pelletspannor
pelletspannor
godkväll på er alla pelletsanvändare! kanske någon av er vet vilka pannor som skulle kunna passa bra till en ecotec a4. och kanske vet någon även vad en sådan skulle kunna kosta i bra begagnat skick?
EcoTec Bioline 20 focus PE 20 mafa midi 112+112m2
En sådan här är jag sugen på om min panna skulle braka: http://www.effecta.se/index.php?option= ... 29&lang=sv
Ska visst gå bra med ecotec brännare (har jag hört)
Ska visst gå bra med ecotec brännare (har jag hört)
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
tjena luppg.
Vad jag förstår så är det nog svårt att hitta en bra beg pelletspanna.
Vad jag menar med pelletspanna är alltså en som går att kör minst i 3-4 veckor utan att aska ur.
Men visst går det att hitta bra pannor. Det gäller ju bara att söka och ha lite tur.
Vad gäller effektas panna så har jag uppfattat att den inte fungarat så bra om man vill ha gott om varmvatten.
Obs att det är vad jag har läst att någon hade problem med här på forumet.
Vad jag förstår så är det nog svårt att hitta en bra beg pelletspanna.
Vad jag menar med pelletspanna är alltså en som går att kör minst i 3-4 veckor utan att aska ur.
Men visst går det att hitta bra pannor. Det gäller ju bara att söka och ha lite tur.
Vad gäller effektas panna så har jag uppfattat att den inte fungarat så bra om man vill ha gott om varmvatten.
Obs att det är vad jag har läst att någon hade problem med här på forumet.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Hmm... intressant att veta, för det är just "gott om varmvatten" jag vill ha den dagen jag byter (har det idag och ville inte byta ner mig)...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Vill du ha mycket varmvatten på en gång ? Typ fylla ett badkar hett ?
Då ska du leta efter en panna med plattvärmeväxlare och så mycket vatten som möjligt. Gärna närmare 200 liter.
Vill du ha varmvatten så 3 personer kan dusha med 5 minuters mellanrum ? Då funkar kopparslinga och 150 litet vatten.
Hittar du dina drömmars panna och den har kopparslinga så går det att lösa med en tappvattenautomat för att få bra VV-kapacitet.
Tappvattenautomat är exakt samma sak som utrustningen som sitter i pannor med plattvärmeväxlare. En cirkpump, en plattvärmeväxlare, en flödesswitch.
.
Då ska du leta efter en panna med plattvärmeväxlare och så mycket vatten som möjligt. Gärna närmare 200 liter.
Vill du ha varmvatten så 3 personer kan dusha med 5 minuters mellanrum ? Då funkar kopparslinga och 150 litet vatten.
Hittar du dina drömmars panna och den har kopparslinga så går det att lösa med en tappvattenautomat för att få bra VV-kapacitet.
Tappvattenautomat är exakt samma sak som utrustningen som sitter i pannor med plattvärmeväxlare. En cirkpump, en plattvärmeväxlare, en flödesswitch.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
-
- Lärjunge!
Hos mig är det då stört omöjligt att duscha tre personer efter varandra med 5 minuters mellanrum, då blir det garanterat kallt för den andra som skall dusha. Den tredje klarar sig för han är inte så dum att han hoppar in i duschen. Focus PE-20 med kamrörsslinga och 140 liter vatten i pannan.
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
oj.. ursäkta luppg.
Det förra jag skrev var ju igentligen inte till dig.. men det blev ju bra ändå. hehehe.
Ska man ha en mordern annläggning så gäller nog en pelletspanna med acumulatortank. Längre gångtider och färre start och få stopp. å så är den även effektiv på sommaren.
Eller så kör man med tappvattenautomat. Som bebop skrev.
Det förra jag skrev var ju igentligen inte till dig.. men det blev ju bra ändå. hehehe.
Ska man ha en mordern annläggning så gäller nog en pelletspanna med acumulatortank. Längre gångtider och färre start och få stopp. å så är den även effektiv på sommaren.
Eller så kör man med tappvattenautomat. Som bebop skrev.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
HAHAHAHA!!!!!Psycho Dave skrev:Hos mig är det då stört omöjligt att duscha tre personer efter varandra med 5 minuters mellanrum......
Den tredje klarar sig för han är inte så dum att han hoppar in i duschen.

Sitter och snokar runt i pelletspannor-trådar i hopp om att höra av folk som har en ny typ panna Biomatic 20 CTC Ecoflex eller motsvarande.
Ingen som kör med panna och kan slänga in kommentar?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Micke2:
Jag kör en effecta panna till en bioline 20. Pannan har jag inte haft några problem med mer än att rökgastempmätaren och autosotningen gett sig mot häcklefjäll. De komponenterna här inte till utrustning jag skulle nämna i samma mening som "kvalitet". I övrigt rullar den på när brännaren är på humör. Den har bra asklåda och hade väl vart hyggligt ok att sota om jag haft större pannrum (det har ju inget med pannan att göra alls - bara ett konstaterande). Ok med varmvatten kan jag väl säga men vi kör inte badkar ännu. Det ska bli intressant att se om den orkar med det när det installeras.
Jag kör en effecta panna till en bioline 20. Pannan har jag inte haft några problem med mer än att rökgastempmätaren och autosotningen gett sig mot häcklefjäll. De komponenterna här inte till utrustning jag skulle nämna i samma mening som "kvalitet". I övrigt rullar den på när brännaren är på humör. Den har bra asklåda och hade väl vart hyggligt ok att sota om jag haft större pannrum (det har ju inget med pannan att göra alls - bara ett konstaterande). Ok med varmvatten kan jag väl säga men vi kör inte badkar ännu. Det ska bli intressant att se om den orkar med det när det installeras.
//Mattias
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Jag har inga problem med att fylla ett badkar med varmt vatten. Ännu har vi aldrig råkat ut för att varmvattnet har tagit slut, men vi får väl se den dagen om några år när min töser blivit tonåringar
Vad gäller valet av panna till en ecotec så fungerade det inte för mig. Jag hade en A3:a och det tog två månader efter installationen så var det så mycket tjära i pannan att jag riskerade att den skulle bli obrukbar om jag fortsatte, och det spelade ingen roll hur jag ställde in den (nu har man ju inte så stora möjligheter att ställa in en A3) så jag sprang och köpte en ny brännare. Det är möjligt att en A4:a är bättre på den punkten då man bl.a. slipper underhållsglöden. Med min Ulma-brännare fungerar den däremot hur bra som helst
Lycka till!

Vad gäller valet av panna till en ecotec så fungerade det inte för mig. Jag hade en A3:a och det tog två månader efter installationen så var det så mycket tjära i pannan att jag riskerade att den skulle bli obrukbar om jag fortsatte, och det spelade ingen roll hur jag ställde in den (nu har man ju inte så stora möjligheter att ställa in en A3) så jag sprang och köpte en ny brännare. Det är möjligt att en A4:a är bättre på den punkten då man bl.a. slipper underhållsglöden. Med min Ulma-brännare fungerar den däremot hur bra som helst

Lycka till!
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Duschproblemet löser ni lätt med en snålspolande duschmunstycke har själv fungerar klockrent med 5 som duschar efter varann och har rariteten CTC 171 -från 79 ..(Det skall vara den med ejektoreffekt den som tar in luft så är det fortfarande tryck i duschen
inte några plaststoppbrickor mm bara struntsaker dessa ...
Mvh

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers