Hur laddar man en ack-tank bäst med pump på/av?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Jannne
Späd planta

Hur laddar man en ack-tank bäst med pump på/av?

Inlägg av Jannne »

Hej, håller på att automatisera elpumpen som laddar från panna till tankarna. (Tidigare eldades det med ved och man satte i en stickpropp för att dra igång pumpen i samband med man började elda.)

Jag tänkte inte modifiera det befintliga systemet map rördragning (oavsett hur bra en laddomat är), så sådana kommentarer undanbedes vänligt men bestämt.

Som jag gjort nu så startar jag pumpen när pannan blir 80 grader och stänger sen av pumpen vid 70 grader. Funderar på att ändra till 85 respektive 80 grader. När returen från tankarna är 40 grader så innebär detta att temperaturen ut från pannan pendlar mellan 85 och ner till 60 grader. Har lite grafer:
Bild

Där blå är temp ut från pannan, röd är på returen in i pannan. (Gul är temp på tankar, men den verkar lite glapp och grön är en icke använd givare.)
Om jag har räknat rätt så är det ca 30 min mellan topparna och från första till sista topp är det ca 5h. (Det var kallt ute..)

Det känns som att man borde kunna styra pumpen lite "smalare" och med snabbare intervall.

Om pumpen går hela tiden så verkar skiktningen förstöras helt och panntempen gå ner till lägsta tempen i tankarna.

Och hur ofta vågar man slå av/på pumpen? Är osäker om fabrikat/modell just nu. (Det är inte min panna och den är 9 mil härifrån..)
Kanske skulle man ändra flödet på pumpen i kombination med styrningen? Men den måste klara av vedeldning och då är det mer fart på pannan..

Många frågor :-)
Jag ber om ursäkt om jag missat något/är fel ute, har inte pysslat så mycket med värmesystem tidigare.
Janfire Flex-A + acktank
krej
Gallringsobjekt

Re: Hur laddar man en ack-tank bäst med pump på/av?

Inlägg av krej »

Jannne skrev:Och hur ofta vågar man slå av/på pumpen?
Kanske skulle man ändra flödet på pumpen i kombination med styrningen? Men den måste klara av vedeldning och då är det mer fart på pannan..
En vanlig cirkulationspump skulle jag nog inte slå på/av med kortare intervaller än några sekunder, så det borde väl räcka? 8) Det bästa är förstås hastighetsstyrning av pumpen så att du inte behöver slå på/av alls, men då pratar vi andra kostnader för styrningen. Alternativt att ha en pump med flera hastigheter där högsta räcker för vedeldningen och någon av de lägre passar för pelletseldningen.
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jannne skrev:Hej, håller på att automatisera elpumpen som laddar från panna till tankarna. (Tidigare eldades det med ved och man satte i en stickpropp för att dra igång pumpen i samband med man började elda.)

Jag tänkte inte modifiera det befintliga systemet map rördragning (oavsett hur bra en laddomat är), så sådana kommentarer undanbedes vänligt men bestämt.

Som jag gjort nu så startar jag pumpen när pannan blir 80 grader och stänger sen av pumpen vid 70 grader.

Och hur ofta vågar man slå av/på pumpen? Är osäker om fabrikat/modell just nu. (Det är inte min panna och den är 9 mil härifrån..)
Kanske skulle man ändra flödet på pumpen i kombination med styrningen? Men den måste klara av vedeldning och då är det mer fart på pannan.
Jag ber om ursäkt om jag missat något/är fel ute, har inte pysslat så mycket med värmesystem tidigare.
Tycker inte du det är jobbigt att starta / stoppa pumpen manuellt när pannan är 9 mil bort?
Ganska dålig situation för pannan med så låg temp på invattnet.
Det finns nog inte mycket mer att göra då du vägrar laddomat.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Jannne
Späd planta

Inlägg av Jannne »

Vem har sagt att jag startar/stoppar manuellt nu?
Tidigare användes en stickpropp, nu styr jag den med ett relä och lite givare.
Pannan har gått med låg temp på invattnet i säkert 20 år och det med lägre intemp än det kommer att bli nu. (Eftersom jag inte kommer låta tankarna gå ner till de låga temperaturer som varit tidigare.)

Edit: Direktciteringar skall undvikas...... borttagen. / Roli moderator
Janfire Flex-A + acktank
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Grattis!!!
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Jannne
Späd planta

Inlägg av Jannne »

krej skrev:
Jannne skrev:Och hur ofta vågar man slå av/på pumpen?
En vanlig cirkulationspump skulle jag nog inte slå på/av med kortare intervaller än några sekunder, så det borde väl räcka? 8) Det bästa är förstås hastighetsstyrning av pumpen så att du inte behöver slå på/av alls, men då pratar vi andra kostnader för styrningen. Alternativt att ha en pump med flera hastigheter där högsta räcker för vedeldningen och någon av de lägre passar för pelletseldningen.
Jag tänker nog ha pumpen på åtminstone minst 30 sek åt gången. Att ha hastighetsstyrning av pumpen är en bra idé, har en PWM utgång ledig, men är osäker på hur motorn ser ut och det känns som lite "overkill" just nu iaf..
Janfire Flex-A + acktank
Skriv svar