Köpa brännare av Pelletsproffen/Sölversborgs pellets?

hedde
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 23:12
Ort: Nol, Göteborg, Sverige

Köpa brännare av Pelletsproffen/Sölversborgs pellets?

Inlägg av hedde »

Finns det någon här som köpt av dessa o kan rekommendera dom. Hur svårt är det att installera detta själv? Är väl rätt händig så, men har aldrig hållt på med just något sådant här.

http://www.solvesborgspellets.se/text1_25.html
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Det beror till stor del på vilken panna du har. Själva istallationen är lätt om du haft en oljebrännare monterad innan. Man brukar få med en plåt som man anpassar till pannans lucka med hjälp av ex vinkelslip. Sedan monterar man brännarenheten på pannan, sätter ihop pelletsförådet och riggar upp matarskruven så det hela passar med brännaren. En krok i taket och en bit kätting håller sedan matarskruven på plats. Sedan är det bara strömmatningen till brännaren/PLC som återstår samt inkoppling till panntermostaten för regleringen av start stopp funktionen. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har hjälpt en bekant i närheten att installera en brännare därifrån. Försökte naturligtvis att övertyga honom om att köpa en Bionordic brännare som jag har men oturligt nog låg Bionordic hemsidan nere för tillfället så han drog öronen åt sig.
Var inget fel på Eurofire heller. Har vad man bör kräva, enkla digitala inställningar och egen termostat med ställbar hysteres.

Installationen gav inga problem. Man kopplar elektrisk matning från pannans överhettnigsskydd till brännarens styrenhet.

Det har brunnit utan problem nu sedan kylan började. Vi kör samma pellets och har ställt in våra brännare på samma sätt (skorstensrök och askans färg) Den skillnad som har varit är att det blir lite mer askkaka i Eurofire brännaren så den måste rengöras varje vecka. I min brännare blir det inte mycket som fastnar så nu räcker det att rengöra efter två veckor.

Tycker inte du ska lägga ut pengar på installatör utan gör det själv.

Är du intresserad av Bionordic brännare så kan jag rekommendera två bra återförsäljare. Energibiten.net (där köpte jag min brännare) och Pelletsteknik.se
Bionordic brännaren går också att uppgradera med tryckluftsuraskning och det nya GSM-larmet fårn Pelletsteknik.
Jag är ju partisk, men jag tycker nog att Bionordic brännaren är aningen bättre än Eurofire bl.a. genom de uppgraderingar man kan göra.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
hedde
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 23:12
Ort: Nol, Göteborg, Sverige

Inlägg av hedde »

Fick en offert nu ikväll från sölvesborgs pellets med ett mafa förråd på 700 l. Totalkostnad inkl. frakt skulle bli 22500.-. Behöver man hjälp av elektriker för att koppla in strömmen till brännaren?
Vad tror ni skall man satsa på den lösningen?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Till all fast installation ska det vara en behörig elektriker som ansluter... och man får inte köra för fort heller...

Är man skaplig säker på vad man gör ser jag ingen problem med att koppla in själv men man ska veta att det inte är lagligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Kom bara ihåg att du måste dra matningen till brännaren via överhettningsskyddet i pannan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
hedde
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 23:12
Ort: Nol, Göteborg, Sverige

Inlägg av hedde »

Om inte annat så får jag ta dit en elektriker som hjälper till med själva inkopplingen.
Lutar mer o mer åt at tjag försöker mig på detta själv.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Hej. Hur gick det. Slog du till på den här offerten?
Olagligt eller inte att koppla in själv beror på hur det ser ut.
Gamla stenåldersbrännare jag sett har varit inkopplade fast med en kuhloledning direkt in i apparatdosan för brännaren.
Då är inkopplingen ett klart elektrikerjobb och olagligt även om man har nödig kännedom.
Moderna brännare brukar kopplas in med en stickpropp. Eurofire kopplas in mha. en likadan stickpropp som man ansluter en dator med.
Nu är säkert ledningen till oljebrännaren för kort eftersom Eurofire kopplas in i lådan för PLC:n
Skarvar du ledningen till oljebrännaren med stickproppsdelar och vidare till PLC:n så har du enligt elinstallatörsförordningen inte gjort något olagligt så länge du har nödig kännedom om vad du gör.

Den helidiotiska tyska standard som sverige anslöt sig till vad gäller stickkontakter med jorddon håller inte reda på fas och nolla så sådant går inte att skarva med. Danskar och engelsmän har en bättre standard.
Jag brukar skarva med kontakter av samma typ som man sticker in i datorn (vet inte vad de heter).
Använd helst en gummisladd från skarven upp till PLC:n. Kommer man åt sladden med brännarröret när man tar ut brännaren blir det direkt hål på en vanlig plastsladd.
Kopplar du in mot oljebrännarens gamla ledning så behöver du inte in och koppla i pannan. Matningen till brännaren kommer då att gå först genom överhettningsskyddet och sedan genom panntermostaten.

Om du behöver förlängningsstos till brännaren kommer tiden att utvisa.
Den CTC1100 som jag var med om att göra en sådan här installation i brinner på bra utan förlängningsstos.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
hedde
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 23:12
Ort: Nol, Göteborg, Sverige

Inlägg av hedde »

Jag behöver en förlängningsstos och offerten är nu uppdaterad och ligger på knappt 24 000.- Låter fortfaraden lockande då jag för 30 000 även kan köpa två pallar pellets.
Allt lutar åt att jag nappar på detta o struntar i den lokala montören. Även om jag tar hjälp av en elektriker så borde det ju fortfarande bli mycket billigare.

Edit: Direktcitering borttagen.
Om man använder "besvara" knappen istället för "citera" knappen när man svarar direkt under ett inlägg så blir forumet mer överskådligt och lättläst. / Roli moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Torsten: Om man kopplar via det befintliga överkokningsskydd är det FORTFARANDE "fast installation" som man ska(nåja...) ha behörighet att pilla med.

Jag vill dock påstå att vet man vad man gör kan man göra minst lika bra jobb och ibland bättre (egna grejer, mer noga typ) men det är inte i enlighet med reglerna...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Att handla av Sölvesborgspellets är ett säkert kort. Jimmy är mycket kompetent och ger telefonsupport i stort sett när som på dygnet/året.

Jag bor i närheten så jag lät honom installera min Eurofire för en liten peng eftersom det var så rörigt med flytt osv. annars hade jag fixat det själv. Han justerar in med instrument, lite överkurs på denna typ av brännare om man kan lite om förbränning.

I övrigt är jag nöjd med min Eurofire, mycket få delar/komponenter i den som kan gå i sönder. "Slitdelarna" är rejält dimensionerade. Inte en överdrivet med inställningsmöjligheter, men digitalt och lätt att ändra fram och tillbaka till ursprungsläge. Elekroniken sitter inte i brännaren vilket kan vara en fördel då det kan bli varmt. Finns även en dold meny som man kan ställa några saker till, som efterblåsning och fläkthastighet lågeffekt.
Min har aldrig stannat eller missat en start, det som hände efter ett år var att jag fick en liten spricka i brännarkasseten. Detta berodde troligen på spänningar i materialet och hade inte ställt till några problem på 5-10år, men fick nya grejer på garantin av Baxi ändå. De skickar nya delar till dig och du retunerar de gammla precis som det ska fungera.

Finns andra brännare också som är bra dock.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
hedde
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 23:12
Ort: Nol, Göteborg, Sverige

Inlägg av hedde »

Nu blev det komplicerat. Den lokala firman som jag fått offert ifrån ringde just o meddelade att dom sänker offerten med 3000 och då kostar det totalt 27 000.- inkl installation oh med ett 700l förråd. Den enda skillnaden är att det är en effecta brännare istället för en Eurofire som Sölvesborg har. Skillnaden blir alltså 4500.- vilket är en rejäl slant, speciellt nu i juletider. Nästan två pallar med pellets.
Blir så sne på att jag inte kan bestämma mig. Det enda som egentligen stoppar mig är att jag inte har en aning om hur man skall ställa in brännaren och så då jag aldrig gjort något liknande. Från Sölvesborg lovar man att det inte är några svårigheter, me vad gör jag om jag står där o har monterat allt o det ändå inte funkar som det skall? Kanske bar adumt o tänka så, vad vet jag. :)
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Av egen erfarenhet kan jag säga att inställningarna hos en brännare som Eurofire inte är något problem, allt är digitalt och enkelt, du kan lätt komma tillbaka till ett tidigare inställt värde.
Att däremot stå och pilla på potemtiometrar som finns på PellX/Effecta och en del andra gamla brännarkonstruktioner är ingenting man vill göra själv.
Du tjänar pengar på att slopa Effecta. Ska du betala 1000 till installatör varje gång du köper ny pellets så blir pelletseldning dyrt.
Jag slängde min gamla brännare och köpte en modern och det tjänar jag pengar på för nu ställer jag in brännaren själv.

Installera själv. Blir det problem får du hjälp av leverantören och här på forumet
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
hedde
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 23:12
Ort: Nol, Göteborg, Sverige

Inlägg av hedde »

Ja, jag skall nog klara detta själv. Har ju bra telefon o mailsupport från leverantör och sedan finns ju alltid forumet, så det skall nog fixa sig. Återkommer om ett par veckor, då det är dags för installation. :)
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

abene skrev: Av egen erfarenhet kan jag säga att inställningarna hos en brännare som Eurofire inte är något problem, allt är digitalt och enkelt, du kan lätt komma tillbaka till ett tidigare inställt värde.
Att däremot stå och pilla på potemtiometrar som finns på PellX/Effecta och en del andra gamla brännarkonstruktioner är ingenting man vill göra själv.
Det är enkelt att komma tillbaka med en brännare som har potentiometer också. Det är bara att mäta spänningen med en multimeter.
Det är inte ett dugg krångligare att skruva på en potentiometer och läsa volttal i multimeter jämfört med att fingra och flippra på menyer i en 1,5 tums skärm.
abene skrev: Du tjänar pengar på att slopa Effecta. Ska du betala 1000 till installatör varje gång du köper ny pellets så blir pelletseldning dyrt.
Jag slängde min gamla brännare och köpte en modern och det tjänar jag pengar på för nu ställer jag in brännaren själv.
Varför tror du att det finns rökgasmätare ? Är det en överflödig pryl nu när det säljs digitala brännare ? Vet du vad du har för verkningsgrad och CO - C02- 02 ? Kan du se det i din display ?

Det är en fullständig missuppfattning att tro att en digital display gör injusteringen korrekt. Det är precis samma tillvägagångssätt på bägge konstruktionsprinciperna:

1. Starta med grundvärden och stabil förbränning
2. Mät, utvärdera, tänk till
3. Höj eller sänk luft eller bränsle
4. Vänta 10 minuter
5. Mät, utvärdera, tänk till
6. Höj eller sänk luft eller bränsle
7. Vänta 10 minuter
8. Mät, utvärdera, tänk till
9. Höj eller sänk luft eller bränsle
10. Vänta 10 minuter
11 Mät, utvärdera, förhoppningsvis färdigt annars starta om på punkt 9.

För att få en tillräckligt lång förbränningscykel spolar man varmvatten i en kran så inte temperaturen på pannan stiger och brännaren avslutar.

.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Skriv svar