Hejsan fick idag installerat min janfire flax a funkade fint som fan.
så instalören körde hem o jag gick i la mig på soffan en sväng typ en timma eller en och en halv.
Sen gick jag ut i pannrummet igen "började ana ugglor i mossen"
kommer fram till pannan som kokar som vansinig tittar på tempmätaren som inte visar nått.
Shunten var stängd så jag körde inte ut värme på radiatorerna
vatten/ånga sprutar ut vid expansionskärlet genom övertryckvent.
Då stänger jag brännaren ringer killen som installerat han vänder bilen o komer tillbaka.
Då har jag under tiden tappat ut varmvatten för att försöka kyla ner systemet samt att jag öppnat shunten vär att få in kallt radiator vatten i pannan
Men till saken hör och nu kommer min fråga.
cirkpumpen har klappat ihop och killen som installerade svor på att pumpen gick när han startade upp systemet.
Frågan är kan de finnas nått samanhang med att pannan kokat o att pumpen lagt av?
samt om pannan tar skada av att tok koka så.
Slår ett öga på tempmätaren som helt plötsligt fungerar och står på 110 grader då kommer jag på att när jag tittade förra gången hade nålen varvat mätaren o stod återigen bara på 30 grader asså va pannan jäkligt varm
Ja till problemt som sedan avslöjades var att killen hade kopplat in termostat givaren från pannan till brännaren på fel sidan om termostaten så brännaren fick därför ingen signal o bara tok öste in pellats till leda.
En sista fråga.
Vad kunnda ha hänt om jag inte varit hemma och upptäckt felet ??
Samt att kan jag klämma killen på cirkpumpen eller är det bara ett samanträffande
cirkpump
Ok man jag kan juh inte se nått fel på systemet just nu, jag menade om pannan har tagit skada så till vida att livslängden kanske förkortats pga. av hettan
Annars funkar det fint nu för utom att jag fick fylla på lite vatten vilket va rätt onödigt eftersom jag måste tappa ut det änndå fär att byta pumpen
Annars funkar det fint nu för utom att jag fick fylla på lite vatten vilket va rätt onödigt eftersom jag måste tappa ut det änndå fär att byta pumpen
På min pump anslutning så sitter det en ventil före och efter som man justerar med en spårskruvmejsel. om du inte har detta se till at det blir så efter du bytt pump denna gångpange skrev: Annars funkar det fint nu för utom att jag fick fylla på lite vatten vilket va rätt onödigt eftersom jag måste tappa ut det änndå fär att byta pumpen

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Hur pajjade pumpen? Typ lagerhaveri så att pumphjulet inte gick runt? Jag bara spånar lite angående kokning. Desto högre tryck desto högre koktemp. Det tok koka, då blir det ångblåsbildning överallt i pannan och ångblåsor har letat sig upp till cirkpump som har vatten som smörjfilm i själva "pumphjulslagringen" , (där man luftar cirkpumpen) Det blir krångligt det här, ångan förstörde smörjfilmen med lagerhaveri som följd. Kan det vara det tror du?