Vattenrening av Järn/Mangan

Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Vattenrening av Järn/Mangan

Inlägg av Stugsittaren »

Hej !

Ni som har egna brunnar. Vad har ni för tips om seriösa vattenreningsföretag? Jag har problem med måttligt höga halter av järn och mangan tillsammans med måttligt högt kalkvärde.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Här kommer en till.

http://www.merkprodukter.se/

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jo att hitta leverantörer är inte så svårt men hur bra är produkterna? Någon som har erfarenhet?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
leh
Prima virke

Inlägg av leh »

Jag har i och för sig inte ditt problem med järn och mangan, däremot problem med för hårt vatten.

Jag har haft ett filter från Filtrena i fyra år och det har fungerat utan några som helst problem. Jag valde mellan Filtrena och Callidus. Att det blev just Filtrena berodde på att min VVS-leverantör levererade just från dem.

Jag gjorde innan mitt val en ganska noggrann undersökning av leverantörerna och kring vad man tyckte på olika Forum och vad som rent tekniskt skilde mellan de olika produkterna.

Vad gäller avhärdningsfilter finns det endast ett fåtal leverantörer av själva reglerenheten. Sen tillverkar de olika leverantörerna av de färdiga systemen sina egna tankar etc. Så egentligen är det ingen större skillnad.

Vet inte om ovanstående kan vara till någon hjälp, men jag har i all fall erfarenhet av en leverantör även om det inte är järn/mangan-filter det handlar om.
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jag har ett Combi FA 400 från AquaGruppen, den har vi haft i ca 10 månader och den fungerar mycket bra. Innan så var vattnet riktigt äckligt, det luktade fis och det var som att duscha i en utedusch på en camping pga allt järn i vattnet. Nu kan man få lite järngenomslag ibland men det är så lite så det stör man sig inte på.

Här kan du se lite före och efterbilder på vårat badrum efter det att filtret hade blivit installerat och vi hade fått bort rosten från väggarna. Och här kan man beskåda ingående och utgående anslutning på filtret efter ca 6 månaders användning, lite skillnad. I början tyckte vi att filtret gjorde av med ruggigt mycket salt men efter lite justeringar så som utöka tiden mellan backspolningar så har det minskat till en acceptabel nivå.

Nackdelen med ett kombifilter är att det går inte att justera hårdheten på vattnet vilket gör att man får så mjukt vaten att det känns som om att man aldrig får bort tvålen från kroppen även fast man har gjort det. Man vänjer sig med detta men en lösning på detta problem kan vara att ha ett separat järnfilter och sedan ett separat avhärdningsfilter som man kan justera hårdheten på. Jag har dock inte jämfört vad det blir för prisskillnad samt driftskostnad.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vad rör det sig om för pengar för ett filter?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Ca 20 000kr för ett Combi FA 400, värt varenda öre...
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Tack för dina erfarenheter.Det är sådan input jag försökte samla här. Hade du ett vattentest som beskriver dina järn och mangan nivåer?
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jag har ett, om jag hinner ikväll så skall jag leta fram det. Vattenprovet som gjordes är dock inte helt korrekt då tjejen inte spolade tillräckligt innan hon tog provet, men det ger ju en indikation på vad vi hade för problem. Jag skulle tro att järnvärdet skulle varit högre om det hade fått spola lite då det dessutom inte bodde någon i huset då provet togs.
Frippe
Prima virke

Inlägg av Frippe »

Hade för mycket järn och mangan samt för surt vatten.

Köpte filter från ENWA. Detta har fungerat utmärkt för mig. Inget krångel, bara årligt underhåll (som man klarar själv) sedan hösten 2004.
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Järn = 1,3 mg/l
Hårdhet = 18 *dH
Mangan = 0,21 mg/l
Ammonium = 1.2 mg/l

Några av de värden jag hade, har tyvärr inte gjort något prov nu med filter, det skall dock göras.
Skriv svar