Avslag KLIMP-bidrag

Skriv svar
foxmulder90
Lärjunge!

Avslag KLIMP-bidrag

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Jag har skrivit en överklagan åt en bekant som fick avslag på sin ansökan om KLIMP-bidrag och skulle behöva lite råd.

Jag har framställt 2 st A4-sidor med välformulerad text och bra argument som jag ska skicka in idag.

När denne person (min pappa) fick svar om avslag så baserade kommunen det på en enda sak: Kombipannan är för gammal (Parca Norah 3000 från 80-talet) och anses därför ej lämplig.

Okej tänkte jag, den är ej lämplig i det syfte att man får sota ur mer ofta än en modern panna, men att kommunen baserar svaret på detta är EJ acceptabelt, det handlar väl om verkningsgrad? Och en sådan panna har runt 85-90% om brännaren är monterad i oljeluckan, rätta mig om jag har fel?

Jag har därför baserat mitt "svar"/överklagan på verkningsgrad snarare än ålder, vilket är mer korrekt enligt mig?

Vi har tillgång till ett rökgasinstrument (gratis) från rörmokare, men detta är tyvärr ej kalibrerat just nu så det kan jag inte använda som bifogat dokument, så att säga.

Vad hade ni lagt till i överklagan?

Mvh
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Det är en riktigt usel panna som både har dålig verkningsgrad och dåliga förutsättningar för pelletseldning. En kombipanna som ctc 265 är ju rena drömmen i jämförelse. Den hör hemma hos skrothandlarn.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Vill minnas att vi låg på en verkningsgrad med sån panna på ca82-83% när vi körde på olja, har dock aldrig kört pellets i den.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Försvann inte klimp-bidraget 2008?
Eller var det bara att de inte får mer pengar att lägga ut klimp-bidrag på kanske.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Torsten: Jättebra svar, det ska jag absolut skriva till Miljö- och stadsbyggnadsnämnden så får min pappa bidrag till 100%!!

Jämför det ur ett vardagligt perspektiv: En sådan panna är inte den mest optimala, men efter jämförelse här på forumet så verkar anläggningen inte dra mer pellets i förbrukning än mer moderna pannor, vilket betyder att verkningsgraden inte kan vara "helt" åt skogen? Rengöring av brännarroster när det är som kallast ute görst efter 4-5 dagar (normalt enligt många andra?)

Torsten, jag förutsätter att du har eldat i en Parca 3000 annars var det svaret hemskt dåligt, och överhuvudtaget ej vad jag var ute efter som svar, utan jag sökte svar till överklagan ej hur dålig pannan är.

I veddelen så finns det uppmätt verkningsgrad på 82%, så rent logiskt borde väl oljedelen ge mer verkningsgrad? Därför uppskattar jag verkningsgraden till 85(+/-)%.

Jag har dock skrivit ihop lite argument nu och skickat till kommunen, vi kan bara inte acceptera ett svar baserat på 1 argument, pannans ålder gör den ej lämplig?! Det tycker jag är skitsnack rent ut sagt, jag ska ha en full redogörelse från dem innan det svaret godkänns kan jag säga ;)

Att tillägga: Jag anser den ej lämplig i det syfte att man får sota ur den mer ofta än vad man bör, men det är ju en sak för sig ;)
Skriv svar