Hjälp med krånglande A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Esign
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 04 dec, 2010 21:21
Ort: Iggesund

Hjälp med krånglande A3

Inlägg av Esign »

Hej!

Skulle verkligen behöva er hjälp med en krånglande A3.

Problemet är att brännaren efter start går problemfritt ca 6h till 3 dagar sedan lägger den av.

När den lägger av så tänds den röda lampan men internskruven och fläkten fortsätter att gå oavbrutet. Har kontrollerat överhettningsskyddet och det har ej löst ut. I alla fall så hörs inget klick då man trycker på det.

Har inte heller klart för mig hur jag får fram larmkoden. Det enda jag ser är att lampan lyser med fast rött sken hela tiden.

Tacksam för hjälp vad detta kan bero på!
Familjen fryser...
CTC Total
Ecotec A3
stenehed
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 11 sep, 2010 22:41
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av stenehed »

Här är några grejer du kan kolla på.

Optovakten gör att brännaren blir tillsagd att stänga av sig, om den under drift ej sett ljus på 30 min.
Och styrlådans ljusdiod går sedan över på rött.

Det kan bero på:
Bakrök som gör att det kan skapas en beläggning på nivåvakterna som
luras att tro att förrådet är fullt Detta gör att det ej fylls på någon pellets. Och då pelleten i brännaren har brunnit ut försvinner ljuset och brännaren stänger av sig efter 30min.

Beläggning på optovakten.

Att det är för mycket aska i pannan, så att optovakten ej ser elden.
Att slussvingarna är otäta, då syresätts glöden när brännaren står still. När
brännaren ska starta har glöden slocknat.
Luft/vattenvärmepump EcoAir/Ecoel -06
Exonom A25B kombipanna -76 med Ecotec A3 -03
Funai luftvärmepump och Jötulkamin
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Den slutar väll gå när du trycker på off ? För fortsätter den ändå att gå då är det överhettningskyddet i alla fall. Nivåvakterna är ju inte helt ovanligt att dom kan strula, mina gamla strulade rätt ofta, fick putsa ren dom, slutade med att jag bytte och problemet har knappt uppstått sedan dess och det är 3 år sedan, men när det var det felet så hade oftast brännaren hunnit stanna helt när jag upptäckte felet.

Tätar slussvingarna bra? Ser dom slitna ut? Kan ju bidra till beläggningar på nivåvakter, eller att överhettningskydd löser ut
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Esign
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 04 dec, 2010 21:21
Ort: Iggesund

Inlägg av Esign »

Brännaren slutar inte att gå då jag trycker på off. Krävs att jag tar bort kabeln till brännaren samt slår av huvudströmmen.

Tror dock att jag möjligen, kanske, eventuellt (håller tummarna) har hittat ett fel. En av kablarna till överhettningsskyddet hade en abiko-kabelsko som inte var helt fräsch. Har åtgärdat det nu och hoppas att det löser problemet. Det torde ju leda till ett fel som är helt likt det att överhettningsskyddet löst ut för det torde ju bryta kretsen då det löser ut.

Tack för era snabba svar så länge!
CTC Total
Ecotec A3
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Då har du nog felet där och antagligen är då slussvingarna slut, så det väll bara att beställa ett par är jag rädd, det är ju i och för sig inga stora pengar om man jämför vad man lägger på pelletsen :) Bytte själv för några månader sedan, tror dom kostade 264:- hos Br Kullander i Säffle
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Skriv svar