Jämtpellets

Skriv svar
Danne031
Lärjunge!

Jämtpellets

Inlägg av Danne031 »

På grund av att jag glömt beställa nya pallar från Telge (och 2 veckor leveranstid) så ska jag köra med föräldrarnas en vecka eller så :oops: 250kg i bakluckan på en 855 såg...lustigt, ut :P

De hade Jämtpellets från SCA, 16kg säck 8mm.
Säckarna är lika stora som Neova men MYCKET mjukare av någon anledning. Irriterande för en säck passar perfekt över mitt Mafa midi, sen snittar man botten och tömmer. Jämtpellletsen sjunker ihop och lägger sig på gallret. Det var observation ett.
Nummer två är färgen, den är ju nästan curry gul! :shock: Varför? Mina tidigare 6 pall har haft spånskivefärg.
Dessutom dammade det otroligt mycket mer och spånet var VÄL synligt, något jag aldrig sett tidigare. Och slutligen var all pellets knappt halva storleken mot Neova.

Nu hade jag lite Neova i botten så jag ska mäta upp imorgon hur det skiljer i matningen. Vad bör jag vara beredd på vad gäller inställningar om pelletsen nu är mjukare kortare spånigare?
Någon som har bättre erfarenheter av Jämtpellets?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kan vara lite av detta.

Lignin i bränslepellets [redigera]

Vid tillverkning av bränslepellets utnyttjar man ligninets bindande egenskaper. Sågspån pressas ihop under extremt högt tryck, varpå ligninet håller ihop spånen till stavformade pellets. Det gäller att använda rätt tryck, rätt temperatur och rätt fuktighet till en viss råvara för att få ligninet att hålla ihop spånen från tillverkning genom hanteringen ända fram till brännaren. Vid brister i tillverkningen förmår inte ligninet att hålla ihop spånen och man riskerar problem i bränslematning eller förbränning
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om säckarna är "slakare" betyder det helt enkelt antingen att pelletsen är pressat hårdare eller att säckarna är en aning större.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Jag köpe 3 pallar jämtpellets i början av säsongen. Jag får lov att säga att det är den absolut sämsta pellets jag någonsin sett. Det är mängder av sågspån i varje säck, det dammar något fruktansvärt och den sintrar så jag måste göra rent brännaren minst en gång i veckan.
Det finkorniga dammet gör att jag förutom ett tunnt dammlager på allt i pannrummet även får så mycket damm på sensorerna i internlagret att det larmar för att pelletsen är slut.
Sintringen lägger sig som en kaka i brännarkoppen och stör förbränningen så att rätt vad det är är hela pannan sotsvart inuti.
Jag skulle egentligen reklamerat den, men när man burit in tre pallar så har jag ingen lust att bära ut dem igen så det fick vara.
Nu är det bara ca 10 säckar kvar, och det kommer aldrig mer in jämtpellets i detta hus. Jag har tidigare kört Neova, booforsjö och rindi och aldrig haft några problem med dem.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Tycker det låter precis som den pelletsen jag köpte hösten 08. Men den är gjord utanför Tidaholm.....

Edit: Direktciteringar skall undvikas...... borttagen. / Roli moderator
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Men var tidaholmspelletsen jämtpellets? Min köpta jag av sotarna i Vara.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Bionorr tror jag står det på mina säckar, Ö-vik eller Härnösand eller nåt sånt..
Fick aldrig kollat matningen men av någon anledning ligger rökgastempen 20-30 grader lägre efter ett dygns eldande.
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

SCA BioNorr pellets är 6 mm och tillverkas i Härnösand.
SCA Jämtpellets är 8 mm och tillverkas i Stugun, jag har blivit varnad för pellets från Stugun förut, tex här.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Tidaholmspelletsen var gjord i Tidaholm. Helvita säckar utan någon som helst text eller något annat på. Dessutom "slaka" och urusel kvalitè på säckarna. Känns det igen?
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Bionorr SCA från Härnösand står det, kollade nu. 8mm i vita säckar med blå SCA tryck. Jädrar vad spån det är i förrådet alltså..
Jag är VÄLDIGT glad att jag fick sms från Neova idag, mina 4 pall kommer imorrn efter 8 dagar istället för ca 14 som de först sa :D Hoppas det håller samma kvalitet som mina tidigare 6 pall bara.

Jämtpellets kommer jag aldrig våga köpa.
Mitt lilla projekt
Jens K
Ungskog

Inlägg av Jens K »

[quote="nissetib"]Tidaholmspelletsen var gjord i Tidaholm. Helvita säckar utan någon som helst text eller något annat på. Dessutom "slaka" och urusel kvalitè på säckarna. Känns det igen?[/quote

Hej !
Den fabriken har brunnit så den pelletsen slipper v :wink: i
// Jens
165 m2 + källare. Nibe Pellux 200 -2011 med Janfire NH Mody -2012
Skriv svar