Men så började det...
För en vecka sen stannade brännaren (kommer inte ihåg vilket larm jag fick), men anledningen var att jag glömt tömma aska

Men så kom helgen, och med den DRIFTSTOPP, kontrollera optovakten. Så då gjode jag det, gjorde ren den och drog i gång pannan igen. Anart stannade brännaren igen, samma larm - samma åtgärd.
Nu blev jag lite misstänksam och tittade på allt möjligt som skulle kunna strula - och hittade - ingenting.
Men brännaren stannade igen! Och igen! Och igen!
När jag hade kliat mig i huvudet en riktigt lång stund kom jag på en sak - tidigare hade jag tyckt att det drog kallt från tilluftsventilen i pannrummet - det var ju-15 grader ute - så jag hade skruvat igen den en del. Detta var orsaken till problemen - när jag väl hade öppnat ventilen igen så fungerade allt som det skulle. Det är tydligen väldigt viktigt att ha tillräckligt luftflöde in i pannrummet, jag hade ju visserligen stängt ventilen lite grann, men inte alls helt...
Mne nu fungerade det igen. Ett tag i alla fall...
Nästa morgon hade brännaren (som nu kallades brännarhelvetet) stannat igen! Men nu med nytt larm - som jag just nu inte kommer ihåg.
När jag nu tittade ner i doserhuset så var det helt fullt med pellets och ingen pellets kom fram till brännaren.
Skruvade isär doserhuset - och med ut följde axeln till slussen - utan slussvingar. Hållaren till slussvingarna hade lossnat från axeln och slussen stod still - alltså ingen pellets till brännaren

Detta var ju lyckligtvis lätt fixat.
Och - peppar, peppar - sedan dess har pannan fungerat utan problem igen...
Tur att detta hände när jag var hemma, reser en del i jobbet och jag vet ju hur ilsk frugan kan bli när tekniken krånglar

/rpc