Ni som kör/har kört med Stora Enso pellets får ni det att fungera med underhållsglöd?
Har snart kört upp 25 säckar (lite finns fortfarande i förrådet) och under den tiden har brännaren tappat underhållsglöden minst 5 ggr....... Bekymret började precis efter det att den sista delen av Rindipelletsen försvann ur förrådet och den "nya" pelletsen från Stora Enso började komma ut i "systemet".
Pelletsen brinner bra och ger väldigt lite slagg i brännarkoppen MEN det verkar som om den brinner "för bra" för att underhållsglöden skall bli kvar i koppen tills brännaren skall köra igång igen. När brännaren startar igen så finns det ingen glöd som tänder utan hela brännarkoppen och i stort även asklådan fylls med oförbränd pellets.
Är det någon annan som har upplevt samma problem? Eller kör ni alla med brännare som "startar själv" varje gång?
Någon som har något tips på vad man kan göra eller är det "bara" att byta pellets? Om så är fallet är det någon som har förslag på lämplig återförsäljare i Göteborg/Kungsbacka trakten som säljer "lösa" säckar alternativ max en hel pall, då Byggmax har slutat med Rindi och numera säljer Stora Enso? Vill inte köpa på mig flera pallar med pellets då jag har lite svårt att förvara dessa.
Underhållsglöd och Stora Enso pellets ???
Underhållsglöd och Stora Enso pellets ???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jag har denna höst/vinter klämt igenom 3 pall stora enso utan problem. 2 av pallarna med underhållseldning och 1 med start/stop.
har senaste månaden kört en pall woodpower med mer sot som följd, även detta med underhålls eldning.
det kanske stödjer din teori med att stora enson brinner fortare??
har senaste månaden kört en pall woodpower med mer sot som följd, även detta med underhålls eldning.
det kanske stödjer din teori med att stora enson brinner fortare??
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Jag har ju inte underhålls...
Men, kan man tänka sig att minska luften vid underhålls... så kanske det brinner lite saktare.
Som, min snabba tanke bara

Jag har kört SE (2,5 pall) efter att tidigare kört Rindi och Neova och märker (med min brännare) ingen skillnad mellan de sorterna.
Skillnaden jag kan se är bara kosmetisk. SE är jämnare i längd och hårdhet. Betydligt hårdare än mina tidigare sorter.
Men, kan man tänka sig att minska luften vid underhålls... så kanske det brinner lite saktare.
Som, min snabba tanke bara

Jag har kört SE (2,5 pall) efter att tidigare kört Rindi och Neova och märker (med min brännare) ingen skillnad mellan de sorterna.
Skillnaden jag kan se är bara kosmetisk. SE är jämnare i längd och hårdhet. Betydligt hårdare än mina tidigare sorter.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Jag har kört fyra pall Stora Enso utan problem. Inne på min femte nu
Jag har 80 eller 90 minuter på glödhållningen på min Biomatic.

Jag har 80 eller 90 minuter på glödhållningen på min Biomatic.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Thomasx:
Tack för tipset. Skall köpa på mig ett annat pelletsmärke och se om det blir skillnad. Kan ju också vara något med brännaren, vilket borde "synas" om man byter till annat fabrikat.
När det gäller justeringar av luft eller tiden mellan "matningarna" vid underhållsglöd så är INGET justerbart på min brännare. Den tillhör "stenåldersbrännarna" dvs de som tillvekades på forntiden.........(1997)
Tack för tipset. Skall köpa på mig ett annat pelletsmärke och se om det blir skillnad. Kan ju också vara något med brännaren, vilket borde "synas" om man byter till annat fabrikat.
När det gäller justeringar av luft eller tiden mellan "matningarna" vid underhållsglöd så är INGET justerbart på min brännare. Den tillhör "stenåldersbrännarna" dvs de som tillvekades på forntiden.........(1997)
Moderator