Jag köpte själv en begagnad Vikingbio med förråd och skruv. Jag gav 10000kr så 9000kr är väll ett ganska rimligt pris men det skadar aldrig att försöka pruta.
jonsson skrev: man har ju läst om viking bio och det verkar ju vara mycket problem med den.
Det man ska tänka på är att det är just problemen som diskuteras på forumen och därför kan man läsa om diverse problem gällande alla brännare. Alla har sina svagheter och egenheter. Jag har haft ett enda driftstopp på drygt ett år då larmade den på grund av högomgivningstemperatur. Vid det tillfället hade jag inte askat ur pannan i tid.
Där emot har vissa anläggningar egenheten att de käkar roster och/eller brännarrör. Det är i sig inget problem för det finns som reservdel/förbrukningsvara och är enkelt att byta.
Rostret rengör man med jämna intervall och då är det inte svårare att sätta i ett nytt än att sätta tillbaka det gamla. Brännarröret kan man också byta själv om man är normalhändig skulle jag vilja påstå. Man ser i god tid när det är dags att beställa hem så det är ingen "happening" att det helt plötslig slutar att fugnera.
Klarar du att montera en begagnat viking i din panna så är du tillräckligt händig för att lösa de problem som kan uppstå kan man nog säga.
En kompis till mig fick problem med sin flälkt även det finns att köpa för en "tusing" även den är lätt att byta. Men det är väll oftast roster och brännarrören som man läser om när det gäller Vikingen.
Jag tror inte att Vikingen är ett direkt ett sämre val än någon annan brännare just till en Vedolux. Men samtidigt får du vara beredd på att du kan behöva köpa hem ett roster då och då och även ett brännarrör emellanåt.
Jag fick byta roster efter drygt 6 ton pellets brännarröret bytte jag även det nyss men jag vet inte hur många ton som var eldat i den innan jag köpte den. Roster finns ett "pirattillverkat" som är tjockare i godset och de nya brännarören är nästan dubbelt så tjocka som de gamla. Jag vet inte hur mycket längre de tjockare rostren och brännarrören håller
Någon stans har jag läst 5ton för roster och 15ton för brännarrör men då är det de med tunnare gods som avses och det är vad som anses vara minimigräns. Det finns de som kört avsevär mer än 5 ton på samma roster