Oförbrända pellets

Skriv svar
quint
Ungskog

Oförbrända pellets

Inlägg av quint »

Hej på er!

I min sotlåda får jag en massa pellets som inte är ordentligt förbrända. Det blir som små kolbitar som är ungefär 1/3 av storleken på icke eldad pellets.

Se bild här

Vad är det jag ska justera för att förbränningen ska bli bättre? Mer eller mindre luft? Justera dragregulatorn?

Asklådan blir full efter bara 15-20 säckar pellets vilket är på tok för snabbt!

Tacksam för hjälp!
Thermia Biomatic+ 20 installerad 2010-10.
2 plans villa med ouppvärmd källare från 1937. 240m2. 22 grader.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Tydligen får brännaren för mycket pellets. Jag ser att pannan installerades i oktober i år, så detta är ett garantiärende. Kontakta installatören och få honom att trimma in brännaren igen. Att asklådan är full efter 1 ½ veckoförråds eldning, innebär att du förlorar kostsam energi - och det har ingen idag råd med :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
landstrom81
Ungskog

Inlägg av landstrom81 »

har samma problem
men för mig så verkar fallet vara att skruven inte blir riktigt full i röret vilket resulterar i ojämn matning vilket jag får vissa lager med "kolbitar"
albin ekonom 1978
brännare baxi eurofire rev 12 fr 06 med plc styrning
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mer fläkt/mindre matning då det blir så..
Ser man till förbrukningen innan asklådan är full är det som några kompisar hade de i Ctc Ecoflexen som vi aldrig fick att fungera, Då det va riktigt kallt va sklådan full efter 3-4 dagar men efter pannbyte till en biomatic så är den inte full efter 1 månad..

Går det se via inspektionsglaset vart glödbäddsnivån ligger??
Man ska kunna se hela slitsarna, Nivån på glödbädden ska ligga 2-3 cm iaf ner i koppen.. Kollade in i min panna då den gått konstant i 7 tim på 16 kW o då va glödbädden klart under övre slitsraden i koppen o jag har inte rengjort koppen på länge (kört ca 2 ton sedan rengöring av brännare)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag skulle prova med att minska på luften
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Även jag har något liknande , men jag har mer som ärtstorlek, som ligger som ett lager i askan. Vet inte om det är renblåsningen som gör det . Tittar man genom synglaset ser man att pelletsen dansar i koppen när fläkten går för fullt. Kanske det är då dom trycks över kanten?
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är inte många pelletsar som blåser över då fläkten går på max så det märker man inte på askan, Sen om man kör med 13-15 kW så ska det inte behövas mer än 33-34% i Ctc Ecoflex/äldre biomatic o då ska det inte blåsa över oförbrända pellets..

Skulle gärna vilja titta närmare på nya biomatic så man får testa ut värden på den med :D
Har funderat lite ang rökgasfläkten, Den borde man inte behöva köra om man har bra drag i skorsten.. Kan de va den som ställer till de :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
quint
Ungskog

Inlägg av quint »

Glödbädden ligger ett par centimeter ner i koppen, så problemet är inte att dem rinner över kanten. Jag kan också se att pelletsen dansar juldanser i koppen när fläkten går, men jag har inte lyckats se någon pellets blåsa över kanten.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför det blir så här. Jag har trixat med fläkten dem senaste dagarna och det har blivit mer riktig aska, men fortfarande massor av dessa kolbitarna.

Jag ska fortsätta trixa med fläkten i några dagar till, sen provar jag att stänga av rökgasfläkten. Draget hade jag inte något problem med när jag hade den gamla pannan iaf.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Kass pellets?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
quint
Ungskog

Inlägg av quint »

Jag kör med Agrol och den pelletsen jag eldar nu är från samma leverans som jag eldade med innan jag bytte panna och då var det inga problem med den. Ser bra ut, fin konsistens och lagom längd.
Skriv svar