A3 Alarmsignal var 5:e minut

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Rookie
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 29 jul, 2007 09:29

A3 Alarmsignal var 5:e minut

Inlägg av Rookie »

Min A3 Ecotec har nu fungerat i 8 månader utan problem. För ett tag när fick jag påfyllning av bulkförrådet och idiot som man är så valde jag åter Lantmännens totalt värdelösa pellets som varenda gång innehåller minst lika mycket pellets-damm som pellets.

Förra året begärde jag reklamation eftersom två ton brann upp på mindre än en månad. Lantmännen menade att jag eldat som en pyroman men jag menade som sagt att deras pellets var kass och innehöll massor av spån. Fick hit en duktig inspektör från Lantmännen förra vintern som konstaterade att min utrustning samt gummimatta som skydd för där pellets-bilen sprutar in pellets var rätt placerad för att hindra att pelletsen slås sönder. Så jag fick min reklamation erkänd.

I vilket fall som helst tänkte jag att det vore ett bra tillfälle att aska ur och rengöra brännaren innan bulkbilen kom och det är här nåt knepigt har hänt. Efter sotning och rengöring av skruv och ytor inne i brännkammaren så satte jag igång pannan och det tog ett par dygn innan pannan började tjuta titt som tätt med sitt förbannade alarm. Tro mig när jag säger att de två ton jag fått levererade av Lantmännen tog slut efter tre-fyra veckor och när jag tittar in i förrådet så ser jag att där är otroligt mycket trädamm. Försöker så gott det går att städa upp där inne innan jag fyller på med Byggmax 16-kilos påsar men det fortsätter att tjuta med 5, 10 eller 15 minuters intervall dygnet runt.

Vissa morgnar när man vaknat så har rumstemperaturen legat på 10 grader för att den förbannade pannan lever sitt eget liv och det är så himla frustrerande.

Jag har testat ett otal metoder för att korrigera återställningsknappar och kollat att opto- eller nivåvakter är rengjorda men det bara fortsätter att tjuta. Det verkar som om skruven inte vill mata pellets efter återställningen när larmet löst ut och pannan stängs av. Om man knackar till på skruven så går den igång men inte annars.

Kan väl erkänna att jag är på väg att ta till storsläggan snart! Men om någon har ett bättre råd avvaktar jag med att avreagera mig på pannan!
Cold day in hell
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vad har du för matning mellan brännare och bulkförråd?
Om det är skruvmatning, har du rengjort den? En skruv som har fått mycket spån kan få problem att komma igång med matningen igen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rookie
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 29 jul, 2007 09:29

Skruvmatning!

Inlägg av Rookie »

Jag har skruvmatning men vet inte hur jag skall kunna rengöra inuti skruven. Det är ju täta skott liksom och såga upp den är väl ingen lysande ide?
Cold day in hell
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du får prova med att "tvångsköra" skruven under längre tid och låta mata pelletsen till en spann eller likvärdigt istället för till brännaren. Då ser du om skruven matar jämnt eller väldigt ojämnt.
Kommer pelletsen väldigt ojämnt så finns det nog ingen annan lösning än att försöka töma skruven på sitt innehåll för att bli av med allt finmaterial..... eller kanske ändra lutningen på skruven.

Nu har jag ingen större erfarenhet av skruvmatning med lutande skruvar så när det gäller lämpliga skruvlutningar så får det bli någon annan som kommer med bra råd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

Det var länge sedan Rookie :)
Har du fått rätt med problemet?
Om inte, så kommer här ett förslag:

När pelletsnivån i brännarens interförråd kommer under nivåvakten ”kallar” brännaren på pellets. Externskruven startar då och går i 30 sek (om du har grundinställningarna).
Den går tillsammans med internskruven, så det blir ju inte 30 sek i följd. Har du då ”dålig” pellets, eller kanske annat strul med externskruven som gör att det inte kommer så mycket pellets
att de på den tiden når upp till nivåvakten, gör brännaren 3 repeteringar, därefter börjar helvetet (signalen).
Så, mitt förslag är att ställa om exterskruvens matning till 1 min istället.

Eftersom du numera är en hejare på switscharna (sedan tidigare problem), gör du så här:
SW5 ändrar du till on (Skulle du nu redan ha denna inställning, får du följa Roli´s råd).

Bilden på styrskåpet med switscharna markerade med röd ring.
Bild

Jag "tror" du har denna inställning nu.
Bild

Lycka till
Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Skriv svar