Underhållsvärme i huset

Skriv svar
romu
Frö

Underhållsvärme i huset

Inlägg av romu »

Hej,
Är nykomligt i forumet och glad att jag hittade den med så många trevliga människor som har pellets som huvudvärme hemma (eller huvudvärk?)
Hur som helst, jag köpte hus, c:a 160kvm 2plan + kall källare som är vårt fritidshus och vi är där minst en ggn i månaden i den vackra Nora stad, Bergslagen.
Min fråga är hur kan jag ställa underhållsvärme inne i huset högst 10 grader, utan att pelletsförbrukningen inte blir för hög. Vad ska jag justera/ställa in i pannan för att lyckas? :?:
Tack för alla goda råd!
romu
CTC 1100
Jarnfire Flex-a
Hus byggt 1964, Nora kommun
160kvm, vattenburen vattensystem
Köper pellets från Stora Enso
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

För att klara det måste du ha en shuntstyrning med innegivare! Om det går att få en som kan reglera nere vid <10°C vet jag inte men man kan "lura" sen vid att koppla lite extra över sensorn, faktisk kan man göra denna "luring" med en brytare så ni kan välja "normal" eller "grundvärme".

Exakt hur man gör denna funktion beror på vilken typ innesensorn är.

Pannan ska köra som vanligt, jag antar att den är så pass isolerat att det inte blir onödigt varmt i pannrummet. Isolera rör är bra också.

Ni kan spara en del men tro inte att det är sinnessjuka mängder man kan spara... Besparingen är beroende av utetemperaturen (såklart) och om ni t.ex. har 10°C inne och -10°C ute kommer det att gå åt lika mycket som när det är 20°C inne och 0°C ute.

Gå inte under 5°C bara...

Kommer ni då dit 1 gg/månaden måste förrådet klara minst en månad när det är som kallast så ni kommer att behöva ett rimligt stort förråd, om det sedan ska vara bulk eller till att tömma säck i beror på er.

Jag hade ju byggt till lite elektronik så att jag kunde sända en SMS och styra mellan "normal" och "låg" värme ;-) Men det är jag det...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Som sagt skaffa en shuntstyrning typ Thermomatic cbj den går köra 10° , Kör man 10° går det nästan ingen pellets..
När vi haft -20/25° ute o ställt ner till 15° jämfört med 22° ligger förbrukning på under hälften :)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar