Vad är detta för dragregulator??
-
- Lärjunge!
Vad är detta för dragregulator??
Okej, jag blev lite fundersam när jag tittade på pannan idag och hittade samma "dragregulator" på internet:
http://www.vvs-boden.se/esbe-dragregula ... -1816.html
Vad är detta egentligen? Vågar jag pilla på den och ändra någonting?
Jag skriver detta just nu med noll kunskap om vad detta är, så ha lite förståelse =D
Pannan är en Parca Norah 3000
Mvh
http://www.vvs-boden.se/esbe-dragregula ... -1816.html
Vad är detta egentligen? Vågar jag pilla på den och ändra någonting?
Jag skriver detta just nu med noll kunskap om vad detta är, så ha lite förståelse =D
Pannan är en Parca Norah 3000
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 16:48, redigerad totalt 1 gånger.
Det är en termostatkropp som vinklar pinnen mer eller mindre, finns på vissa vedpannor och på alla(?) äldre kombipannor.
Via en kedja styr den luftluckan (primär) så när pannan blir varm "nog" stryps luften och förbränningen blir hur smutsig som helst med ved men med koks är det nog ganska OK.
Via en kedja styr den luftluckan (primär) så när pannan blir varm "nog" stryps luften och förbränningen blir hur smutsig som helst med ved men med koks är det nog ganska OK.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Den blanka delen är ett dykrör som sitter fast i pannan.
Du kan laborera med ratten och ev.ta bort den utan att vattnet rinner ut.
Innanför sitter en fjäderbelastad känselkropp,som reglerar armen,som i sin tur med kedjan,ändrar dragspjället.
När jag eldar med ved så brukar jag justera kedjan när pannan når ca 90 grader.
Då skall spjället vara stängt,så att pannan inte kokar.
Jag hade ett sådant reglage på min gamla panna(Eryl -78),så jag tror att många tillverkare har använt Esbe under många år.
Du kan laborera med ratten och ev.ta bort den utan att vattnet rinner ut.
Innanför sitter en fjäderbelastad känselkropp,som reglerar armen,som i sin tur med kedjan,ändrar dragspjället.
När jag eldar med ved så brukar jag justera kedjan när pannan når ca 90 grader.
Då skall spjället vara stängt,så att pannan inte kokar.
Jag hade ett sådant reglage på min gamla panna(Eryl -78),så jag tror att många tillverkare har använt Esbe under många år.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Lärjunge!
Hej hej!
Tack för båda svaren!
Så det är ingenting jag behöver bry mig om vid pelletseldning eftersom tempgivaren från brännaren stänger av brännaren vid 80 grader?
Mvh
Tack för båda svaren!
Så det är ingenting jag behöver bry mig om vid pelletseldning eftersom tempgivaren från brännaren stänger av brännaren vid 80 grader?
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 16:48, redigerad totalt 1 gånger.
Hej alla
Dragbegränsare eller motdragslucka monteras på rökröret
Denna har inte samma funktion som den termostat styrda dragbegränsaren som oftast reglerar nedre primär lufts luckan
som också kallas för dragbegränsare...
Tips angående luckor vid oljeldning och pelletseldning
här är samma regler !!!!
OBS ALLA luckor som kan släppa in tjuvluft in i själva pannan ökar pannans förluster !!!!
Angående....
Pannans rökgas spjäll vid olje eldning innan dragbegränsaren installerades
användes spjället till att begränsa draget till ca 10 Pa
OBS detta blev ej stabiliserat men väl begränsat.
Dragbegränsaren eller motdragslucka gör dragbegränsningen av skorstenen draget helt automatiskt vilket betyder att pannans spjäll ska alltid vara helt öppet.
Samma gäller vid vedeldning att rökgasspjället alltid ska vara helt öppet.
Dragbegränsare eller motdragslucka monteras på rökröret
Denna har inte samma funktion som den termostat styrda dragbegränsaren som oftast reglerar nedre primär lufts luckan
som också kallas för dragbegränsare...
Tips angående luckor vid oljeldning och pelletseldning
här är samma regler !!!!
OBS ALLA luckor som kan släppa in tjuvluft in i själva pannan ökar pannans förluster !!!!
Angående....
Pannans rökgas spjäll vid olje eldning innan dragbegränsaren installerades
användes spjället till att begränsa draget till ca 10 Pa
OBS detta blev ej stabiliserat men väl begränsat.
Dragbegränsaren eller motdragslucka gör dragbegränsningen av skorstenen draget helt automatiskt vilket betyder att pannans spjäll ska alltid vara helt öppet.
Samma gäller vid vedeldning att rökgasspjället alltid ska vara helt öppet.
Tillverkar rökgasutrustning
-
- Lärjunge!
-
- Lärjunge!
Du ska inte ställa in den!!! Den ska vara helt häktat av!!!
Så länge du kör med pellets SKA luckorna i veddelen (som denna regulator ju styr) vara HELT stängda! Därför ska denna regulator inte KUNDE öppna någon lucka varför kedjan mellan denna regulator och luftluckan ska vara häktat av!
Om regulatorn inte har någon snöre/kedja kopplat till ändan kan du strunta helt och hållit i den.
Så länge du kör med pellets SKA luckorna i veddelen (som denna regulator ju styr) vara HELT stängda! Därför ska denna regulator inte KUNDE öppna någon lucka varför kedjan mellan denna regulator och luftluckan ska vara häktat av!
Om regulatorn inte har någon snöre/kedja kopplat till ändan kan du strunta helt och hållit i den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Hej igen och tack!
Kedjan hänger helt löst vilket borde betyda att den inte är i "drift" så att säga =)
Men nu undrar jag om den ska vridas av helt och hållet, nu står den på "max" (nummer 6) så att säga, borde jag vrida den till "min" (nummer 1) istället?
Jag ska ta en bild imorgon för bättre förståelse =)
Mvh
Kedjan hänger helt löst vilket borde betyda att den inte är i "drift" så att säga =)
Men nu undrar jag om den ska vridas av helt och hållet, nu står den på "max" (nummer 6) så att säga, borde jag vrida den till "min" (nummer 1) istället?
Jag ska ta en bild imorgon för bättre förståelse =)
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 16:49, redigerad totalt 1 gånger.
Spelar ingen roll om kedjan slackar ordentligt.
/johan
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Hej foxmulder90
Ok att kedjan är helt slak !
Det som är viktigt är att när pannans vatten kallnar
då lyfter termostatens arm som skall lyfta dragluckan
här gäller det att kedjan är så slak att den inte kan bli sträckt och lyfter upp luckan !!!
Det är just därför flera ger det rådet att haka loss kedjan
då säkerställs att luckan förblir i stängt läge !
Ok att kedjan är helt slak !
Det som är viktigt är att när pannans vatten kallnar
då lyfter termostatens arm som skall lyfta dragluckan
här gäller det att kedjan är så slak att den inte kan bli sträckt och lyfter upp luckan !!!
Det är just därför flera ger det rådet att haka loss kedjan
då säkerställs att luckan förblir i stängt läge !
Tillverkar rökgasutrustning
-
- Lärjunge!