Pannan stannar hela tiden!!!!
-
- Ungskog
Pannan stannar hela tiden!!!!
Hej, pannan har gått felfritt fram till för ett par dagar sedan när det blev så milt väder, nu stannar den typ 10ggr om dagen och jag tycker det verkar som att det är nåt med matningen, jag har matat skruven full många ggr men det tycks inte hjälpa. Kan det ha något med att det är så varmt ute och pannan inte går lika mycket som är boven?? Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Linus
Mvh
Linus
Du kanske skulle beskriva lite om vilken utrustning du har osv eller anser du att vi ska gissa oss fram?
Standard i detta forum är att man skriver det i sin signatur.
Standard i detta forum är att man skriver det i sin signatur.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Ungskog
Lyser röda lampan varje gång den stannat?
Låter nästan som att du kör med för liten startdos eller driftdos.
Går den för snålt,så får inte fotocellen tillräckligt med ljus och bryter förbränningen.
Brukar du justera själv?
Låter nästan som att du kör med för liten startdos eller driftdos.
Går den för snålt,så får inte fotocellen tillräckligt med ljus och bryter förbränningen.
Brukar du justera själv?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Ungskog
Om du passar brännaren nästa gång den straxt skall gå igång,så tar du bort slangen från brännaren och har ett markerat litermått under i stället.Du skall då få ca 3dl pellets på startdosen om dosen är rätt justerad.Har du instruktionsbok?
Annars finns den här på sid6. http://195.198.92.151/ariterm/PX21Anv_SE_080523.pdf .Nu har du den äldre typen med justeringen på kretskortet under kåpan,men det är lika från vä.=1 till hö.=4.Börja med att kolla detta,så att du får en hum vad det kan vara.
Annars finns den här på sid6. http://195.198.92.151/ariterm/PX21Anv_SE_080523.pdf .Nu har du den äldre typen med justeringen på kretskortet under kåpan,men det är lika från vä.=1 till hö.=4.Börja med att kolla detta,så att du får en hum vad det kan vara.
Pelletseldare sen -00
-
- Ungskog
Hej
Har samma utrustning som du. Hade problem i våras med att den stannade hela tiden. Kom fram till att jag var tvungen att hålla koll på de lilla hålet som flamvakten "tittar" ut igenom. Det hade samlats lite aska där så att brännaren stoppade hela tiden.
Efter att jag rensat gick brännaren som den skulle igen. Numera kollar jag så att det inte sitter aska där...
Kanske inte det problemet du har, men värt att kolla o hålla koll på.
mvh Anders
Har samma utrustning som du. Hade problem i våras med att den stannade hela tiden. Kom fram till att jag var tvungen att hålla koll på de lilla hålet som flamvakten "tittar" ut igenom. Det hade samlats lite aska där så att brännaren stoppade hela tiden.
Efter att jag rensat gick brännaren som den skulle igen. Numera kollar jag så att det inte sitter aska där...
Kanske inte det problemet du har, men värt att kolla o hålla koll på.
mvh Anders
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
-
- Ungskog
Det du tror är hålet,som varmluften kommer ut i.Fotocellen kikar ut i hålet som sitter ung.kl2 om du kikar in i röret.Har du inte mekat isär brännaren förut,så kan det vara dags för det nu.Du spänner loss låsen och tar av det yttre röret,sen tar du en stor stjärnmejsel och tar bort de fyra skruvarna som håller det inre röret.Då kan du göra rent från skräp där inne,samt att du ser glödspiralen och fotocellen där inne.Kan vara bra om du behöver byta tändelementet i framtiden 

Pelletseldare sen -00
Hej ! Har du glödstift i brännaren ? ( äldre modell ) Farsan hade ungefär samma problem, det visade sig att stiftet inte gick fram riktigt när det skulle tända .
Effecta 220C -09
Pellx 20kw -05
1 Plans villa med källare/garage -64
92+25kvm uppvärmt
Köper super billig pellets 2000/pallen även år 2011
Pellx 20kw -05
1 Plans villa med källare/garage -64
92+25kvm uppvärmt
Köper super billig pellets 2000/pallen även år 2011