Hur varma bli era fallrör?

foxmulder90
Lärjunge!

Hur varma bli era fallrör?

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Gick ner och kände på brännarens fallrör i slutet av brännarcykeln, och längst ned i "böjen" så är det riktigt varmt, går inte hålla handen där, men lite längre upp på fallröret vid bakbrandvakten, så är det inte lika varmt, där kan man hålla handen så att säga.

På eurofiren ska skyddet lösa ut vid 70 grader.

Hur varma blir era fallrör? Kan ni hålla handen längst ned vid "böjen"?

Mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Mitt fallrör blir 45°C när pannan inte är alldeles för överfull med aska. När jag inte har askat ut på kanske 800-1000kg glider den upp på kanske 55°C.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Din brännare skiljer sig klart från min Baxi Eurofire, där fallröret har direkt/närmare kontakt med "elden" :)

Vad jag kan se på Janfire NH så sitter fallröret och brännardelen en bra bit ifrån varandra, men det är givetvis eftersom din är undermatad.

Det är säkert inget fel utan jag var bara lite nyfiken, ni med liknande brännarkonstruktioner vad har ni? T ex. KMP, Eurofire, Iwabo, PellX, Värmebaronen osv.

Mvh
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag var ner och kände på mitt rör,nu när brännaren är i sitt slutskede av cykeln.
Jag kan hålla handen där hur länge som hellst,då det kan vara ca 25-30grader där.
Förmodligen så har du
För dåligt drag.
Låg fart på fläkt.
För stor matning i förhållande till det.
Aska som hindra pelletsen att rulla fram i röret,så att elden är för nära bakkant.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Jag kör med rekommenderade inställningar för brännaren mot pannan, cirka 12kW effekt från brännaren. Drag har jag. Fläkten bör vara korrekt inställd mot matningen.

Kanske bara är eurofire som blir såhär varma.. Annars kanske spjället/baffeln i pannan ska vändas till oljeeldning, kör just nu på vedeldning fastän jag har brännaren i oljedelen (läste en tråd på forumet där den skulle vara vänd för ved).

Annars får jag öka fläkten på brännaren lite :)

Mvh
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen!

Nojig som man är så gjorde jag ett litet experiment baserat på handens känselförmåga :)

Satte kökskranen på högsta varmen och fyllde upp lite vatten i en behållare. Vattnet blev riktigt varmt och jag kunde ej hålla handen där i, så jag trodde genast att det var kokhett!!

Körde sedan ned en rökgastermometer i vattnet och fick till min förvåning se att temperaturen låg på 55 grader (om termometern inte visar fel? det är en analog rökgastermometer).

Så baserat på detta, jag kan alltså hålla min hand på fallröret, och speciellt där bakbrandvakten sitter, men jag kunde inte hålla kvar handen i vattnet som var 55 grader, vilket betyder att fallröret måste ha betydligt lägre temp än 55 grader?

Har jag rätt? Och går det att mäta vattentempen med en rökgastermometer? Vattentemp i normala fall ska vara 55 grader, så det borde alltså stämma?

Mvh
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Varför har du baffeln för vänd för vedeldning när du kör i oljedelen. :shock:
Mer fläkt kan du inte ge då blir det bara varmare för då måste du öka matningen också. Öka draget eller minska effekten är vad som gäller.

Om du tar bort slangen från brännaren när den är i full drift (använd handskar) och kontrollerar med en tändsticka. Är det drag in i brännaren är det bra. Kommer det varm luft ut ur brännaren är det farligt och effekten måste minskas eller draget ökas.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Prova med 45 grader badvatten och hoppa i. För mig är det riktigt varmt, men det går.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

foxmulder90: är min brännare undermatad? Det visste jag inte faktisk, jag ser (har en plastbit i) och hör pelletsen falla ner o brännkoppen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen!

Icecap: Ursäkta misstaget, jag fick det rejält om bakfoten nu.

Torsten: En på forumet skrev en gång om gengasexplosioner och att dom "försvann" när han fick reda på att beffeln skulle vara vänd för ved, med det påstående att han visste detta. Kanske ska ändra baffeln ändå? :)

Brännaren är nu i vänteläge och när jag tog bort slangen så kände jag att det drog när jag la handen för. Ska se när den startar sen igen..

rod02: Har inget badkar, hehe :) Men kan tänka mig att det är varmt..

Mvh
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Längst ner vid böjen blir det varmt islutet av körningen, det
är helt normalt

Mitt rör blir knappt ljummet uppepå med nysotad panna, när
jag kört några hundra kilo blir det något mer ljummet, men
aldrigså varmt att jaginte kan hålla kvar handen där

Brukar sota/aska ur efter en 300-350kg sådär

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen!

Torsten: Kollade med en gaständare när brännaren körde med full effekt, "lågan" från tändaren drog in mot pannan, den slocknade aldrig men det finns alltså drag :)

Men så länge inte bakbrandvakten löser ut så är det väl ingen fara?, jag kan ju alltid hålla handen mitt på röret utan att det är för varmt :) Jag har fortfarande bara en vanlig draglucka på pannan, som inte går att justera, kan det hjälpa med en riktigt dragbegränsare? Kanske blir för högt drag genom luckan att fläkten inte får "arbeta".

Jag är för närvarande på jakt efter en som passar min panna, det sitter nämligen ett varmvattenrör i vägen för många dragbegränsare, men Olle skulle trimma om en WZB-1 om det går, den skall passa i sådana fall :)
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Nä det är ingen fara, så länge röret inte blir varmt uppe vid slanganslutningen så är det ingen fara, där sitter ju en termostat som stoppar brännaren om det blir 80+ grader varmt också, men om det blir varmt längre upp på röret så bör man kasta ett öga på det för det ska inte bli varmt om allt är som det ska, sotaren "råkade" stänga spjället på min panna ett par hack en gång och det fallröret blev varmt så in i hundan på ett ögonblick innan jag kom på vad det var som var fel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

foxmulder90 skrev:Kanske blir för högt drag genom luckan att fläkten inte får "arbeta".
Ja kanske för lite lite drag genom pannan.
Fläkten och draget samarbetar för att få röken ur pannan.
Är draget genom pannan för litet så stannar värmen i brännaren och fallröret blir för varmt.
Mer drag eller mindre fläkt kan lösa problemet.
Ingen fara så länge det finns drag in i fallröret.
Med riktig dragbegränsare blir det säkert bättre.

Blir det för varmt längst ned på fallröret så flagnar färgen bort och brännaren förlorar en tusenlapp i värde. :twisted:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Haha, det vore katastrofalt! Brännaren tappade värde :shock: :)

Nej men så varmt blir det inte, men det är väl en dragbegränsare som behövs, en riktig sådan :D

När ni ändå tog upp, det när brukar sotaren komma? :D, vet att jag glömt köpa glidskydd nu igen, förra gången fick jag improvisera och binda fast stegen med silvertejp, haha, vet inte varför men har alltid glömt att köpa just glidskydd till stegen.

PS, när man tänker på igensatta skorstenar osv. så blev jag påmind igår, eller påmind och påmind, körde utanför stan i ett litet samhälle på väg hem, och ut genom en buske kommer något stort farande. Först tänkte jag att en hund är lös, men det var ganska sent och inge husse kom efter. Jag kommer närmare och närmare med bilen och där springer en sjukt stor grävling, enormt stor, och den kutar som en stucken gris, en sådan bamsing hade dock inte fått plats i skorstenen, haha :D

Mvh
Skriv svar