Skikfördelningsrör för optimal skiktning
-
- Prima virke
- Inlägg: 40
- Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49
Skikfördelningsrör för optimal skiktning
Funderar på att sätta in ett skiktfördelningsrör i min acktank för att ladda in solvärme. Har läst i många tester att det skall vara det effektivastes sättet att ladda tanken och samtidigt behålla skiktningen optimal. Jag hittar dock inga färdiga tankar med skiktfördelningsrör. Är det någon här som har erfarenheter av dessa och kanske även en aning om hur man skall dimensionera dessa samt hur kaffventilerna ser ut.
Classe
Classe
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
-
- Prima virke
- Inlägg: 40
- Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49
Jag klipper in en länk där skicktfördelningsröret funktion visas, det är lättare än att förklara.
http://www.formas.se/docs/Bokhandel/PDF ... %20sol.pdf
classelagare
http://www.formas.se/docs/Bokhandel/PDF ... %20sol.pdf
classelagare
Kall retur från radiatorkretsen är viktigt för skiktningen. Har man för små radiatorer kyls de inte av tillräckligt i rummen, utan lämnar hög returtemp.
Detta borde ju mest vara ett problem på vintern, när solen inte lyser, så det hela blir ett problem för vedeldarsäsongen.
Öka radiatorytan så kan framledningstempen sänkas och returtempen sjunker. Koppla på en golvvärmeslinga som matas med radiatorernas "restvärme" kanske?
Om jag förstod bilderna rätt skall röret sitta inne i tanken, med en massa rörliga delar och ventiler. Ja, good luck säger jag bara. Kul att underhålla!
(Nu kanske mitt svar färgas av att jag inte värmer själva huset under perioden vårdagjämning till början av november. Jag har isolering i väggarna och värmeåtervinning på ventilationsluften. Jag förstår att det finns folk ute i bygderna med hus byggda före 1980-talets byggnormer.)
Detta borde ju mest vara ett problem på vintern, när solen inte lyser, så det hela blir ett problem för vedeldarsäsongen.
Öka radiatorytan så kan framledningstempen sänkas och returtempen sjunker. Koppla på en golvvärmeslinga som matas med radiatorernas "restvärme" kanske?
Om jag förstod bilderna rätt skall röret sitta inne i tanken, med en massa rörliga delar och ventiler. Ja, good luck säger jag bara. Kul att underhålla!
(Nu kanske mitt svar färgas av att jag inte värmer själva huset under perioden vårdagjämning till början av november. Jag har isolering i väggarna och värmeåtervinning på ventilationsluften. Jag förstår att det finns folk ute i bygderna med hus byggda före 1980-talets byggnormer.)
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
-
- Prima virke
- Inlägg: 40
- Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49
Tanken var att sätta ett kamflänsbatteri i botten av röret och ladda in solvärmen på så optimal höjd i tanken som möjligt inte att ladda in returvattnet från Radiator/golvärmekretsen. Det är en god tanke även det men då krävs det två separata rör. Vad det gäller ventilerna undrar jag om det är något som rör sig eller bara T kopplingar från stigarröret, om det är det så borde det inte vara något som kan krångla där.
/classelagare
/classelagare
Det finns en del utländska sidor som tar upp det här med skiktfördelningsrör, bl.a. tyska. Nu är inte mina tyska kunskaper de allra bästa men vad jag har fått ut så sitter det små "vippluckor" vid alla utlopp på t-rören. Skulle dessa kärva det allra minsta så försvinner funktionen.......




Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Verkar krångligt. Med en yttre värmeväxlare kan du ha yttre, termiska ventiler som styr in vattnet på lagom höjd. (Se tidigare diskussioner). Ger varmare vatten än den konventionella lösningen med en slinga i botten.classelagare skrev:Tanken var att sätta ett kamflänsbatteri i botten av röret och ladda in solvärmen ....
/classelagare
I en tidigare tråd kan du även se min energiförbrukning för två cirkulationspumpar; 70kWh/100 dygn dvs försumbart.
Man skall inte bygga krångligare än nödvändigt. Finliret är glömt när man sen hela sommaren diskar under rinnande varmt vatten bara för att hålla tanken sval!

Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
-
- Prima virke
- Inlägg: 40
- Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49
Poängen var att det inte skulle vara krångligt. Ett kamflänsbatteri och ett rör verkar som en enklare konstruktion än en plattvärmeväxlare med tillhörande reglering och termiska ventiler. Nu är det inte så att jag måste ha ett skiktfördelningsrör till varje pris, jag är bara fundersam på vad haken kan vara med det. det enda jag kan tänka mig krångla är om det sitter rörliga klaffar vid utloppen vilket jag inte är säker på. Min tyska är dessvärre usel. Sen kan jag förstå att man inte vill sätta in det i en befintlig tank men det är en annan femma.
/classe
/classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Det stratifieringsrör jag har sett hade bara tre utlopp på olika höjd, samt ett i toppen. Vattnets densitet vid olika temperaturer gjorde att det hittade ut på rätt nivå, helt utan några rörliga delar.
Måhända en god idé, men jag hade inte sett den innan jag köpte min soltank.
Måhända en god idé, men jag hade inte sett den innan jag köpte min soltank.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.