Pelletspris och kvalité

countrygirl1
Frö

Pelletspris och kvalité

Inlägg av countrygirl1 »

Hej,
Har hört man får bäste uppvärmningseffekt med 6 mm pellets och att man ska köpa varmpressad pellets då det brinner längre. Håller just nu på att jaga den bästa pelletsen och det bästa priset på pellets! Har någon någon pelletsleverantör att rekomendera, som dem tycker är överlägset bäst i jämförelse med de andra pelletsleverantörerna?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om pelletsen är 6 eller 8 mm har ingen betydelse så länge brännaren kan tugga och svälja, det är exakt samma pellets om man bortser från storleken.

Sen skiljer det givetvis i kvalitet mellan olika fabrikat men det verkar inte finnas någon direkt koppling mellan pris och kvalitet, med tanke på att energiinnehåll och fukthalt är ungefär samma på alla pellets så är skillnaderna rätt små i praktiken.

Det du kan råka ut för är smuliga pellets som en del brännare inte trivs med, pellets som dammar mer än andra och lite andra bieffekter.

Så länge pelletsen funkar bra så ta det billigaste du hittar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Mytbildningar ska man inte lita på.
Svensk pellets gjord av barrträ har samma energiinnehåll oberoende av tillverkare.
Uppvärmningseffekten beror av hur många gram pellets som matas in i pannan per tidsenhet.
Alla brännare är gjorda för 8 mm pellets men knappast något problem att köra 6mm heller. Satsa på 8mm så slipper du ställa om brännaren så mycket när du byter pellets nästa gång.

Ibland kan pellets innehålla mycket spån och då kan det bli problem med matningen från förrådet.

Titta efter den billigaste pelletsen. Agrol och Neova är störst på marknaden och i särklass dyrast utan att ge något extra för pengarna.

Läget just idag är att Stora Enso är billigast och kör hem pelletsen gratis om man bor på rätt plats.
http://pellets.storaenso.com/Product/Pr ... 62&path=78

Bauhaus är också bland de billigaste men där får man hämta själv.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag har märkt mig att de huvudsakligen säljer 6 mm pellets i landets norra del, medan här i söder är det 8 mm som gäller. Jag funderar på om det kan finnas sammanhang mellan storlek och förbränningsegenskaper. Jag tänker att om man har 6 mm diameter, så ryms det flera pellets i varje dos, eftersom det blir mindre luft mellan dem - och att man således kan producera en större mängd värme per tidsenhet. Tyngden per dos måste då alltså vara större, så att om en dos 8 mm pellets väger 1X, så borde då en dos 6 mm pellets väga 1,25X till 1,3X.
Kan det vara så det förhåller sig, eller är jag ute och cyklar?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det låter bra det du skriver. Men tittar man på tillverkarnas hemsidor, iallafall SCA BioNorr som säljer både 6 och 8 mm pellets så anger de samma vikt, 650kg/m³, för båda sorterna vilket ju inte "känns" helt rätt...... Men olika energiinnehåll min. 4,9 kWh/kg för 6mm och min. 4,8 kWh/kg för 8 mm.

Så man kan ju undra om det skiljer speciellt mycket mellan att elda 6 eller 8 mm pellets.

Jag har provat 6 mm pellets för ett antal år sedan och märkte ingen skillnad på värme eller förbränning. Jag provade 6 mm för att jag hade haft problem med att 8 mm pelletsen var lite långa, ett antal längre än 50 mm vilket gav problem för mitt luftmatningssystem. Men även 6 mm kunde bli "lika" långa så jag återgick till att köra 8 mm pellets.

Edit: Stavning
Senast redigerad av Roli den ons 06 okt, 2010 14:09, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om det är "normala" pellets ska man gå efter billigaste per viktenhet! Har man problem med matningen får man se till att pelletsen håller en viss densitet (hårdhet) men då "all" pellets som uppfyller kraven har 4,8Wh/g är det skitsnack att den ska vara hård eller annat!

Man får 4,8Wh/g om brännaren klarar av att tugga pelletsen!

Sedan finns det vissa skillnader mellan 6mm och 8mm:
* Om pelletsen är tillräcklig hård att inte smula konstant "glider" 6mm oftast bättre i matningen än 8mm, matningen bör alltså ställas ner lit om man går från 8mm till 6mm.
* 6mm startar oftast lite snabbare pga. större yta, brinner lite snabbare också vilket kan vara ett problem i brännare med "lång" tid mellan doseringarna.

Så länge basmaterialen är den samma är effektinnehållet per kg styrd av fuktigheten och 6mm tar upp fukt lite lättare, just pga. den större yta men det är inget problem i "vardagen" där skiten eldas upp snabbare än plånboken vill det...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Enligt mig så är det 50/50 om pelletskvalitén hänger ihop med priset, jag har "dålig" erfarenhet av Polsk pellets från Jem&Fix = 60:-/25kg, medans jag har "bra" erfarenhet av Fågelfors pellets från Byggmax = 40:-/16kg.

Och när jag pratar om dålig erfarenhet så syftar jag inte på driftfel, jag kanske har helt fel!, men efter att jag börjat använda pellets från Jem&Fix (brunaktig till färgen, ej som Norskpellets!), så ryker det mer brunaktig rök från skorstenen, speciellt vid uppstart. Luktar också illa, och då menar jag pelletsen i sig.

Detta kan bero på min brännare och andra faktorer, också att det sägs vara mer energi i deras pellets, Barlinek(?, även mycket spån enligt mig.

När jag sedan köpt från Byggmax så är pelletsen hård, spånfri och ljus till färgen, känns helt enkelt mycket bättre.

Agrol pellets uppfattar jag som en mjuk pellets, samt mycket spån i.

Den värsta erfarenhet jag haft är från Laxå pellets, där sa brännaren totalstopp, en stenhård pellets som knappt går att få eld på.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

foxmulder90:

Skriv gärna i din profil vilken typ av brännare och panna du har annars blir din information enligt ovan inte mycket värd.

Även om Al Bundy:s ord kan vara roligt att läsa så ger det liksom inget här.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Ojdå, "glömde" att jag hade det kvar, tack för tipset.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

foxmulder90 skrev:Enligt mig så är det 50/50 om pelletskvalitén hänger ihop med priset, jag har "dålig" erfarenhet av Polsk pellets från Jem&Fix = 60:-/25kg
Ja köper man polsk Barlinek pellets gjord av lövträ för bara 97 kr per ton billigare än svensk barrträdspellets från Bauhaus har man nog gjort en dålig affär.
Inget fel med utländsk pellets av lövträ bara den är ordentligt billig. Man får vara beredd på att den sintrar mer än vanlig pellets.

Att det ryker vid upstart beror väl på att brännaren behöver justeras om efter pelletsbytet. Dåliga inställningar kan man väl inte skylla på pelletsen?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Färsk pellets kan lukta en del, inte i röken men i förrådet! Vad jag har förstådd är det vissa eteriska oljor som dunster bort eftersom.

Jag har använd Vestmarka pellets ("Norsk Brunpellets") som ju var "extrem" hård och den var lite trög att starta elden i just pga. hårdheten.

Laxå Diamant är rimligt hård också (mycket lika HMAB), dock inte alls i närheten av Vestmarka men att dessa hårda skulle ge driftstopp för att de inte kan tändas beror definitivt på en dålig brännare och/eller dålig justering!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Jag instämmer med dig Icecap, det var ett "dåligt tändelement" som spelade stor roll, använde Laxå pellets därefter och fick då fyr på pelletsen ganska omgående, men ändå inget jag kommer att använda i fortsättningen.

Så fort jag kört färdigt pelletsen från Jem&Fix (Barlinek) så kommer jag att satsa på Fågelfors pellets, det är min bästa upplevelse hittills.

Jag till tro att brännaren är korrekt inställd, har rådfrågat en hel del andra som har samma panna och brännare och där ligger inställningar likvärdigt.

Har dock inte ställt in efter instrument..

PS, är det någon mer som provat Barlinek från Jem&Fix eller annan byggkedja?

Och angående röken så är den omöjlig att få bort vid uppstart, i alla fall med Barlinek pellets, har provat allting, ökad fläkt samt mindre matning vid uppstart osv. inget verkar fungera, så jag väntar med vidare justering tills jag bytt pelletssort. Och ja, startdosen ligger på rek. 3 dl, den matar heller inte in mer i startdos, jag har dos2 avaktiverad.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

abene skrev:
foxmulder90 skrev:Enligt mig så är det 50/50 om pelletskvalitén hänger ihop med priset, jag har "dålig" erfarenhet av Polsk pellets från Jem&Fix = 60:-/25kg
Ja köper man polsk Barlinek pellets gjord av lövträ för bara 97 kr per ton billigare än svensk barrträdspellets från Bauhaus har man nog gjort en dålig affär.
Inget fel med utländsk pellets av lövträ bara den är ordentligt billig. Man får vara beredd på att den sintrar mer än vanlig pellets.

Att det ryker vid upstart beror väl på att brännaren behöver justeras om efter pelletsbytet. Dåliga inställningar kan man väl inte skylla på pelletsen?
Kommer man till Jönköpingstrakten så inser man att det inte är en så dålig affär =) Här finns det inte mycket billigare (eller billig) pellets vad jag har sett.
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 16:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Jag kör just nu med polsk eco-pellets och i min brännare så funkar det hur bra som helst ingen sintring heller och priset är Ok om man jämför med en del andra aktörer. Vad jag inte gillar med denna pellets är förpackningen 25kg i lös säck gör att det känns i rygg o knäna om man ska bära ner en hel pall i källaren annars Ok.
Foxmulder90 om du vill köpa bra pellets till bra pris så åk till Åsenhöga till AMJ och köp pellets där hämtade en pall igår med väldigt bra pellets har redan kört flera pallar innan och har inga klagomål.
Priset per pall 2250:- 832kg/pall ligger 3.5mil från Värnamo mot Gnosjö.
Öppet till 16.30 vardagar
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej Brynäs!

Nej det är inget fel på pelletsen i drift, den har fungerat jättebra här hemma också, inte mycket aska och ingen sintring. Tycker dock att den "ryker" mer ur skorstenen, men jag vet ej, får jämföra med annan pellets så jag får svart på vitt =)

Tack för tipset ang, Åsenhöga!
Skriv svar