Dålig kvalite på Biopellets från Skellefteå Kraft?

Duetten
Prima virke

Dålig kvalite på Biopellets från Skellefteå Kraft?

Inlägg av Duetten »

Jag har i 4 år köpt all min pellets från Skeå Kraft, så även i år. Köpte 8 pallar på ett bräde och bar ner rubbet i källaren. Efter att ha eldat upp lite drygt en pall så tycker jag att det är en STOR skillnad i askmängden jämfört med tidigare. Förra säsongen kunde jag elda upp två veckoförråd innan det var dax att städa pannan. Jag har en CTC 1100 med rätt liten brännkammare, men den var ändå inte mer än halvfull med förra årets pellets. Nu är den helfull efter bara 5 dagars eldande, och det har ändå inte varit smällkallt ännu. :evil:

Då jag la beställningen så sa de att de numera kör ner bark och kvist i tillverkningsprocessen och det skulle ge en något större mängd aska, men det är lätt mer än dubbelt så mycket aska jämfört med tidigare.

På påsen står den <0,7% aska och jag funderar på hur jag ska kunna testa detta själv. Vad tror ni om följande:

Tömma förråtet helt och fylla med 10 säckar.
Elda upp allt tills förrådet är helt tomt
Väga askan och räkna ut procenthalten genom att jämföra input och output.

Visst borde det funka? Har någon testat detta själv?

Kan förresten askmängden reduceras genom justering av pannan? Min montör sa att så inte var fallet, så länge som det inte är oförbränd pellets i askan, men det är ren aska jag hittar i pannan.

Frågan är vad som händer om det visar sig vara mer än 0,7%? Jag har 7 pallar småsäck kvar nere i källaren. Ska jag bära upp dem och returnera dem elelr kan jag kräva att Skeå kraft hämtar dem själva? Eller kanske bara kräva pengarna tillbaka och få gratis värme i vinter? Då kanske jag kan leva med att rensa pannan var 5:e dag. :wink:
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmm aldrig hört el märkt detta med solett :?
Det enda jag märkt av är att energiinnehållet varit riktigt bra i vissa leveranser (bulk) vilket gjort att man måstat sänka matningen/öka fläkten men vill man ha samma effekt blir det till att sänka matningen..

De borde ju gå göra som du skriver för att kolla %

Vet att vissa fått pengar tillbaka istället för att dom måste hämta igen pelletsen, Du får inte igen allt men dom kan kompensera dej för extra arbetet du får lägga ner på asktömmningen..
Men du ska helt klart ringa o berätta hur läget är, Än har vi inte haft direkt kallt heller så du kommer nog måsta tömma aska riktigt ofta om det blir -30°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
baggis
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Har också Solett-pellets i småsäck denna säsong. Brukar ha Bioenergis annars(Luleå). Jag eldar den i en kamin. Har inte märkt av att det skulle aska mer än vad Bioenergis brukar göra. Har dock en "känsla" av att det går ganska mycket pellets. Inte ens december ännu och har blåst iväg mer än en pall redan...
Duetten
Prima virke

Skeå kraft

Inlägg av Duetten »

Kan bara instämma i din observation. Det har gått otroligt mycket pellets för mig. Nuvarande takt är typ 2 säckar per dag, vilket är betydligt mer än tidigare.

Då jag gjort askvägningen återkommer jag med resultatet.
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här kan du jämföra med en period,mellan -09 och -10.
http://www.temperatur.nu/umea-jamfor_eg ... submit=yes
Som du ser så har det varit kallare nu.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har oxå märkt högre förbrukning än tidigare år men de har inte med pelletsen att göra utan kyla/vind, Askmängden är som förr om jag ser till förbrukningen iaf..
Fyllde upp 8,5 ton i mars
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fia
Frö
Kontakt:

Inlägg av Fia »

Bark & Kvist?? Är du säker på att de sa det?

Du ska absolut kontakta dem. Gör det så fort som möjligt, så kan du få hjälp innan det blir för kallt.
Kram, skicka vidare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om de har bark i pelletsen ger den mer aska! På den Stora Enso jag kör med står det <0,3% på säckarna och jag tror på det.

Ren bark ger runt 2,5% aska har jag för mig.

Är det aska i får de inte säljas som "träpellets" helt enkelt.

Sedan kan det vara så att askan istället har en annan struktur så att den vägar som vanligt men fyller mer, detta har jag märkt på olika pelletssorter.

Dock har jag ingen problem med detta då min brännare utför en mekanisk "komprimering" av askan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Duetten
Prima virke

Mer info om Skeå kraft

Inlägg av Duetten »

Ser i min egen statistik att pelletsförbrukningen är extremt hög i år. Så här ser säckförbrukningen ut för november månad:

2006: 44 st
2007: 36 st
2008: 37 st
2009: 42 st
2010: 52 st, och månaden är ännu inte slut...

Jämför man snittet från tidigare år mot 2010 ligger årets förbrukning runt 25% mer än normalt.

Kontaktade Skeå Kraft igen och fick nu höra att de nu stoppat leveranserna från deras leverantör av denna slags pellets. Tydligen är det en hel del som klagat på pelletsen... För övrigt heter deras pellets inte längre Solett som tidigare utan bara Biopellets från Skellefteå Kraft. Åtminstone står det inte Solett på påsarna längre.

Jag fick samtidigt ett erbjudande om att få 25% i ersättning. Jag köpte 8 pallar med 52 säck för 2163 kr/pall och funderar på att tacka ja. Ersättningen blir i form av 2 nya pallar vid nästa säsongs leverans. Är det nån annan som fått ett liknande erbjudande? Tror att alla som klagar har denna möjlighet då pelletsen är skit.

Haken är väl bara den att om förbrukningen ligger 25% över det normala och jag måste sota pannan minst 1 gång/vecka (tidigare var 14:e dag) undrar jag om jag egentligen tjänar något om jag accepterar? Hade jag bara inte burit ner rubbet i källaren hade de ju fått hämta allt och jag hade köpt från annat håll, men nu har jag ju inte så mycket att välja på. Eller? Kanske det går att pressa fram ett bättre erbjudande?. Ska fundera...
baggis
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av baggis »

De 5 pallar jag köpte heter Solett. Undrar om jag isf hann få den "gamla" sorten, eller om det finns flera sorter? För jag har inte märkt nått annat än att det går mer pellets än förr om åren, men så har det ju varit kallare också.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Som det är nu med -10/12° o blåser ordentligt så ligger min förbrukning ganska lika som då det är -25°
Det går dubbelt så mycket energi att hålla huset varmt då det är ca -12° som vid 0°, Det går även lika mycket för att hålla värmen då det är 0° o blåsigt som -12° o vindstilla..
Fuktigt väder ökar oxå förbrukningen, Just nu visar min väderstation -10,9° med 86% luftfuktighet.. Tyvär har vindmätaren gått sönder så jag inte kan se varken riktning el hastighet :(

Men men försök få ut lite till ändå, Vet dom som fått gratis pellets bara dom sluppit åka o suga igen då det va bulk för det går fort tusenlappar till sugning vilket blir snabbt en förlustaffär men de kan va annorlunda med säck kanske :roll:
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

André skrev: Det går även lika mycket för att hålla värmen då det är 0° o blåsigt som -12° o vindstilla..
Så sant som det är sagt :salut:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Danne S
Frö

Inlägg av Danne S »

Håller med André man måste ta med andra faktorer när man pratar om förbrukning. Tittar man på http://www.temperatur.nu/ så är det kallare nu än tidigare hos dig så vind, kyla, fukt och en till faktor som man inte bör glömma om man har källare är snö. Han man ingen snö som isolerar en (oisolerad)stenfoten och man har varmt i källaren går det mera "energi". Även vanor eller hur jag skall uttrycka det har inverkan. Ex 1 grad varmare innomhus motsvarar ca 5% högre förbrukning (det är generellt vedertaget se ex http://www.norsjo.se/default.aspx?id=5479)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Hulken på Norsjö kommun har nog bara vidarebefordrat något han hört.
Eldar man med pellets är det bara rena fakta som gäller.

Är det noll grader ute och 20 grader inne och man höjer temperaturen en grad ökar förbrukninger 5%
Är det -20 grader ute ökar förbrukningen 2,5%
Är det +10 grader ute ökar förbrikningen 10%
Osv.

Det är skillnaden mellan utetemperatur och innetemperatur som avgör.
Finns till och med folk som envist påstår att man inte tjänar något alls på att sänka temperaturen inne. :shock:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

@Torsten. Det är ett vedertaget begrepp att man om man sänker innetempen 1grad sparar 5%. Det är för att alla orter har en årstemperatur som man utgår ifrån när man gör beräkningen.

Helsingborg har exempelvis en årsmedeltemp på 8 grader. När man räknar ut förbrukning så räknar man alltså antal "grad-dagar" då man måste höja temperaturen till säg 20 grader. Det är dessa dagar man använder som underlag för besparingskalkylen. Det blir i snitt över landet 5%.

Krångligt som fan och jag undrar om jag ens själv förstod vad jag skrev :)

Exempel från Wikipedia
Ett vanligt år har i södra Sverige ca 3 000 graddagar beroende på var man befinner sig. Ett normalår i Sverige innehåller mellan 3 100 och 4 000 graddagar, dock hade Malmö för ett par år sedan så lågt som 2 200 graddagar medan det i Kiruna har mätts upp 6 600 graddagar.

Antalet kWh per graddag är konstant över tiden om värmesystemet är rätt injusterat och i balans. Eftersom fjärrvärme är det i särklass vanligaste uppvärmningssättet så görs jämförelsen med fjärrvärme. Med god approximation kan graddagsberäkningen göras på följande sätt trots att uppvärmningen av varm- och kallvatten inte är graddagsberoende liksom att tillskottet från hushållselen inte heller är det.

Om under en månad med 450 graddagar det har använts 44 100 kWh fjärrvärme så är den specifika förbrukningen 98 kWh per graddag. Sedan kan jämförelser göras månad för månad och normalårets förbrukning fås då lätt genom att multiplicera med ortens graddagar.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Skriv svar