Använda vad för att täta mellan panna och stos

Skriv svar
negative
Prima virke

Använda vad för att täta mellan panna och stos

Inlägg av negative »

Hej !

Vad skulle ni använda att täta med mellan eldluckan och en adapterplåt till brännaren och det rör som man sticker in brännaren i.

Läst om pannkitt men vet inte om det funkar och vart man köper det i sundsvall.

Kom med idéer !

Mvh
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Sånt kanske http://www.biltema.se/products/product. ... mId=134736? Finns i Birsta :)

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
negative
Prima virke

Inlägg av negative »

Kalasbra ! Ska testas, tror du/ni att den även funkar mellan plåten och eldluckan eller skulle något kitt funka bättre där.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har snöret mellan luckan och pannan och det funkar bra
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
kiixx
Gallringsobjekt

Inlägg av kiixx »

förlåt att jag bumpar tråden, men jag har köpt en biona 2000 då det är en av dom få brännare som passar i min miniatyr panna :) VB Duomax

2 saker ser jag att jag måste fixa till,

Det ryker ut runt luckan på pannan som monteringsstossen sittar på, likaså så ryker det lite ut ur monteringsstossens hål för brännaren, precis som det är lite för stort, och det är nog max 1mm för stort.

Hur och med vad tätar jag detta läckaget ?

Biltema har ju t.ex Stickad, utan kärna. För tätning av spisluckor. Värmebeständigt keramiskt lim +1100 °C, 17 ml medföljer.

Funkar det att lägga runt röret på brännaren som går in i pannan ?
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ryker det ur pannan eller annat ställe i pannrummet har du för högt mottryck i pannan alternativt alldeles för lågt drag i skorstenen.

Men det ska vara tätt ändå för att inte någon tjyvluft ska dras in..dina förslag fungerar troligen bra.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar