Bygga bulkförråd, behöver gott om tips och tricks

Skriv svar
Micke_H
Gallringsobjekt

Bygga bulkförråd, behöver gott om tips och tricks

Inlägg av Micke_H »

Tänkte ta mig för och bygga ett bulkförråd i ett försök att spara lite pengar på pellets.

Så jag behöver väl i princip alla tips, tricks och idéer som finns. T.ex vart får man tag i en bulkkoppling? Finns det ritningar att tillgå? Vilken typ av matning ska man ha från bulk till veckoförråd, skruv eller någon form av sug/blås?

Tanken var att bygga det i plywood åtminstone. Men kasta hit alla tips ni har! Börjar ju dra ihop sig dessutom :p

Mvh Michael
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Hur långt skall du transportera pelletsen efter det blivande bulkförrådet?

Mitt förråd är byggt med golvspånskivor som är limmade i skarvarna, ger en tät skarv med en gång. Förrådet saknar lutande sidor invändigt men är istället endast 1 m brett och har en ungefärlig volym på 12-13 m³ Transporten sker med vakuum. Detta fungerade väldigt bra i början (för 13 år sedan) då pelletskvaliteten var MYCKET bättre än idag. Dagens pellets innehåller mycket mer spån och fin material vilket i mitt fall stör driftsäkerheten då filter tätnar och sugen tappar kraft. Just nu kör jag med säck sedan 2 år tillbaka då jag reklammerade ett fyllt förråd, tog sugbilen över 2 timmar att tömma den dåliga pelletsen........ Men funderar på att återigen försöka med bulk då det är mycket mindre "bärarbete".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Micke_H
Gallringsobjekt

Inlägg av Micke_H »

Pelletsen ska inte mycket längre än knappt 2m till veckoförrådet. Kanske inte ens det heller.

Golvspån lät ju som en klockren idé, speciellt med allt finmaterial i pelletsen som du säger. Funderade också på skruv i bulkförrådet, om man får tag i något till en vettig peng.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Skall det "bara" transporteras 2 m så är det nog skruv som gäller.

Min pellets transporteras ca. 18 m (upp 3 m sedan i undertaket in i pannrummet) så för min del var skruv inget alternativ.
Nu har jag iofs skruv ut ur förrådet där vakuumsystemet sedan tar vid.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Finns flera tips,om du rullar ner på äldre trådar i den här avdelningen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar