Färg på askan mm?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
J:son
Fröträd

Färg på askan mm?

Inlägg av J:son »

Hej på Er alla.
Hoppas helgerna varit nådiga med Er.

Jag skulle vilja få en beskrivning av askan kontra lufttillförsel(fläkt) mm.

Kör nu med läge 3 (underhållseld) i min Flex -A, blå.
Jag får mycket flygaska på alla väggar i min kombipanna. I båda rummen. Eldar i vänstra(f.d.oljan) som drar ned i mitten och upp genom den högra(f.d. ved) och vidare ut.
Allt fungerar i och för sig bra. Askan har inga pelletsbitar i sig, men är troligen inte helt ok. Lite för svart, tror jag.
Kör på ok pellets och den brann fint på läge 1. tidigare i höst. Askan var då bättre.
Jag har en helstenspipa med bra drag och motdragslucka Z150. Fläkten ställd på c:a 95 volt. Men något är inte riktigt bra, efterssom det blir så mycket svart flygaska på alla väggar. 0.5 till 1 cm på 4 dagar. Det är kallt ute c:a 20 grader minus och går åt c:a 2,5 säckar/dygn.
Kan någon illustrativt, med ord beskriva hur askan mm bör se ut och vad jag skall göra för att åstadkomma detta. (Öka luft? pelletsmatning?Annat?)
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att askan flyger längre beror på att den utvecklar mer effekt = mer luft igenom brännaren = högre lufthastighet.

Och svart... ja, askan är svart-grå med vita inslag. Jag brukar säga att aska kan borstas av huden som vetemjöl, sot klibbar fast sig som fan.

Aska är OK, relativt mycket sot betyder fet förbränning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fröträd

Inlägg av J:son »

Tack Icecap! :D
Kanske någon mer skulle kunna vidareutveckla Icecaps förklaringar.
Jag förstår att jag bör förstå vad han säger, men är man lite otecknisk som jag, kan det vara lite svårt.
Fet förbränning t.ex. vad betyder det, i mitt fall?
Jag tror att det är många med mig som skulle vilja ha lite mer uttömmande vägledning, av Er som kan. Efterssom det är så många som läser inlägget.
Det kanske är svårt, rent pedagogiskt, att åskådliggöra detta. Men gör några försök, så är vi många som blir tacksamma.

2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Fet förbränning betyder att det är för lite luft i förhållande till bränslet, ganska som på en bil. Är det så bildas mycket sot.

Har man ett luftöverskott bildas mycket litet sot men dess mer flygaska.

Och hur man ser skillnad mellan sot och aska: när man pillar med rensning kommer jag ofta åt lite, askan kan då borstas av ung. som det hade varit vetemjöl. Soten däremot "klibbar" till huden och när man borstar av det smetar det mycket.

En "perfekt" inställd förbränning ger lite sot och jag har kommit fram till "spik-justeringen" där jag petar in en spik i rökgasen via ett mäthål som finns i mitt rökrör precis över pannan, sedan kollar jag på sotbildningen på spiken efter en viss tid (12-24 timmar), är lagret mycket tunt kör jag med för mycket luft, är det tjockt är det luftunderskott och är det runt ½ mm efter 24 timmar är det ganska lagom.

Har man för mycket luft kan rostret "ätas" och självklart är eldningseffektiviteten sämre när förbränningen inte är perfekt. Tyvärr är doseringen inte exakt lika från gång till gång vilket ger lite varierande förhållanden, därför brukar man justera till ett litet luftöverskott.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar