Hej på er,
För ett tag sedan tog jag ut turbolaturerna "6st" ur min lilla panna Nibe City VX.
Tyckte brännaren gick bättre då.
Nu har jag bekymmer med att primärringen den 2:a på ett år blir deformerad, verkar vara för hög värme på något sätt.
Har detta med turbolatorer att göra? eller har det med dragbegränsaren att göra? tacksam för alla tips!
Jag vet att Nibe City är en liten panna, men det fungerade bra dom första 3 åren.
Mvh, Peter
Primärring som smälter A4
Tips?
Nu har jag för någon dag sedan stoppat i 2 turbolatorer i pannan, lättat på dragbegränsaren, men koppen sotar igen och sert väldigt härjad ut.
Skall jag öka på matningnen av bränsle till den? löser ut på ingen låga.
Inga andra felkoder har jag haft på brännaren på sistone.
Håller även rent springorna i primärringen vid varje sotning.
Kan detta bero på bränslet?
Detta problem tycks uppstå så fort det blir väldigt kallt ute och brännaren får jobba hårt.
Tacksam för tips!
Mvh, Peter
Skall jag öka på matningnen av bränsle till den? löser ut på ingen låga.
Inga andra felkoder har jag haft på brännaren på sistone.
Håller även rent springorna i primärringen vid varje sotning.
Kan detta bero på bränslet?
Detta problem tycks uppstå så fort det blir väldigt kallt ute och brännaren får jobba hårt.
Tacksam för tips!
Mvh, Peter
A4 + Nibe City VX.
Ett Haveri är inte ett nederlag, det är en chans till uppgradering.
Ett Haveri är inte ett nederlag, det är en chans till uppgradering.
Om den sotar igen tycker jag att det låter som om du har för mycket bränslematning alternativt för lite luft. Den går helt enkelt för "fett".
Nu har jag ingen A4:a där man kan ändra matning mm. Men min A3:a reagerar iallafall som så att får den för fet blandning, dvs för mycket bränsle, så sotar det rejält. Som när jag provade med att köra vestmarka pellets istället för "vanlig" pellets. Det brann väldigt bra men sotade mycket, detta pga att vestmarka innehåller mer "energi" än "vanlig" pellets och behöver då mer luft alt. mindre matning om man inte kan justera luften.
Nu har jag ingen A4:a där man kan ändra matning mm. Men min A3:a reagerar iallafall som så att får den för fet blandning, dvs för mycket bränsle, så sotar det rejält. Som när jag provade med att köra vestmarka pellets istället för "vanlig" pellets. Det brann väldigt bra men sotade mycket, detta pga att vestmarka innehåller mer "energi" än "vanlig" pellets och behöver då mer luft alt. mindre matning om man inte kan justera luften.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Vi har samma problem just nu, upptäckte för ett par veckor sedan att primärringen blivit skev och alltså inte kan gå runt. Oklart ur länge det varit så, men sedan nyår har brännaren stannat ett antal gånger. Jag misstänker att ringen helt enkelt, vid något tillfälle, fastnat, och sedan har förfallet gått fort. Det verkar ha blivit alldeles för varmt på något ställe, kanske p.g.a. en kombination av att ringen stannat och att lufttillförseln därefter blivit sämre på någora ställen. I vårt fall är ringen skev och en del av metallen i brännarkoppen har smält/deformerats. Jag sitter för tillfället utomlands, men min sambo tillbringar mycken tid i pannrummet just nu ...
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...