Problemhelg

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rpc
Gallringsobjekt

Problemhelg

Inlägg av rpc »

Jag och min biomatic har haft en riktigt besvärlig helg! Hittills har den i stort sett bara gått och gått och gått. Det enda som tidigare stört friden har varit slut på pellets och slut på slussvingarna...

Men så började det...

För en vecka sen stannade brännaren (kommer inte ihåg vilket larm jag fick), men anledningen var att jag glömt tömma aska :oops: en längre tid. Lätt fixat. Och jag och pannan var glada och nöjda igen :) .

Men så kom helgen, och med den DRIFTSTOPP, kontrollera optovakten. Så då gjode jag det, gjorde ren den och drog i gång pannan igen. Anart stannade brännaren igen, samma larm - samma åtgärd.
Nu blev jag lite misstänksam och tittade på allt möjligt som skulle kunna strula - och hittade - ingenting.

Men brännaren stannade igen! Och igen! Och igen!

När jag hade kliat mig i huvudet en riktigt lång stund kom jag på en sak - tidigare hade jag tyckt att det drog kallt från tilluftsventilen i pannrummet - det var ju-15 grader ute - så jag hade skruvat igen den en del. Detta var orsaken till problemen - när jag väl hade öppnat ventilen igen så fungerade allt som det skulle. Det är tydligen väldigt viktigt att ha tillräckligt luftflöde in i pannrummet, jag hade ju visserligen stängt ventilen lite grann, men inte alls helt...

Mne nu fungerade det igen. Ett tag i alla fall...

Nästa morgon hade brännaren (som nu kallades brännarhelvetet) stannat igen! Men nu med nytt larm - som jag just nu inte kommer ihåg.
När jag nu tittade ner i doserhuset så var det helt fullt med pellets och ingen pellets kom fram till brännaren.

Skruvade isär doserhuset - och med ut följde axeln till slussen - utan slussvingar. Hållaren till slussvingarna hade lossnat från axeln och slussen stod still - alltså ingen pellets till brännaren :evil: .
Detta var ju lyckligtvis lätt fixat.
Och - peppar, peppar - sedan dess har pannan fungerat utan problem igen...

Tur att detta hände när jag var hemma, reser en del i jobbet och jag vet ju hur ilsk frugan kan bli när tekniken krånglar :lol: . Tekniska saker ska bara fungera...

/rpc
Biomatic 20+, Themias shuntstyrning, Mafa mini, småsäck från StoraEnso. Värmer 164 + 43 kvadratmeter. Förbrukning c:a 5 ton/år
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Själv är bäste dräng :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Jag det är inte allt, men mycket som jag känner igen i det du skriver. Tur att man får hjälp här på forumet med en del fenomen.
Det positiva är att man bli bättre och bättre på fixa med brännaren och pannan för varje gång...
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

En kompis råkade ut för samma sak i julhelgen med att axeln lossnat från slussen, Han hade fått driftstopp med lite olika larm så han fick tag på nya drivhjul men då dessa skulle bytas så kom axeln ut från slussen..
Efter fäst axel har den gått fint igen..
Han har kört närmare 60 ton i sin biomatic sedan den installerades april -06
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar