1 år gammal viking bio komplett med 300l mafa-föråd för 9000

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jonsson
Späd planta

1 år gammal viking bio komplett med 300l mafa-föråd för 9000

Inlägg av jonsson »

1 år gammal viking bio komplett med 300l mafa-föråd för 9000kr är det ett bra köp, ska prova med att börja elda med pellets i min vedolux 30.
Men har ej bestämt vad brännare jag ska köpa, man har ju läst om viking bio och det verkar ju vara mycket problem med den.
Förstår jag måste beställa en pelletsluckesats och montera,är det något annat man bör tänka på.
Tacksamm för råd och tips. :roll:
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Klarar din skorsten en låg rökgastemperatur? En 30 kW panna kan vara jobbigt för en 20 kW brännare. Blir kanske långa laddtider. Stänger inte den brännaren av sig efter en viss tid också?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
jonsson
Späd planta

Inlägg av jonsson »

Har ett 150 tubrör 8m i en tegelskorsten isolerat med lecakulor mellan rör och befintlig skorsten.
Ska köra köra mot en 500l acc tank där beredaren sitter.
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Torsten skrev:Klarar din skorsten en låg rökgastemperatur? En 30 kW panna kan vara jobbigt för en 20 kW brännare. Blir kanske långa laddtider. Stänger inte den brännaren av sig efter en viss tid också?
Beträffande att brännaren stänger av sig efter en lång tids drift vet jag att jag nämnt i en tråd. Nu har jag hittat var jag läst detta (i mnaualen). Så här står det.
"För att bibehålla en god förbränning och säker drift, övergår brännaren automatiskt , efter ca tre timmars drift, till avsvalnings-/renblåsningsfas, för att blåsa bort de askrester, som bildats på rostret.Återstart sker automatiskt."
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Jag köpte själv en begagnad Vikingbio med förråd och skruv. Jag gav 10000kr så 9000kr är väll ett ganska rimligt pris men det skadar aldrig att försöka pruta.
jonsson skrev: man har ju läst om viking bio och det verkar ju vara mycket problem med den.
Det man ska tänka på är att det är just problemen som diskuteras på forumen och därför kan man läsa om diverse problem gällande alla brännare. Alla har sina svagheter och egenheter. Jag har haft ett enda driftstopp på drygt ett år då larmade den på grund av högomgivningstemperatur. Vid det tillfället hade jag inte askat ur pannan i tid.

Där emot har vissa anläggningar egenheten att de käkar roster och/eller brännarrör. Det är i sig inget problem för det finns som reservdel/förbrukningsvara och är enkelt att byta.

Rostret rengör man med jämna intervall och då är det inte svårare att sätta i ett nytt än att sätta tillbaka det gamla. Brännarröret kan man också byta själv om man är normalhändig skulle jag vilja påstå. Man ser i god tid när det är dags att beställa hem så det är ingen "happening" att det helt plötslig slutar att fugnera.

Klarar du att montera en begagnat viking i din panna så är du tillräckligt händig för att lösa de problem som kan uppstå kan man nog säga.

En kompis till mig fick problem med sin flälkt även det finns att köpa för en "tusing" även den är lätt att byta. Men det är väll oftast roster och brännarrören som man läser om när det gäller Vikingen.

Jag tror inte att Vikingen är ett direkt ett sämre val än någon annan brännare just till en Vedolux. Men samtidigt får du vara beredd på att du kan behöva köpa hem ett roster då och då och även ett brännarrör emellanåt.

Jag fick byta roster efter drygt 6 ton pellets brännarröret bytte jag även det nyss men jag vet inte hur många ton som var eldat i den innan jag köpte den. Roster finns ett "pirattillverkat" som är tjockare i godset och de nya brännarören är nästan dubbelt så tjocka som de gamla. Jag vet inte hur mycket längre de tjockare rostren och brännarrören håller

Någon stans har jag läst 5ton för roster och 15ton för brännarrör men då är det de med tunnare gods som avses och det är vad som anses vara minimigräns. Det finns de som kört avsevär mer än 5 ton på samma roster
jonsson
Späd planta

Inlägg av jonsson »

Ok tack för dom snabba svaren om råd och tips.
Då får det nog bli en viking bio för mej också.
För med pelletsluckesatsen från värmebaronen så är nog viking bio lättas att installera för allt ska ju passa ihop då mellan brännaren och pannan.
jonsson
Späd planta

Inlägg av jonsson »

Kanske man skulle beställa ett synglas och montera det på pelletsluckan så man ser hur brännaren brinner eller är det överkurs.
Såg detta hos en bekant men kommer ej ihåg vad han hade för anläggning.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Synglas låter vettigt. Då får du ju kontroll över lågans utseende.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Ett tips är att man kan ta ur fotocellen och kolla lågans färg vid inställning av brännaren om man inte har synglas.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
jonsson
Späd planta

Inlägg av jonsson »

Tack för tips och råd man får här.
Hur ska lågans färg vara om brännaren är helt korrekt inställd.
Gissar den ska vara ljusgul som när man eldar med ved.
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Hej
Ta och läs allt som skrivits i allmänna delen av forum och övriga delar också om pelletsbrännare i vedpanna så kan du allt du behöver veta.
En kompis från Brötgrind gjorde dumheten köpa brännare och sedan studera när han ville sluta med veden.
Först så fick han köpa till något termostatjox som inte var gratis innan han kunde börja. Nu är brännaren för liten och räcker inte för tankladdningen.

Jag köpte begagnad brännare för ett år sedan men studerade i två månader först. Jag hamna rätt och fick inga problem.
Det finns sökfunktion på forumet.
Tror du ska spara in på titthålet för pelletsbrännare kan man inte ställa in med lågan när man ser elden bakifrån. I min brännare finns ett titthål ned på elden men ställa in efter det blir aldeles för grova uppskattningar.
Ställa in genom att titta på röken fanns det tips om och det går rätt bra.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

En annan sak som aldrig är fel att tänka på då man börjar elda med pellets oavsett brännare. Är att under vintermånaderna december, januari och februari är pelletsförbrukningen enorm för att sedan sjunka rejält under sommarmånaderna. Men om jag förstått rätt så är du vedeldare i dag och för en vedeldare blir det nog inte samma chock efersom man då är van att bära fram bränslet till panna.

Naturligtvis skiljer det lika mycket i energiförbrukning oavsett vad man värmer med men byter man från el och olja som jag gjorde till pellets så kan man lätt tro att något är fel på brännaren.
jonsson
Späd planta

Inlägg av jonsson »

För kännedom har nu bestämt mej åker och köper viking bio anläggningen i helgen och har idag beställt pelletsluckesatsen som verkar ha alla delar för att installera vikingen i vedolux 30 pannan.
Och ska beställa pellets från antingen skellefteå kraft eller luleå energi ungefär samma priser, så får man väl se om man blir pelletseldare eller fortsätter i vanlig takt som vedeldare framöver, eller kanske växla och köra med ved ett tag och pellets ett tag.
Men tack för tipsen återkommer när jag har installerat och provat på med pelletseldning här framöver.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Och för att ge dig ett rakt svar så ja lågan ska vara ljusgul. Går den åt det vita hållet har den för mycket luft och åt det röda för lite.
Med rökgastemp lågans utseende och röken ur skorstenen kommer man väldigt nära bra inställningar.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Skriv svar