BeQuem 15 D nytt tanddrev m.m.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
petter.t
Frö

BeQuem 15 D nytt tanddrev m.m.

Inlägg av petter.t »

Hej!

Jag har för några månader sedan köpt ett hus där en Thermia Bequem 15D är installerad, visste inget om pelletsbrännare så har brottats en del med den sedan vi satte igång den inför vintern.
Jag har fått "blockering pellets" minst en gång om dagen, som den förra ägaren (det var ägaren innan honom som installerade brännaren) sa berodde på peletsen, denna förklaring accepterade jag inte riktigt, och mycket riktigt har "tanddrevet" och "rörpinnarna" blivit utslitet så jag beställde nytt från pelletsbilen.se (fungerade klockrent för mig, 2 dagar från att jag la ordern till att den låg på ICA) med detta nya följde 4 st. rörpinnar, dock på det gamla hjulet satt det bara två.

Min fråga är: Hur många sådana pinnar ska man ha i hjulet? detta påverkar ju matningsinställningen i servicemenyn m.m. Jag har varit där inne och testat att justera lite, men vet inte vad jag ska ha som referens för att få rätt på procenten, men ja, en sak i taget..
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Testa med Matning hög 67% fläkt hög 32%
Matning låg 52% o fläkt låg 28%

Skall sitta 4 pinnar i hjulet.
Har jag gett dig fel info så kommer Andre att rätta till detta han är lite av guru här på forumet :lol:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
petter.t
Frö

Inlägg av petter.t »

Tack för hjälpen!

Jag undrar lite om man kan jämföra värden och inställningar mellan en 15 D och en 20 D verkar som om det pågår en del diskussioner om hur man ska ställa in sina brännare för alla olika varianter...
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

De värdena jag gav dig är från 15 D men det finns säkert någon sida här som kan ge dig svar kan inte säga på rak arm vilken.
Men bläddra lite i raderna så hittar du säkert.
Hoppas det funkar :D
petter.t
Frö

Inlägg av petter.t »

Tack än en gång fungerar klockrent!

Men nu har jag en fråga till, vid 5 grader under börvärdet går brännaren över till låg? sen kör den låg till den kommer upp till börvärdet? och därefter slås den av och slås inte på förrän den når 5 grader under börvärdet? är detta rätt uppfattat?, ska det vara så, och är det bästa sättet rent effektmessigt att låta temperaturen hoppa på detta viset?

Bara lite funderingar såhär på fredagskvällen..
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Börvärdet är som du säkert vet tempskillnaden från att den har uppnått rätt temp och sen faller tempen med 5 grader och så kör den igång.
Jag har ett börvärde på 10 grader eftersom jag tycker att detta passar min brännare bra och en brännare mår nog bättre om den går längre stunder och därefter vilar längre likaså.
Om en brännare startar oftare så slits tändelementen mer än om den går längre. Prova att öka ditt börvärde till 10 grader och du kommer att märka att din pelletsförbrukning kommer att minska i genomsnitt om man tittar på en längre period typ en vecka.
Har du möjlighet att köra med underhållsglöd så gör det,ställ in den på 60 min och prova en vecka.
Skillnaden mellan beteckingen 15 D och 20 D är i själva brännarkoppen.
15 D mindre brännarkopp och 20 D har större brännarkopp.
Kul att höra att det funkar :D
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Din brännare ska gå så som den gör nu på vintern. det sliter inget på tändelementet då den använder sig av glödtändning. när brännaren inte orkar mer på låg så växlar den över på hög. På sommar halvåret kan man ändra hysteres så brännaren går lite längre.(beroende på programvara)
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Petter de va inte konstigt att brännaren stoppade tidigare o sen bör den haft problem att hålla värmen för med bara 2 stift ger den bara halv effekt..

Lättast är att väga upp hur mycket brännaren förbrukar i resp läge med hushållsvåg, Mata brännaren manuellt från vågen..
Aktiverar man alla effektlägen går inte hög läget i förrän tempen sjunkit 10-11° från börvärdet.. Vintertid el då brännaren måste göra mer än 2 starter/dygn går det mindre pellets med uh-glöd än kallstarter..

Utan acktank funkar det bra att köra fler effektlägen alt köra med tankdiff på kanske 20-30° samt ställa effekten i läge hög något över vad huset behöver, Typ ca 13 kW..

Med alla effektlägen aktiverade blir det så här..
Min 10 kW=350 gram/10 min fläkt 25%
Låg 15 kW=520 gram/10 min fläkt 33%
Hög 20 kW 695 gram/10 min fläkt 50%
Vill man inte ha alla effektlägen aktiverade kör man bara låg på 10 kW o hög på 15 kW..
På äldre 15/20D gäller samma värden, Men är det en 15D av första modellerna måste man byt kopp om man vill köra mer än 15 kW
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ecahbm
Ungskog

Re: BeQuem 15 D nytt tanddrev m.m.

Inlägg av ecahbm »

Intressant. Mitt tanddrev med pinnar havererade och ska nu montera ett nytt. När jag tittar på det gamla så sitter tre pinnar i hålen efter varandra och det fjärde på andra sidan hjulet. Finns det någon tanke i vilken ordning pinnarna ska sitta?

M V H Håcke B
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Re: BeQuem 15 D nytt tanddrev m.m.

Inlägg av Brynäs »

Svaret har du i ditt inlägg alltså 4pinnar i vartannat hål.
Skriv svar