Hej!
Jag har investerat i en BioNet+ 12 panna med tillhörande brännare. Historien om denna installation kanske kommer senare men för tillfället har jag några frågor som jag hoppas nån kan ge några tips på.
1. Hur ställa in rökgastermostaten till laddpumpen?
När jag försöker ställa in den har jag i princip två val: Ställa den så lågt så att laddpumpen nästan går hela tiden eller pannan överhettas pga att laddpumpen inte går. Väljer jag det första alternativet så inbillar jag mig att när pannan kallnat så laddar jag "kall"vatten från pannan till ack. tanken.
Min förklaring till varför det är så svårt att ställa in den går ungefär så här:
* Pannan har liten vattenvolym => kort tid innan laddpumpen måste starta för att överhettning inte skall ske.
* Pannan har låg rökgastemperatur (sällan över 80 grader enl. displayen) och där rökgastermometern till laddpumpen är monterad (utsidan av röret) tar det ganska
lång tid innan det blir varmt och det blir inte över 70 grader ens.
Finns det på BioNet andra alternativ att styra en laddpump?
Styrningen är ju väl medveten om när det brinner i pannan.. Borde finnas en utgång nånstans man kan använda? Pannan är ju i princip gjord för att köra mot ack.tank ..
Eller har jag missat nåt helt ?
2. Är låg rökgastemperatur skadligt för skorsten ?
I nuläget är jag osäker på om pannans "interna" rökgastermostat mäter i rökgaserna eller bara temperaturen på rökröret vid pannans utgång men det känns som 80 grader är ganska kallt. Nu har jag en slang (syrafast?) inmonterad i skorstenen men är det verkligen så bra att ha låg rökgastemperatur? Ur effektivitetssynpunkt känns det vettigt men för en vanlig skorsten känns det som rena vågspelet. De varnar för låga rökgastemperaturer i manualen, men inte varför..
Tacksam för svar!
/Snorkel
BioNet+ 12 - styrning av laddpump + låga rökgastemperaturer
BioNet+ 12 - styrning av laddpump + låga rökgastemperaturer
Nyinstallerad BioNet+ 12, BeQuem brännare, 750l Effecta tank m solslinga, 100 l exp. kärl, Termovar 3, Rökgastermostatstyrd laddpump, PelliStore 3 ton, ERA 10 shuntstyrning,
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Vet inte hur det är om man måste ha expasionskortet för att kunna styra laddpumpen
Har du ingen laddomat??
Har du bara pump så kyls tanken av pannan om pumpen går för länge el samt så går pannan kall när tempen i tanken är låg o pumpen startar..
Laddpumpen borde för bästa funktion styras av när brännarens fläkt t.ex går, Borde ju gå fixa med ett relä o strömmtjuv på kabeln till fläkten..
Rökgastempen är nog inte så låg som pannan visar, Ofta är verklig temp 25-30° högre iaf.. Bör ligga på 125-130° om pannan körs på 12 kW

Har du ingen laddomat??
Har du bara pump så kyls tanken av pannan om pumpen går för länge el samt så går pannan kall när tempen i tanken är låg o pumpen startar..
Laddpumpen borde för bästa funktion styras av när brännarens fläkt t.ex går, Borde ju gå fixa med ett relä o strömmtjuv på kabeln till fläkten..
Rökgastempen är nog inte så låg som pannan visar, Ofta är verklig temp 25-30° högre iaf.. Bör ligga på 125-130° om pannan körs på 12 kW
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd