Problem med rökgastemperatur

Batti
Gallringsobjekt

Problem med rökgastemperatur

Inlägg av Batti »

Hej!
Är nybliven villaägare sen ett par veckor tillbaka och försöker sätta mig in i de, för mig, nya värmesystemet.
Har en Effecta Pellets panna från 2004, med en Iwabo villa-S1 brännare...

Den tidigare ägaren (min sambos morfar=)) påstod att pannan inte behövde justeras, då den var fabriksinställd, plus att rökgastermostaten möjligen kunde vara trasig då den alltid visat 65-70 C i aktivt lägen.

Har börjat sätta mig in i detta såpas mycke nu så jag förstått att pannan måste justeras och "trimmas". Och till detta kan jag använda mig av rökgastemperaturen.

Så nu till problemet: Då jag nästan själv trodde att rökgastermostaten var trasig har jag försökt läsa på och undersöka detta.
Mycket riktigt så ligger tempen runt dessa 60-70 C men när pannan slås av så sjunker den, vilket fick mig att tänka om angående trasig eller ej.
Läste mig till att man kunde ta ur alt. justera/kapa dom spiralformade plåtarna som sitter i konvektionsdelen. Så tog ur alla plåtar för att se om termostaten visade någon skillnad och ganska snabbt steg den till ca 130 C. Men däremot blev de svårare för pannan att komma upp i panntemperatur och låg o kämpade på 59 C samtidigt som han matade in pellets för att kunna höja den tempen.

Ungefär så långt har jag kommit och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.(Valde att sätta tillbaka alla plåtar så länge)
Är inne på att ta hit installatörerna som satte in pannan men samtidigt verkar de finnas väldigt mycket kunskap här så tänkte de kunde vara värt ett försök att ställa min fråga....

Ha de gött[/b]
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Testa den i kokande vatten 100° så ser du vilken temp den visar,för dom visar fel.Turbolatorerna(dom spiralformade plåtarna) gör att pannan tar bättre vara på värmen,utan dom så går värmen ut snabbare från pannan.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Den rökgastermometer som sitter i pannan kan vara så igensotad att den visar vad som helst om det gamla gardet varit framme. "Behöver aldrig justeras". Tro inte på sådant struntsnack.
Skaffa en billig digital stektermometer och borra ett 2,5 m hål alldeles under rökrörets infästning så kan du se om pannmätaren visar rätt.

Hur många gula blink har du i brännarens fönster efter det att grön blinkat två gånger?

Handbok finns här
http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... 6x09x5.pdf

Du har en panna som gör en del av oss rätt avundsuka så börja inta kapa någonting. Pannan ska vara som den är. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Problem med rökgastemperatur

Inlägg av bergatorparen »

Batti skrev:Hej!
Så nu till problemet: Då jag nästan själv trodde att rökgastermostaten var trasig har jag försökt läsa på och undersöka detta.
Mycket riktigt så ligger tempen runt dessa 60-70 C men när pannan slås av så sjunker den, vilket fick mig att tänka om angående trasig eller ej.
Läste mig till att man kunde ta ur alt. justera/kapa dom spiralformade plåtarna som sitter i konvektionsdelen. Så tog ur alla plåtar för att se om termostaten visade någon skillnad och ganska snabbt steg den till ca 130 C. Men däremot blev de svårare för pannan att komma upp i panntemperatur och låg o kämpade på 59 C samtidigt som han matade in pellets för att kunna höja den tempen.
Ha de gött[/b]
OM rökgasmätaren, mot förmodan visar rätt, så går brännaren med på tok för låg effekt - vilket jag inte tror. Börja med att rengöra känselkroppen på rökgasmätaren, och se om det gör någon skillnad. Om inte, finns sådana rökgasmätare att köpa för en ringa penning hos såväl VVS handlare på nätet, som hos den lokala rörisen. Vad du än gör eller inte gör, så kapa för all del INTE turbulatorerna till Effecta pannan. När brännaren är korrekt justerat, så skall rökgaserna vid låg effekt ligga mellan 100 - 150 grader och vid hög mellan 150 - 200 grader.

Att ta hem installatörerna som satte in pannan, tycker jag faktiskt är rätt tänkt. Det kostar en slant, men om du spar skador på brännare eller panna, så har du tjänat in den slanten innan du ens fått fakturan :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
matshe
Entusiast!

Inlägg av matshe »

Har du kollat vilken effekt du har på brännaren?
Jag kämpar oxå på att få upp tempen, ligger på 100 grader nu.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11325&start=15
Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Batti
Gallringsobjekt

Inlägg av Batti »

Ok, har under dagen försökt gå egenom alla dom bra svar och funderingar som ni gett mig.

Testade först rökgastermostaten i kokande vatten och fick inte mer än 60 C, verkade faktiskt vara helt dö nu för spetsen varken steg eller sjönk.

Har läst mycket om detta med stektermometer innan men är lite skeptisk (inte till metoden dock=)) till att borra extra hål när de ska vara en rökgastermostat i pannan.
Ska väl inte behöva ha en bakup som kollar om den andra gör sitt jobb...Men köper resonemanget för att kunna se om den jag har funkar eller ej.
Angående dom gula blinken, så lyder dom enligt fabriksinställningen som är 3 st gula blinkningar efter 2 gröna.

MVH Batti

Blir nog ett samtal till installatörerna imorrn ändå....så kanske man förhoppningsvis kan få lära sig ett och annat på köpet.

Angående effekten har jag inte kollat detta. Fysik och matematik har aldrig varit min grej. nä skämt o sidor så var de en bra sida du länkade till och den är värd att spara.

Men ju mer jag tänker på de så skulle de kännas tryggast om de kom en mer kunnig person (i alla fall för övriga familjen), än mig själv.

Är tacksam för era tips och vissat intresse och kommer garanterat att ställa fler frågor i framtiden...mycket bra sida...
Effecta Pellets 2000 med Iwabo Villa S1
Enplans villa 150 kvm från 1962
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Försök först avgränsa felet innan du tar hem någon installatör.
Du snackar om rökgastermostat. Kör du mot acktank?
Eller är det panntermostaten du menar? Är givaren där trasig?
Är det pannan eller rökgasen som aldrig går över 60-70 grader.

Annars är Iwabo brännare lätta att komma tillrätta med. Men är det något på pannan som inte fungerar så kommer du inte längre.
Om du tex. visste säkert att panntermostatens givare är trasig så kunde reparatören ha den med sig och slippa åka två gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Batti
Gallringsobjekt

Inlägg av Batti »

Nä, panntermometern pendlar mellan 65-75 C ut. Och det verkar rätt normalt, möjligen att den går ner lite lågt i temp innan han sätter igång igen.
Det jag trodde/tror är fel på är rökgastermostaten som nästan konstant ligger på 65 C.
Vet inte va en acktank är, är somsagt precis nybliven i denna branch så står i stort set på noll i kunskap om dessa manicker...
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Batti:

**Det jag trodde/tror är fel på är rökgastermostaten som nästan konstant ligger på 65 C. **

Du menar väl rökgastermometern :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Då är det väl inget fel som du behöver betala tusentals kronor hos en reparatör för. Pannans rökgastermometer kan du vara utan. En digital stektermometer från Jula eller Clasohlsson kan användas för att mäta upp. Behöver inte sitta i pannan hela tiden.
Stora Enso pellets.
Batti
Gallringsobjekt

Inlägg av Batti »

mmm, så kanske de heter, rökgastermometer :D
Kanske är lite dum i mitt resonemang men vill gärna att saker o ting som hör till ska fungera...
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Rökgastermometrar på pannor brukar ofta vara trasiga. Fyller ingen funktion då en lös mätare är mer exakt.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

En lös mätare brukar vara mer exakt eftersom den inte får beläggning av tjära och sot - annars håller jag inte helt och hållet med om att rökgastermometern inte fyller någon funktion. Jag använder min för att se hur det är ställt med pannan. Om den stigit de där magiska 50 graderna, så vet jag att nu är det dags att sota även om jag inte kört slut på ett veckoförråd än. Och då vet jag även att jag måste kolla pellets/luftmixen på brännaren. Så helt onyttiga är de inte :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Batti
Gallringsobjekt

Inlägg av Batti »

Pratade precis med supporten på panntillverkaren Effecta som gav ungeför samma svar som ni redan gjort.
han tyckte inte att rökgastermometern hade någon större funktion utan tyckte att jag skulle trycka in en stektermometer i röret där den befintliga termometern sitter idag.
På min fråga om de inte var något annat sätt jag kunde se hur effetkivt pannan gick fick jag svaret: Nä, inte egentligen, vänd dig till en installatör som gör en ny mätning på pannan.
han sa också att rökgastempraturen är olika beroende på skorstenstyp och längd på dessa. Ca 80 C, 1 meter upp från pannan skulle jag ha om jag fattade rätt.
Usch, nu blev de mycke här, kan man ångra sig och flytta tillbaka till trygga lägenheten :lol: .....=)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Det var nog 80 grader en meter ned i skorstenen från toppen han menade.
Har man lägre rökgastemperatur där kan man få skadlig kondens.
Behövs kanske 150 grader direkt ut från pannan före dragbegränsaren i ett tvåvåningshus. för att klara sig från kondens.
Du har en lättskött anläggning men du måste sätta dig in i hur det fungerar om eldningen ska fungera i längden.
Behövs knappast en installatör för att ta tempen på pannan,
Stora Enso pellets.
Skriv svar