Har gått til anskaffelse av en ny vedpanna på 60 kW (Effecta Lambda 60). Skal hovedsakelig fyre med ved. Har imidlertid bestilt med pelletslucka på pannan slik at jeg skal kunne konvertere til pellets i perioder da jeg ikke kan/har tid til å bruke ved.
Men så er spørmålet: Hvor stor pelletsbrenner må man ha for å kunne bruke pellets i en så stor vedpanna? Type 40 kW? Eller kan man bruke en mindre brenner som for eksempel Ecotec A4 på 20 kW uten å få for lave røykgasstemperaturer ut i skorsteinen? Har skjønt nå at dette kan være et problem. Driver å lurer på om jeg har investert i noe som jeg ikke kan bruke...
Hva slags brenner til stor vedpanna?
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Regner med at du har akkumulering av vann på noen tusen liter i forbindelse med vedkjelen. Da er det kurant med stor pelletbrenner og jeg ville jeg valgt en pelletbrenner som passer for kjelen. Jeg vil tro at 40-50kW vil være riktig men dette bør du sjekke med Effecta.
Du drar fordel av akkumulatorer med pelletsbrenner. Brenner vil gå sjelden for å dekke varmebehovet. Rens og vedlikehold blir tilsvarende lavt.
Det er relativt liten forskjell i utførelse og pris på brennere på 20 til 50kW.
Et spørsmål er om kjelen krever brennere som har vertikal flamme eller om du kan bruke en rørbrenner som jeg tror vil falle lavere i pris. Jeg mener selv at brennere av typen Ecotec er litt eldre teknologi hvor forbrenningen kan bli noe ujevn. De er likevel solide og holder i mange år.
Du drar fordel av akkumulatorer med pelletsbrenner. Brenner vil gå sjelden for å dekke varmebehovet. Rens og vedlikehold blir tilsvarende lavt.
Det er relativt liten forskjell i utførelse og pris på brennere på 20 til 50kW.
Et spørsmål er om kjelen krever brennere som har vertikal flamme eller om du kan bruke en rørbrenner som jeg tror vil falle lavere i pris. Jeg mener selv at brennere av typen Ecotec er litt eldre teknologi hvor forbrenningen kan bli noe ujevn. De er likevel solide og holder i mange år.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Har 5000 liter akkumulatortanker, fordelt på tre tanker slik at en kan stenge av en og en.
Effecta sin egen Supra brenner er vel en rørbrenner ser det ut til, så det er sikkert en slik en som passer til pannan.
Hadde tenkt å kjøpe en brukt brenner billig, men ser ut at det meste av brukt ligger på rundt 20 kW
Effecta sin egen Supra brenner er vel en rørbrenner ser det ut til, så det er sikkert en slik en som passer til pannan.
Hadde tenkt å kjøpe en brukt brenner billig, men ser ut at det meste av brukt ligger på rundt 20 kW
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du bör välja en brännare på 40-50 kW till den pannan, Janfire jet kan ju vara ett alt el en Bequem 50 men frågan är om inte de billigaste är att köra el dom gångerna du inte har möjlighet att elda..
Shuntstyrning som startar elpatronen 1 tim efter att shunten öppnat fullt bör ju vara en bra ide att ha i ditt fall med 5 m3 tank
Shuntstyrning som startar elpatronen 1 tim efter att shunten öppnat fullt bör ju vara en bra ide att ha i ditt fall med 5 m3 tank

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en brukt pelletsbrenner og forråd. Da er det mest 20 kW å få tak i til rimelige priser. Tenkte kanskje å fyre med pellets vår/høst, ved ferier på vinteren (og få en nabo til å se etter brenneren), samt ved vedbrist når man har forbrukt alt for mye ved på kaldeste vinteren og ikke har mer igjen.
Har tenkt litt, og lurer på om det ikke hadde gått an å blinde noen av konveksjonsrørene med en form for "propp" når man pelletseldar (eks en stang med en rund plate som erstatter turbulatorer), og bare benyttet la oss si halvparten av dem. Da hadde pannan blitt tilsvarende en 30-40 kW panna, med det antall tuber en mindre panna har. Og røykgasstemperaturen hadde blitt tilsvarende høyere. Er dette en mulig og tilrådelig løsning?
Har tenkt litt, og lurer på om det ikke hadde gått an å blinde noen av konveksjonsrørene med en form for "propp" når man pelletseldar (eks en stang med en rund plate som erstatter turbulatorer), og bare benyttet la oss si halvparten av dem. Da hadde pannan blitt tilsvarende en 30-40 kW panna, med det antall tuber en mindre panna har. Og røykgasstemperaturen hadde blitt tilsvarende høyere. Er dette en mulig og tilrådelig løsning?
Det har funnits en stor Ecotec brännare (40kW tror jag) till salu på blocket ett tag nu. Men när jag försökte hitta annonsen nu så är den borta. Endera är den såld eller så har den passerat 2 månadersgränsen och försvunnit pga det.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.