Elda pellets i vedutrymmet?
Elda pellets i vedutrymmet?
Satt o pratade lite med en arbetskamrat idag o beklagade mig lite över min brännare inte orkar upp i temp ibland... Han sa att han hadde samma problem förut innan han flyttade.
Han brukade fylla en säck i ved utrymmet och tända på den med en kopp tändvätska under i asklådan, det skulle visst brinna länge och få upp pannan i temp sen var det bara för honnom att sätta igång brännarn på u-hållsfyr, så höll det sig ngn dag...
Undrar lite lätt om inte det är risk för att "bränna" ur hela pannan och skorstenen, för det måste ha blivit en helvetiskt brand av 16 kg pellets....
Han brukade fylla en säck i ved utrymmet och tända på den med en kopp tändvätska under i asklådan, det skulle visst brinna länge och få upp pannan i temp sen var det bara för honnom att sätta igång brännarn på u-hållsfyr, så höll det sig ngn dag...
Undrar lite lätt om inte det är risk för att "bränna" ur hela pannan och skorstenen, för det måste ha blivit en helvetiskt brand av 16 kg pellets....
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
Jisses
...du ska nog prova att sätta eld på en liter pellets innan du slänger in en säck pellets
Förstår inte varför du inte får upp tempen ? ..är det inte bara att öka pelletsmängd i brännaren så att du får ut fler kilowatt ..kan det vara så att din brännare är allt för snålställd

Förstår inte varför du inte får upp tempen ? ..är det inte bara att öka pelletsmängd i brännaren så att du får ut fler kilowatt ..kan det vara så att din brännare är allt för snålställd
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Höjer jag matningen blir brännarn övermatad o stannar... har hittat den gyllende medelpunkten brännarn går men inte upp i temp... men den övermatas inte... får vara så nu tills det (om det nånnsin gör det) lugnar ner sig...
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Att hälla en säck pellets i fungerar helt enkelt inte! Den packas för tät för att luften kan komma igenom i den mängd som behövs, som bäst kvävs elden bara , som värst sprängs pannan i en gengas-explosion.
Knappast att rekommendera alltså.
Om pannan inte orkar med att hålla uppe temperaturen är det för att brännaren ger för lite effekt och/eller för att pannan tar vara på det för dåligt.
Ökar man matningen i brännaren måste man öka luften också, i mitt hus som kan göra sig av med den del pellets ganska snabbt räcker 11kW när den blir riktigt kallt och då nästan alla brännare som finns ligger runt 15kW måste din brännare vara ställd ganska fel eller din panna synnerligt ineffektiv.
Knappast att rekommendera alltså.
Om pannan inte orkar med att hålla uppe temperaturen är det för att brännaren ger för lite effekt och/eller för att pannan tar vara på det för dåligt.
Ökar man matningen i brännaren måste man öka luften också, i mitt hus som kan göra sig av med den del pellets ganska snabbt räcker 11kW när den blir riktigt kallt och då nästan alla brännare som finns ligger runt 15kW måste din brännare vara ställd ganska fel eller din panna synnerligt ineffektiv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Eftersom pannan kan eldas med ved så måste det ju finnas möjlighet att ordna så att pannan kan andas ordentligt (under förutsättning att du inte har en helt värdelös skorsten) och då kan du höja effekten på brännaren utan problem också, är alla spjäll öppna ? om du har bafflar någonstans så bort med dom, om du har vettigt drag i skorstenen så ska det inte vara några problem att höja effekten på brännaren, du kommer givetvis att slösa bort en hel del pellets som går rätt ut skorstenen men jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka.Höjer jag matningen blir brännarn övermatad o stannar... har hittat den gyllende medelpunkten brännarn går men inte upp i temp... men den övermatas inte... får vara så nu tills det (om det nånnsin gör det) lugnar ner sig...
Vad menar du att brännaren stannar när du övermatar den, blir det så mycket pellets iden så det slocknar eller löser termostaten ut i fallröret ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.