ljusare pellets eller något sådant?)?

Övrigt som kanske är relevant i sammanhanget: överhettningsskyddet till pannan har löst ut två gånger och båda gånger har det varit en del klumpar i brännarröret. Att sintring löser ut överhettningsskyddet på brännaren kan jag på sätt och vis förstå, men kan det också finnas någon koppling till panntemperaturen?

Dessutom går klockan på aerodisplayen alldeles för fort (den drar iväg ca en kvart extra/dygn). Det har jag påtalat för installatören och han skulle ringa till Effecta för att se om de kunde skicka ett nytt kretskort. Men spelar detta egentligen någon roll förutom att det är irriterande att klockan hela tiden går fel? (Jag vet förstås att vissa inställningar är baserade på tid och att t.ex. startdos anges i sekunder, men den mättes ju ändå upp på annat sätt från början.)

Många frågor blev det, men jag tyckte det var lika bra att samla dem på ett ställe på en gång. God jul på alla!
tg
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:27

Inlägg av tg »

sintring =minska fläkt
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Pellets har olika densitet. Olika fabrikat behöver alltså olika inställning i förhållandet mellan dosering och fläkt.

HMAB är en bra pellets, lite hård och släp, har en densitet runt 680-700g/L.

S.E.-pellets har 650g/L, alltså komme brännaren att köra magert om den är ställd till HMAB.

Mager förbränning ger med sintring, detta då den magre förbränningen ger mycket värma punkter som får en annars OK aska att smälta och därmed sintra.

Du behöver alltså att justera brännarens dosering.

Att justera fläkten är inte speciellt bra, man justerar fläkten till en viss effekt och trimmar doseringen till att passa fläkthastigheten.

På de brännare man kan samla upp doseringen från en slang är det vettigt att få allting trimmat rätt och sedan låta bli att trimma på fläkten.

När den sedan kör tar man doseringen av och samlar den i en hink under en viss tid, kanske 10 min.

Man vägar sedan denna portion och skriver på en lapp och byter man pellets är det bara att trimma doseringen till samma mängd uppnås på samma tid, då ska allting vara bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Navapel
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 21:54

Inlägg av Navapel »

Tack till båda för svar.

Fläktinställningarna kan man ju lätt testa att ändra om man vill, men frågan är hur jag gör med doseringen nu när jag inte har några HMAB-pellets kvar att väga.

Fast jag har ju aktuella inställningar för HMAB, och om Icecaps densitetsangivelser stämmer borde man väl kunna utgå från dem? HMAB:s densitet är ca 1,06 x Stora Ensos. För att kompensera för den lägre densiteten hos Stora Enso borde jag i så fall öka nuvarande dos med 6 %. Tänker jag rätt då?

I så fall, ska jag ändra alla fyra värden? Under skruvmatningsinställningarna har jag nu följande värden:

Startdos: 65 s
Stöddos. 10 s
Driftdos högfart: 32 %
Driftdos lågfart: 8 %

Driftdosen mäts i procent av ... vad?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det går knappast att justera "bakläns", grejen är just att man gör denna mätning i samband med en korrekt intrimning.

Men man kan trimma själv ganska enkelt om man använder spik-metoden (sök o du ska hitta) men i nuläget kan en 6% ökning av doseringen vara det rätta att göra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Glöm snacket om pelletsdensitet. Pellet matas efter hur den ser ut och inte efter tätheten på varje enskild pellets. Villovägar finns det många inom pellets men det här är en av de pinsammaste.
Man kan dessutom inte mäta tätheten på pellets genom att hälla upp den i en 10 liters hink och sedan väga. Ruska lite så sjunker det ihop och så blir värdet ett annat. Självklarhet för var och en som studerat något inom ämmnet siktning och sållning.

Låt pelletsskruven gå i några minuter och samla upp pellets och väg innan du byter pelletssort. Skriv upp vikten. Väg den nya pelletsen som kommer under samma tid. Då vet du hur mycket du ska öka eller minska pelletsdoseringen. ÄNDRA INTE FLÄKTEN.

Har du digital inställning av pelletsmatningen blir det både enkelt och exakt.

Har du brännaren rätt inställd före pelletsbytet kommer den därigenom att vara rätt inställd också efter bytet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Torsten: nu är det nog ganska fel att "glömma densiteten"! Ditt utlåtande om det är faktisk pinsamt!

Att alla doseringar jag har sett matar en viss volym per tidenhet är dock helt rätt, detta betyder att det med en hård pellets (hög densitet) matas in mer bränsle per tidenhet än med en "lös" pellets (låg densitet). Samtidig "glider" hårda pellets lättare vilket även det ger en högre dos.

Och jo, man KAN faktisk mäta densiteten medelst en 10L hink! Precis som du skriver packas den lite om man skakar om men jag har faktisk inte sett någon pelletsbrännare som skakar ihop pelletsen innan den doserar men jag förstår att det är vanligt i din värld och jag är därför nyfiken på vilken brännare som gör detta?

Men rådet om att få inställd brännaren och sedan mäta doseringen över en känd tid är helt och alldeles korrekt.

Men att ställa på en förmodat procentskillnad låter sig inte göras med bra resultat men det är ett utgångspunkt.

Och som du kanske har läst har TS inte kvar originalpelletsen varför en korrekt dosering och vägning kan göras, alltså är rådet med att väga pelletsen under en viss tid inte speciellt användbart i detta läge.

Densiteten är inte alls viktig i detta läge för TS, det viktiga är att få doseringen att stämma överens med luftmängden, inget annat. Skillnaden i densitet ger dock ett utgångspunkt för justeringen men definitivt inte facit.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Navapel
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 21:54

Inlägg av Navapel »

Lite olika bud här. Fast på sätt och vis är det skönt att se att det inte är helt självklart ens för icke-nybörjare. :)

Jag antar att jag helt enkelt får pröva lite olika inställningar och sedan försöka utvärdera resultatet så gott jag kan. Jag kan ju förstås också åka och köpa en lössäck HMAB-pellets och väga och greja, men eftersom den inte är från samma parti som den pellets brännaren ursprungligen ställdes in för blir det troligen ändå lite missvisande.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

I realiteten ganska lika bud faktisk!

Då du inte har gjort "grund-mätningen" har du inget att ställa till, alltså måste du hitta andra sätt att justera på för att få rätt värde.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar