Översikt pannor & brännare?

Skriv svar
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Översikt pannor & brännare?

Inlägg av M.Lindskog »

Hej på er forumfantomer,

Finns det någonstans en bra översikt över alla på marknaden tillgängliga (nya & gamla) modeller av pannor, brännare m.m.? Typ så att man kan se egenskaper som märkeffekter, dimensioner, volymer, riktpriser, etc etc.?

Om inte, kanske vore idé att en sådan sektion startades, förslagsvis på den här domänen? Dvs vid sidan av forumet. Inget ont om forumet, här finns jättemycket bra info i gamla trådar & kunskap att ta del av genom de svar som lämnas, men det är inte särskilt överskådligt & jag ser i tråd efter tråd att det diskuteras (ibland spekuleras) kring fakta om olika pannor, brännare m.m. Varför inte försöka samla allt på ett ställe så att fakta lätt går att vaska fram? Skulle t.ex. vara jättenyttigt för någon som (likt jag) börjar fundera på om ett pannbyte kan vara på sin plats. Bara en tanke... :)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

En tanke jag ger mitt fulla stöd :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Inlägg av Lunboy »

Skulle ju kunna ligga under respektive leverantör som finns redan. Som ett litet bibliotek över vad respektive leverantör har sysslat med de sista typ 40 åren, alltså va de har skickat ut.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Här är en bra start. http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=87 tror det finns fler liknande.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Iden är bra men går inte att genomföra. Man får länka till olika material men det är leverantören som äger materialet. Fordras en grundlig lagändring först.
Skulle i så fall krävas att den som vill få igång det skriver ny dokumentation och tar nya bilder på alla pannor och brännare.

Se vad som hände med Gottfrid Swartholm Warg. Jagas med blåslampa världen runt bara för att han tillhandahållit en tracker, alltså inte själva materialet. Materialet som kunden fått söka fram och ladda hem själv har kanske varit någon dålig helt onyttig film eller en mp3 med PedoJackos råttskriksröst.

Snikna pann och brännartillverkare som vill att all kommunikation ska gå via deras återförsäljare skulle få sitt försäljningssystem raserat om du tillhandahöll deras material gratis.
Finns tom. brännare där kunden som betalat varan inte fritt har tillgång till alla inställningsmenyer.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Hmmm... jag undrar om vi inte tänker på lite olika typer av information/material här? :?

När jag startade tråden syftade jag inte på något upphovsrättsskyddat material, som ju är det Pirate Bay- / fildelnings-problematiken faktiskt handlar om.

Jag tänkte på beskrivande fakta. Om det vore olagligt att publicera sådant så bryter nog varenda en utav oss mot lagen, räcker ju i så fall med att skriva "min panna är en YYY som är märkt XX kW".
Prisjakt ( http://www.prisjakt.nu ) t.ex. tillhandahåller ju sådan information om allt mellan himmel & jord. Knappast olagligt, väl?

V.v. OBS att jag på intet sätt tar ställning i "Pirate Bay-frågan", jag försöker bara peka på skillnaden mellan äpplen & päron! :)

Om "snikna pann och brännartillverkare" resonerar så som du skriver så ser jag det som desto större anledning att vi (kunderna) själva försöker öka tillgängligheten av adekvat information.

Det jag ser framför mig är en stor databas där användaren kan söka efter olika fakta. T.ex. klicka i t.ex. vilken minsta effekt man behöver samt önskade byggmått på panna och få till svar en lista över vilka pannor som uppfyller de kriterierna. Etc etc... Lite åt det hållet som man kan göra på just Prisjakt.

Att tillverkarna skulle ha något emot det kan vi förstås spekulera kring. Å ena sidan kanske de vill att man ska "sitta i knät" på återförsäljarna. Å andra sidan är det ju fler & fler kunder som använder Internet för att söka information & fatta inköpsbeslut (se bara på frågorna i detta forum!) så det vore i långa loppet självmord att inte synas i en sådan databas ifall den blir välbesökt...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar