Dags att ge sej till känna..

Skriv svar
Degen
Ungskog

Dags att ge sej till känna..

Inlägg av Degen »

Hej!
Jag har smygläst här på forumet i 2 år och lärt mej mycket. Kändes som om det var dags att registrera sej. Fick liksom dåligt samvete på nått sätt!?. Kanske har jag också någon erfarenhet att dela.
Min pelletshistoria är som följer: Har ägt min villa i snart 4 år, första året körde jag slut på oljan som ingick vid köpet. Då hösten kom så var det lite panik, på vanligt
Stockholmsmanér så svarade inte firmorna jag frågade om offert till pelletskonvertering. Hittade då begagnad brännare, panna, och veckoförråd på blocket. Men behövde ju bara brännare och förråd, så jag fick en panna på köpet. Som jag sålde vidare. Då ingen hade svarat på offertförfrågan började jag i ren frustration att installera brännaren själv. Tänkte att det här går aldrig. Metallarbete (större hål i pannluckan), el, termostater, pannkitt, packningar och elände.
Men ta me fan! Det gick! Är skapligt händig, men här var gränsen trodde jag. Var otroligt stolt över att jag fixade det själv.

Första 2 säsongerna har jag kört utan dragbegränsare, men installerade en tigrex 25 i går.
Det är den enda som får plats i min 45 graders-vinkel mellan panna och rökrör.
Tigrexen är även monterad i 45 grader, vilket skulle funka enligt vad jag kunde läsa mej till.
Märkte direkt skillnad. Även om den är i minsta laget!?, ca 6,5 meter med insatsrör på ca 12 cm. Vid denna väderlek verkar det funka, den är ej vidöppen vid full effekt och stänger när skorstenen kallnat. Annars har jag kört på magkänsla med inställningar. Kollat låga
och rökfärg osv. Har en ca 170-190 graders rökgas vid full effekt. Är väl ok? Har fipplat med modulerande drift, men kör nu bara på "hög" av lathet, mindre aska på rostret, och med startfördröjning på ca 30 minuter. Funderar på att köra bara på "låg" för att inte elda för mycket till kråkorna. Alltså trimma lagom effekt på "låg". Jag bytte också nyss bakgaveln på brännaren och rensade fläkten, då vart det drag! Röktempen hoppade upp en 20 grader direkt. Det där med effekten.. Vad är optimalt tro? Märkeffekten på Euronomen
är på "23/25 olja 20/17 fast bränsle!?
Ett diffust inlägg kanske, men ändå, mitt första.
Viking Bio 2003, Euronom A25B 1975, Tigrex 25
Villagyr rpv 30 shuntautomatik
Mafa veckoförråd, villa ca 100+60 m2
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Välkommen! Degen
En ca 15-16 kW kör jag själv med...Bäst för hållbarhet och verkningsgrad för mig.. Borde funka med dina prylar med...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Inte alls diffust, Degen. Jag håller med Ronald. Kör brännaren på lågeffekt, det ger 15 kW. Pelletsförbrukningen blir lägre, och roster och brännarrör varar längre. Har du skaplig inställning för högeffekten, är det bara att justera luften till lågeffekten. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Degen
Ungskog

Pelletsstofil

Inlägg av Degen »

Tackar för råd och välkomnande!
Tänkte bifoga bild på anläggningen, men förstår inte riktigt hur just nu.
Stofilt. Jag har blivit en pelletsstofil. Det känns bra. Hoppas bara att pannan
och alla rostiga rör håller några år. Det här med hur man räknar ut effekten. Ja, jag vet att det finns andra trådar i ämnet. Men hur var det nu igen..?
Annars har mina 2 första pelletsår flutit på skapligt. Största problemet har varit matningen innan jag hittade rätt djup och vinkel på skruvröret. Det stoppade hela tiden. Trodde det var spån som korkade igen vid skruven,
men nu hittat rätt djup och har jag skruvröret i "fel" vinkel, dvs lite mindre än 45 grader. Maler nu på hela tiden. Har inte märkt något nämnvärt slitage på roster och brännarrör hittills. Men bakgaveln var lite halvsmält när jag köpte brännaren så det känns bra att den blivit bytt. Utan att veta mycket om pannor, så verkar Euronomen funka förvånansvärt bra pellets. Jag satt dit viking bios distans så eldröret endast sticker in ca 5 cm innanför luckan som därmed går att öppna. Askan åker rutschkana ner i veddelen i högra sidan.
Ett annat litet problem är att jag inte har hittat en eldfast packning mellan panna och skorsten. Där tigrexen sitter. Läste en tråd som slutade
utan resultat, behöver ett ark om ca 20x20 cm som jag kan skära ut själv.
Provade i går på en kaminbutik, bauhause, 2 vvs-butiker och isoleringsgrosist.
Kanske provar med, ööh, sånt där "garn" som sitter vid eldluckor.
Oj då. 17.30 en Lördagskväll.. Stofilt
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Feltema har bra högtempsilicone. Funkar på många ställen på pannan.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Degen
Ungskog

Inlägg av Degen »

Tackar. Feltema! Bra där. Eller Citroen-tema som min citroen-padda-tokige kompis sade.
Skriv svar