Brännare till CTC V25FK?

Loranga
Entusiast!

Brännare till CTC V25FK?

Inlägg av Loranga »

Har en kombipanna, CTC V25FK (inte EGOR) från 2005 och ack.tank på 500 liter.
Ska gå över från ved till pellets hade jag tänkt.
Någon som har erfarenheter om vilken brännare som passar bra/bäst i kombination? Ska ack.tanken behållas eller slopas?
Funderar på en PX21 eller en BAXI Eurofire.

Sen skulle jag vilja ha kommentarer om begagnat jämfört med nytt.
Något man ska se upp med eller kolla efter?
Har ingen erfarenhet av pelletsbrännare utöver de man har kommit i kontakt med via jobbet (elektriker)=inte mkt med andra ord.

Bre på nu så jag lär mig :D
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Framåtbrinnande brännare med automatisk uraskning och möjlighet till underhållseld eller en uppåtbrinnande typ Thermia Bequem, Ecotec A4, Bioline20 skulle jag undersöka som alternativ.
Hålla på och rensa brännare varje vecka när man kan slippa är inget vidare.
Hur det blir med askutrymme med en uppåtbrinnande brännare i nedre luckan är ju något att fundera på. CTC V20 fungerar visst bra på det viset.

Något att se upp med undrar du. Ja gamla omoderna produkter som man vill ha fantasipriser för.
Bra digital styrning är också något som är bra i dagens läge med dyra pelletspriser. Man måste lära sig att justera brännaren själv när man köper ny pellets. Koppla in installatör flera gånger om året för justering ryms inte i de ekonomiska ramarna.
Skruva på inställningspotentiometrar utan att ha ett riktigt rökgasintrument till hjälp är det inte många som bemästrar.

Inget fel på Eurofire som du nämner men till en panna med så stort askutrymme skulle det kanske också sitta bra med automatisk uraskning.

Lönar sig att köpa begagnat om man undviker brännare med dyra reservdelar och stor konsumtion av brännarrör och roster.

Med acktanken kan du göra vilketsom. Med underhållseld kan du koppla bort tanken och köra på liten hysteres. Med eltändning och tanken inkopplad får du långa gångtider på brännaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Det är precis likadant att skruva på en potentiometer och se ett värde i volt som att knappra på en panel och se ett värde i %.

90% fläkt eller 90 volt till fläkten är lika tydligt eller intetsägande.
Man måste ha ett rökgas instrument för att veta vad man har för förbränningsvärden.
Att det kan vara smidigt att slippa koppla in en multimeter är en sak, men det är inte lättare att justera rätt för den sakens skull.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Jag har en CTC V25 från 96.
Jag har en Viking B30 GL monterad i den som jag kör på 35-40kW.
http://pelletsteknik.se/installbilder.php
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Tack för alla svar!
Fortsätt om ni orkar :-)
PelletsTeknik Kalmar skrev:Jag har en CTC V25 från 96.
Jag har en Viking B30 GL monterad i den som jag kör på 35-40kW.
http://pelletsteknik.se/installbilder.php
Fungerar det bra? Jag hade fått för mig att det var bäst med framåtriktad låga i V25an, men det kanske inte stämmer.?
Har du satt in den på sidan eller?
Omständigt/are än att ha en ett förstorat oljebrännarhål?
Kanske effektivare? Vidareutveckla :D
Hur är den jämfört med andra brännare?
Har pratat med en energikonsult eller vad han kallas och han sa att vi inte behövde större än 20kW.
Man kanske kan köra med en 30 men inte behöva köra den på max?
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Hmmm... hittade den Här.
Värdare med en pelletspanna? Eller blir det pengar i sjön?
Vet inte hur pass den där pannan är t.ex. och verkningsgraden som kan skilja mellan den och min V25 med brännare.
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

bebop skrev: 90% fläkt eller 90 volt till fläkten är lika tydligt eller intetsägande.
Man måste ha ett rökgas instrument för att veta vad man har för förbränningsvärden.
Att det kan vara smidigt att slippa koppla in en multimeter är en sak, men det är inte lättare att justera rätt för den sakens skull.
.
Välkommen till PelletsWorld 20010!
Man kan ju koppla in en multimeter mot kretskortet på en TV också och ställa in olika parametrar. Där har underligt nog alla inställningar varit digitala i 20 år.
Här ska man nog skilja på pelletsinstallatörer och pelletsanvändare.
För installatörerna är det intressant med en eftermarknad och därför installeras det fortfarande massor av PX21, VikingBio, Flex-A och andra brännare med potentiometerinställningar. Ger i de flesta fall en eftermarknad då säkert 75% av dem som får en sådan brännare installerad aldrig ens försöker att justera förbränningen själv.

Och varför ska man ge sig på att ändra fläkten? Brännarens avgivna effekt vill man inte ändra.Har man brännaren bra inställd och byter pelletssort som ger en 5% mer matning än den gamla så går man in i de digitala inställningarna och minskar skruvens matningstid 5% och sen är det klart.

Visst var det säkert kul under pellets pionjärtid 2002-2003 att över huvud taget få en brännare att fungera. Men hur många använder en mobiltelefon av årsmodell 2002?
Finns väl ingen anledning att arbeta mot teknikens utveckling som har gjort det enklare och framför allt säkrare för användaren att elda med pellets idag jämfört med år 2002.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Torsten,

Vad spelar det för roll om du ändrar fläkten för att anpassa luft mängden till bränsledensisteten ? Hur mycket tror du effekten ändras ? Hur påverkar det förbränningen ?

Hur mycket effekt levererar din brännare med digital panel istället för potentiometrar ?

Vad har du för verkningsgrad ?
Vad har du i Co2 ?
Vad har du i O2 ?
Hur många ppm CO har du ?

Jag förstår att det är lätt att fingra på en panel. Men vet fortfarande inte vad man gör eller hur det påverkar förbränningen.

Om man tycker det är otroligt krångligt att hantera en multimeter byte av pelletssort så kanske man borde se sig om efter en annan uppvärminingsform. Koppla in multimetern är faktiskt den enklaste delen av en injustering.

Nya PX21:an (PX22) har digital panel förresten.
Är det en kanonbrännare för den sakens skull ? Vad gör den så otroligt mycket bättre än 21:an ?
.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Är digitalinstälningarna på brännare lika dåliga som på tv'n? För få steg och idealet ligger mellan stegen...

Inte utvekling, bara invekling.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Fördelen med digitalinställning är att man kan komma tillbaka till samma inställning som "förut", det riktigt avgörande är att man kan ställa de viktiga parameter.

Och en mycket viktig sak är att man släpper potentiometerna då de oxiderar och får smuts i sig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Man har i snart 20år kört bil med en gaspedal som är en potentiometer.

Att oxidation, glapp och damm skulle vara ett så otroligt stort problem i pelletsbranschen är jag tveksam till.

Visst är det lätt att komma tillbaka till ett ursprungsläge om man tittar på en display och ser ett % värde. Men man vet fortfarande inte hur det påverkar förbränningen. Det är det som är pudelns kärna !
.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

bebop skrev: Vad spelar det för roll om du ändrar fläkten för att anpassa luft mängden till bränsledensisteten ? Hur mycket tror du effekten ändras ? Hur påverkar det förbränningen ?
Handlar inte alls om densitet (täthet) utan om hur många gram pellets skruven ger ifrån sig per minut. Effekten SKA inte ändras om brännaren tidigare redan är inställd på önskad effekt. Det är ju därför man ska reglera med skruvmatningen och inte med fläkten. Varje inställning på fläkten motsvarar en viss effekt.
Ändrar man skruvmatningen så att man får lika många gram pellets matad per matningspuls som man hade tidigare så påverkar det inte förbränningen om det är samma typ av pellets.
Stora Enso pellets.
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Ingen som ska argumentera så här mkt för olika brännare till min panna istället? :)
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Och vilka faktorer påverkar mer än densiteten hur många gram skruven ger ifrån sig per minut ?
Möjligen längden på pelletsen, med då är nog densiteten en viktigare faktor.

Varför ska effekten inte ändras ? Vad är problemet om man ändrar några % upp eller ner ?
Brännare som växlar mellan hög och lågeffekt själva, är de helt felaktigt arbetande ?
Modulerande brännare måste vara djävulens påfund i sådana fall.

Om det är samma typ av pellets behöver man ju inte ändra matningen eller justera brännaren någonsin. Eller ?
Hur vet man att pelletsen är likadan ? Samma fukthalt i två batcher, samma densitet, samma spånmängd, samma blandning av råvara, samma längd på pelletsen, det har nog ännu inte hänt i världshistorien.
Tyvärr är pellets inte så exakt tillverkad som man skulle önska.

Tar du tre olika sorter pellets och matar brännaren med exakt lika många gram så kommer du få tre olika förbränningsvärden. Fukthalt och energimängd ger större utslag än man tror.

Det är svårt att se på askan hurdan förbränningen egentligen är.
Man kan se om det är tokfel åt ett eller annat håll, men om det är 78% eller 88% verkningsgrad är omöjligt att avgöra med askans hjälp.

Jag har ett rökgasinstrument och ahr provat väldigt mycket. Jag har sett det svart på vitt åtskilliga gånger.

Låna eller gärna hyr ett instrument om du är intresserad av förbränning, du kommer nog bli förvånad över resultaten.
.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Loranga skrev:Ingen som ska argumentera så här mkt för olika brännare till min panna istället? :)
Baxi och Px21 är likvärdiga, inte mycket att säga om dem. Bägge är beprövade.
De bygger på samma princip och man eldar i ett rör på bägge.

Om man leker för mycket med inställningar (digitala eller potentiomer) utan att ha koll kan det gå helsike och bli dyrt på riktigt. (ingen av dem har lösa roster, man byter halva brännaren närapå)

Jag anser att man ska köpa en frisk begagnad, max 5 år gammal max 8000 kr komplett. Det finns gott oom billiga begagnade, ingen anledning att köpa nytt med dagens pelletspris.
.
Skriv svar