OK, jag fick lust att räkna lite på det hela.
Om jag vet volymen som kyls ner och hettas upp nu där jag kör av/på-drift borde jag kunde räkna ut vilken energi huset sväljer mellan varje eldning vid att kolla på nerkylningstiden kontra volymen.
Om jag då kollar på uppvärmningstiden för samma volym och låter bli att tappa varmvatten och sedan adderar dessa 2 tal borde jag få ut den effekt som brännaren egentligen ger i pannan.
Självklart finns det viss osäkerhet i exakt vilken volym jag ska räkna men temperatur och tid har jag benhårt koll på. När jag sedan kollar vilken effekt den är inställd till och vilken effekt uträkningen ger passar det skapligt med de värden jag förväntar mig.
Ställer jag brännaren till 7kW får jag ett total på 5,70kW vilket ska ge en verkningsgrad på 81,5%.
Men självklart är den rätta fråga att ställa här: motsvarar en inställning på brännaren på 7kW verkligen den effekt i verkliga livet och här är jag nog på herrens mark, jag har inte kontrollerat detta så noga men tidigare uträkningar ger att det skulle passa ganska väl.
Och 81,5% är nog ganska korrekt verkningsgrad skulle jag tro.
Detta ger ett utgångspunkt för att kolla verkningsgrad vid olika effekter bara för skoj skull.
Och uträkningen jag har gjort är:
kWh = Pannvolym (m³) * temperaturdiff * 1,161.
Att jag sedan har snitsat till det med ett Excel-ark där man matar in start och sluttid och då räknar om till timmar osv är bara kul.
Räknade lite :-(
Räknade lite :-(
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tiden det tar att tömma pannan på värmen stämmer bra för att se husets värmebehov men då du kollar brännaren är det lättare att se genom att inte ha något uttag av varken vv/värme (stängd shunt) o sedan mata brännaren från våg under tiden du värmer pannan..
pannvolym * tempdiff * 1,163 är värdet
pannvolym * tempdiff * 1,163 är värdet

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jo, det är internförråd och det skulle väl gå att fylla upp till ett visst nivå och sedan hålla efter det och räkna doseringar.... Det får bli när jag hinner med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!