Vilket start temp skulle ni ställa för laddning mot acc tank

Skriv svar
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Vilket start temp skulle ni ställa för laddning mot acc tank

Inlägg av skalman65 »

Min anläggning består av panna som kopplad med laddomat mot acc tank.
Pannan används bara för att värma acc tanken.
även vv finns i acc tank i dag.

Min montör ställde tillslags tempen för laddomaten till knappa 80 grader när de installerade.

men brännaren fick jobba grymt mycket med den inställningen.
Varpå de tittade på anläggningen och ställde ner tem. till dryga 70

Vilket har fungerat, och kört så ett ca år.
Men då Acc tanken är uppe i sina 80+ och brännaren stannar.
Så fortsätter laddomaten och föra över värme tills pannvatten är 70 gr

varpå den svalnar ner till ca 60 grader. (till ingen nytta)

Innan acc tanken på nytt kallar på värme.

Vilket har fått mig att börja fundera på om det vore bättre att sänka tillslags temperaturen till dryga 60

Eller tänker jag fel genom att jag därigenom får längre laddtid
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

I grunden är det fel att köra fasta temperaturer. Laddningen borde väl gå till så att när pannan är värmare än tanken ska det laddas.

Sedan ska man ha en starttemperatur på tanken så att när den sjunker till t.ex. 60°C i toppen ska brännaren starta. Stopp-kriteriet beror lite på om det är skicktning eller inte men i essens ska brännaren stoppa när botten av tanken är en viss temperatur.

Så den perfekta uppdelning är väl att det är 2 separata kretsar:
* en med termostat i topp och botten av tanken som styr brännarens drift.
* en som laddar när det är anledning.

En del har ju rökgastermostat som styr laddningen, tanken är då att när rökgasen når en viss temperatur ska laddningen börja då brännaren kör,. När brännaren sedan stoppar kommer rökgasen att sjunka och laddningen avslutas.

Denna lösning är inte helt ologisk men jag kan se lite bättre lösningar som tyvärr innebär ganska avancerat styrning med temperaturdiffrential osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Men då är jag ganska "rätt" :wink:

Brännarstyrning använder jag TK1b från e kontroll.
start 60 stop 81

laddning av tank sker med laddomat 21 styrd via dykrörstermostat på pannan. mod denna
http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm ... 2921_1.jpg

vilken jag i nuläget har på 70+

Men pannan hinner alltid svalna till ca 60 innan brännaren startar på nytt.

Och det är den jag undrar om det vore förnuftigt att sänka till 60+
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hur är dina rör dragna mellan panna och ack. Med rätt dragning, dvs tillopp till acken högt och retur till panna lågt, får du självcirkulation mellan acken och pannan, när laddomatpumpen stannar. Detta gäller dock endast om du inte laddar acken helt full.

Så kör jag, eftersom min ack är på 1800 liter så tycker jag att det är onödigt att ladda hela acken (laddar endast de översta 300-400 litrarna).
Detta mest för att solfångarna skall få "mycket" vatten att jobba mot. Mellan laddningarna till acken så är pannan nere på 50° eller tom ännu lägre temp innan brännaren startar igen.

Efter att jag har bytt brännare till en mad autostart så har jag börjat fundera på att ladda "hela" acken. Detta skulle faktiskt ge få starter på brännaren samt långa gångtider (som alla menar är positivt). Men också större värmeförluster från acken då större volym får högre värme.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jan johansson
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 13 feb, 2008 21:20
Ort: Härjedalen

temp.

Inlägg av jan johansson »

hej jag har nog som dig.
acktank med vv slingor och solslingor.
Ekontrolls styrning
Laddomat 10 Tror jag det är.72 graders termostat.

jag har satt bägge temp givarna på mitten..
tillslag 61 garader frånslag 68 grader.
pump delay 15 minuter
då töms pannan ner till 72 grader.
pannan går en gång var 2,5 timme ungefär.
ack tank laddas i topp.
har bivalvent shunt .
Den jobbar bara mot mitten på tanken med denna konfiguration.

Tycker det går mindre pellets nu
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
Skriv svar