Det här är mitt första inlägg på forumet. Har läst en massa läsvärt här!
Jag är ny ägare till en pelletsbrännare som sattes in i våras i vår panna som tidigare använts till olja. Jag lade hela jobbet på en vvs-man i trakten.
Det har fungerat hyfsat över sommaren... Så fort det blev kallare började problemen.
Vid väderomslag dvs mera kyla eller vind, är det stor risk att pannan stannar. Brännaren signalerar "Misslyckad start". Det ligger lite lätt sotad pellets på rostret.
När jag väl får igång allt igen, så klarar pannan inte att leverera nån värme. Temperaturen i pannan masar sig upp till max 40 och så småningom går elpatronen in.
När det blir vindstilla börjar grejerna funka igen, trycket går upp till det normala men värmen som jag kan få ur pannan är fortfarande svag och inomhus får vi då max 17 grader.
Värsta kombon är kyla och vind.
Installatören har varit här flera gånger och är sur och kan inte komma på vad som är fel, utan lägger det (möjligen rättvist) på mig.
Jag har nu via läsande på forumet fått för mig att det är draget det är fel på. Att det ger för mycket drag och att vädret därför spelar in så här mycket.
Se bild. Dragluckan (så heter det väl?) är monterad på ett snedsågat rör som är förankrat i skorstenen. På snedsågningen hänger luckan såklart rakt ner (gravitationen, ni vet

Vad tror ni - ska jag föreslå att installatören ordnar detta till att börja med eller tror ni att felet ligger nån helt annanstans?