Shuntautomatik, dyr eller mindre dyr?
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Shuntautomatik, dyr eller mindre dyr?
Ingen specifik pelletsfråga, men...
Shuntautomatik är givetvis en bra idé.
Rinkaby rör säljer två huvudtyper, dels den som håller temperaturen konstant på inställt värde (ThermOmatic ERA 10 RS, dito CBJ RS), dels en som kan ställas in på olika temperaturer enligt ett veckoschema som kan matas in (Danfoss reglersystem ECL Comfort 110).
Priset är 2000 respektive 3000.
Frågan är om/när den extra tusenlappen betalar sig genom att sänka temperaturen när ingen är hemma om vardagarna, kanske några timmar på natten också?
Shuntautomatik är givetvis en bra idé.
Rinkaby rör säljer två huvudtyper, dels den som håller temperaturen konstant på inställt värde (ThermOmatic ERA 10 RS, dito CBJ RS), dels en som kan ställas in på olika temperaturer enligt ett veckoschema som kan matas in (Danfoss reglersystem ECL Comfort 110).
Priset är 2000 respektive 3000.
Frågan är om/när den extra tusenlappen betalar sig genom att sänka temperaturen när ingen är hemma om vardagarna, kanske några timmar på natten också?
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Vill man ha rumsgivare så kostar runt 400-600 kr tillägg för Danfoss ECL 110.
Thermomatic är inte fel att ha , har läst andra forum att den funger hur bra som helst med rumgivare utan utegivare.
Men gärna titta in dinvvsbutik där Automix 20 verkar också bra kostar 300 kr mer än Thermomatic ERA 10 både är ganska likhet, men jag tyckar Automix ser lite enkla och man kan kontroll på rumgivare direkt i hallen, så behöver inte springer ner till pannrum o koll.
Jag har köpt Automix 20 och installerade igår och det ser bra ut och funger väl på en ögonblick, själv har testat med Thermomatic ERA 10 nyss och funger inte som det ska, problem att ställa motsol och medsol jämföra med Automix har man dvs som brytare medsol eller motsol absolut enkla.
Varför lägga man mycket pengar på avancera automatshunten tycker jag är onödig, jag vill bara ha ständig rätt rumtemperatur i hus och ha skön.
Thermomatic är inte fel att ha , har läst andra forum att den funger hur bra som helst med rumgivare utan utegivare.
Men gärna titta in dinvvsbutik där Automix 20 verkar också bra kostar 300 kr mer än Thermomatic ERA 10 både är ganska likhet, men jag tyckar Automix ser lite enkla och man kan kontroll på rumgivare direkt i hallen, så behöver inte springer ner till pannrum o koll.
Jag har köpt Automix 20 och installerade igår och det ser bra ut och funger väl på en ögonblick, själv har testat med Thermomatic ERA 10 nyss och funger inte som det ska, problem att ställa motsol och medsol jämföra med Automix har man dvs som brytare medsol eller motsol absolut enkla.
Varför lägga man mycket pengar på avancera automatshunten tycker jag är onödig, jag vill bara ha ständig rätt rumtemperatur i hus och ha skön.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
För många år sedan var det på tapeten att man skulle sänka sin elförbrukning genom att använda sig av nattsänkning. Eftersom jag arbetat hela mitt liv inom eldistrubition, så gjordes några undersökningar om det var lönande att ha nattsänkning under natt och dag. Även jag provade med negativt resultat. Vi kom då fram till att det inte var lönade, då den sparade effekten åts upp av den effekt som gick åt för att återställa värmen till det du har i normala fall. Kan även tänka mig att dessa termer följer än i dag då det gäller pellets. Men det kan ju vara värt ett försök. Om det är lönade eller inte beror mycket på i vilken klimatzon du bor i. Är det 15 grader kallt ute kör man nog inte med nattsänkning!
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Jag gillar ha det kallt i sovrummet också, därför har jag skruvat ner för termostaten i det rum.
Till det behövs knappast någon speciell shuntstyrning...
Till det behövs knappast någon speciell shuntstyrning...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
För att göra diskussionen kort så behöver du nog ändra på fysikens allra mest grundläggande lagar för att leda i bevis att nattsänkning inte ger någon enegibesparing.
Behövs ingen avancerad automatik heller för att greja en enklare nattsänkning.
Har man stickkontakt på cirkulationspumpen kan man sätta ett tidur där så kör man självcirkulation på natten. Kan fungera bra så länge det inte är alltför kallt ute.
Behövs ingen avancerad automatik heller för att greja en enklare nattsänkning.
Har man stickkontakt på cirkulationspumpen kan man sätta ett tidur där så kör man självcirkulation på natten. Kan fungera bra så länge det inte är alltför kallt ute.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
För att dra till en extrem - Om man gör "nattsänkning" med 3 grader i en veckas tid. Kommer det öka eller minska förbrukningen ? Eller kommer den vara likadan som tidigare ? Kommer energin det krävs för att värma upp igen äta upp vinsten ?
Givetvis kommer förbrukningen minska och givetvis så fungerar nattsänkning. Men det är väldigt lite så det är inte värt att köpa en shuntautomatik för den sakens skull. Om man däremot redan har funktionen så kan ju man nyttja den.
Givetvis kommer förbrukningen minska och givetvis så fungerar nattsänkning. Men det är väldigt lite så det är inte värt att köpa en shuntautomatik för den sakens skull. Om man däremot redan har funktionen så kan ju man nyttja den.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Vid en veckas sänkning kommer det att märkas positivt på ekonomin, inget snack.
Själv har jag testat att slå på värmen i ett kyligt hus och satan vad det drog pellets fram till huset hade fått temperaturen upp till normalt. Speciellt källaren sög mycket fram till det var OK, sedan sjönk värmebehovet och den sänkning höll i sig även då det blev riktigt kallt.
Så jag är ganska säker på att ett halv dygns sänkning inte ger någon besparing värd att prata om.
Själv har jag testat att slå på värmen i ett kyligt hus och satan vad det drog pellets fram till huset hade fått temperaturen upp till normalt. Speciellt källaren sög mycket fram till det var OK, sedan sjönk värmebehovet och den sänkning höll i sig även då det blev riktigt kallt.
Så jag är ganska säker på att ett halv dygns sänkning inte ger någon besparing värd att prata om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hmmm, om det inte ger någon besparing att sänka någon grad halva dygnet...
Då betyder det att man kan HÖJA tempen någon grad ett halvt dygn UTAN att öka kostnaderna...
Är det någon som på allvar håller med om det sista?
Då betyder det att man kan HÖJA tempen någon grad ett halvt dygn UTAN att öka kostnaderna...
Är det någon som på allvar håller med om det sista?
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Om man sänker tempen i huset så borde förlusterna bli mindre enligt fysikens alla lagarmcdiezel skrev:Enligt fysikens alla lagar så åtgår det lika mycket energi att värma upp huset som man tjänade på att sänka temperaturen.
Tiden är avgörande för att någon besparing skall ske.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Ja, fast förlusterna är nog blir nog inte speciellt mycket mindre i samanhanget om det handlar om 1-2 grader.
Om det är autoshunten som reglerar sänkningen så kan jag inte se någon annan större förlust.
Är det däremot termostaten på elementen som står för sänkningen så får man högre returtemperatur vilket leder till sämre verkningsgrad i pannan.
Men allt handlar om hur lång tid man sänker temperaturen för att det skall ge någon större positiv inverkan på förbrukningen.
Om det är autoshunten som reglerar sänkningen så kan jag inte se någon annan större förlust.
Är det däremot termostaten på elementen som står för sänkningen så får man högre returtemperatur vilket leder till sämre verkningsgrad i pannan.
Men allt handlar om hur lång tid man sänker temperaturen för att det skall ge någon större positiv inverkan på förbrukningen.
Powered by klorofyll
Saknar konkret fakta.
Min nya logg-utrustning är snart färdigbyggd.
När jag fått in tillräckligt med data, kan jag konkret visa MED eller UTAN nattsänkning, vad uppvärmningskostnaden blir.
Intressant frågoställning, är det lönsamt ?![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
När jag fått in tillräckligt med data, kan jag konkret visa MED eller UTAN nattsänkning, vad uppvärmningskostnaden blir.
Intressant frågoställning, är det lönsamt ?
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)