bionett eller biomatic+ eller vedsol panna

stepside
Lärjunge!

bionett eller biomatic+ eller vedsol panna

Inlägg av stepside »

har lite funderingar kring vilket som skulle funka bäst hos mig,för och nackdelar osv. bionett och min nuvarande bquem15d brännare kopplat mot en 500l acctank med värmepatron(backup) och vvberedare(120l på sommarn) altrnativt en biomatic+20 eller en eurofire vedsol panna som jag fattat det är samma som janfires och passar fint med bequem . FAKTA hus från 1923 timmer tillägsisolerat utv 50mm. kutterspån vind 60cm. 90m2 1,5plans.ouppvärmd källare,pannrum.nu eryl dp-57 thermia bquem brännare aut shunt era10,dragbegränsare,elektriskt styrd cirkpump.mafa takskruv,pellistore.ca 200l vatten i erylen.funkar ganska bra men skulle vilja börja spekulera på allvar för ett byte nu.pannan/ huset ville ha ungefär ett ton/mån pellets när det var som kallast i vintras och sotning varje vecka(annars var 3e/4e vecka ungefär vid mild/normal vinter.+20gr i huset dygnet runt.normal tappvarmvatten liten familj,dusch.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då du redan har brännaren så är nog en Biomatic billigaste/bästa investeringen för din del alt köpa en ny biomatic 20+ här http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... m?ca=2&w=3
Sedan sälja din brännare, 39000:- inkl frakt är helt ok pris :wink:

För du har väl inte acktank nu?
Det blir ganska mycket pengar bara allt runt i kring om man ska dit med acktank/laddomat mm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Andre! fan vad biomaticen blivit billig ...min favorit som du vet..
Synd att min gamla CTC är så långlivad...(Sen har man separations ångest också mot en sån fin trotjänare :wink: ..Men som sagt nytt smakar ju alltid gott.. :bounce:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag tror faktiskt de är för att det finns många på lager av den "äldre" varianten, Den har iof spaksotning o kedjedriften men som alltid då det kommer nyare så faller priset på äldre som står o skräpar i lager..

Så här ser den nya ut http://195.198.92.151/ariterm/BM+20_SE_100915_web.pdf
Den går få med lamda oxå
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Hos mig hade den fått stå och skräpa hur länge den vill :wink: 8)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jättefin panna, nya Biomatic' en. Skulle inte alls bli ledsen om en sådan stod och "skräpade" i pannrummet :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

nä jag har ingen acc tank,den kostar väl en bra slant iof. 39tkr är ju ett bra pris helt klart men det finns ju lite äldre biomaticar beg för runt 10 och bionetter har jag sett en hel del till överkomliga priser.installation kostar ju oavsett om man köper nytt eller beg.fått ett pris på en bionett från 2005 utan brännare för 15tkr men då är pannan oanvänd, bionetten ser ju identisk ut mot biomaticen fast minde. kanske blir billigare med en ny biomatic för 39 i slutändan iaf.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Bionet är ju en laddpanna som måste eldas mot acktank. En Biomatic 20+ kan stå på egna ben, så att säga. Och den här till 39 000 kronor, kommer att bli en bra affär även om man räknar in installationskostnader. Den är inte mycket mer "gammelvärlda" än den nya - bara mindre "sexy". Men åt andra sidan: Det är inte utseendet som värmer stöga, så ... :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

jo jag blir faktiskt sugen på biomatic 20+. bionett beg oanvänd utan garanti och hämntning långt bort 15tkr+ ny rinkabytank ca 10tkr+laddomat21+elpatroner mm= ca 30tkr. vad skiljer biomatic för 39tkr mot den nya dyrare då? jag fattar det som att allt ingår förutom installation för 39,elpatron brännare,mm. spaksotning och askkomprimering var nått tillval,är det dyrt nödvändigt? shuntstyrning,dragbegränsare har jag redan
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nu finns det givetvis ett avsevärt billigare alternativ med: CTC EasyFlex. Den har allt bortsett från brännare och shuntstyrning. Det vill säga: Du måste sota den med sotviska ett par - tre gånger under eldningssäsongen själv. Ingen spaksotning eller askkomprimering där. Men: Sprillans ny, med garanti och det hela: Från 25 500 - 28 500 kronor beroende på vem du köper den av. Och CTC lagar inte skräp, så du får en panna som är lika så bra som Biomatic - om inte bättre. Du kan använda den brännaren du har därför att den är av samma typ som CTC' s egen brännare. Så kanske kan du komma ifrån det hela för 40 000 kronor monterad, injusterat och klart?
Hos Lundbergs Värme finns den att köpa inklusive frakt för 25 500 kronor. Blir det bättre än så? :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
quint
Ungskog

Inlägg av quint »

André skrev:Jag tror faktiskt de är för att det finns många på lager av den "äldre" varianten, Den har iof spaksotning o kedjedriften men som alltid då det kommer nyare så faller priset på äldre som står o skräpar i lager..

Så här ser den nya ut http://195.198.92.151/ariterm/BM+20_SE_100915_web.pdf
Den går få med lamda oxå
Jag fick en sådan installerad för en vecka sedan. Än så länge är jag grymt nöjd! Jag ska bara lyckas ställa in värmekurvan så att den står rätt för åretrunt bruk (har bara utegivare).

Jag gillar även den nya displayen som ger en grafisk bild på hur det ser ut i systemet och man ser alla värdena på den bilden, utan att behöva bläddra/vänta på att den byter.

edit: Jag fick alltså den nya varianten installerad!
Thermia Biomatic+ 20 installerad 2010-10.
2 plans villa med ouppvärmd källare från 1937. 240m2. 22 grader.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

uhum ska kollas upp. verkar gå åt rätt håll på pelletsfronten nu (förutom kg priset då). askkomprimering vad är det och vad får man betala extra för det?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Askkomprimering verkar enbart vara en manick som pressar ihop askan så att det ryms mer i asklådan. Verkar inte vara mer komplicerat än så, och vad man får betala extra för det? Svårt att säga, men jag tror vi talar hundralappar och inte tusenlappar. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

stepside skrev:jo jag blir faktiskt sugen på biomatic 20+. bionett beg oanvänd utan garanti och hämntning långt bort 15tkr+ ny rinkabytank ca 10tkr+laddomat21+elpatroner mm= ca 30tkr. vad skiljer biomatic för 39tkr mot den nya dyrare då? jag fattar det som att allt ingår förutom installation för 39,elpatron brännare,mm. spaksotning och askkomprimering var nått tillval,är det dyrt nödvändigt? shuntstyrning,dragbegränsare har jag redan
Det som främst skiljer är displayen som nu är fler radig typ som ctc vilket blir mindre bläddrande även om det igentligen bara är i början man är o ändrar..
Sen kan man få den med lamda o att den har nytt face..

Askkomprimering är en pinne som går genom asklådan som har ett galler fäst i sej, Det sitter ca 5-7 cm från botten på asklådan men då man drar spaken åt o fram så sjunker askan ihop då den annars är porös o tar mer plats..
1,5-2 ton kör man utan spak så hur mycket man kan köra med komprimeringen vet jag inte men förmodligen 3-4 ton men då blir ju lådan tyngre att bära ut oxå :wink:
spaksotning är spiraler ligger i tuberna som man drar upp o ner med en spak på sotluckan så då behöver man aldrig sota själva pannan om man anlitar sotare :D
Även pannor med spaksotning behöver sotas med viska 1-2 ggr/år
För 39000 ingår allt utom installation så som elpatron spaksotning askkomprimering men ja vet inte om förrådsskruv ingår..

Jo jag kom på att nya biomaticen har inbyggd rökgasfläkt typ som på moderna vedpannor som kan va bra om man har dåligt drag o sen har den shuntstyrning som standard så man kan säga att den "nya" har allt utom lamda standard.. Men hur mycket den kostar med lamda vet ja inte men har sett pris på knappt 60000 utan..
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

bra info där! tror jag klarar mig rätt fint med den gamla biomaticen isåfall. sen inkoppling är väl mest vvs och en sån har jag i släkten som tur är och behöver inte bli just nå dyrt.själva injusteringen av pannan kan jag väl ta hit termiainstallatörer för nån tusing eller vad de ska ha.eller nån annan förståsigpåare med ett instrument och enskild firma.
Skriv svar