Shuntautomatik, dyr eller mindre dyr?

Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Shuntautomatik, dyr eller mindre dyr?

Inlägg av Ola Häggström »

Ingen specifik pelletsfråga, men...
Shuntautomatik är givetvis en bra idé.
Rinkaby rör säljer två huvudtyper, dels den som håller temperaturen konstant på inställt värde (ThermOmatic ERA 10 RS, dito CBJ RS), dels en som kan ställas in på olika temperaturer enligt ett veckoschema som kan matas in (Danfoss reglersystem ECL Comfort 110).

Priset är 2000 respektive 3000.
Frågan är om/när den extra tusenlappen betalar sig genom att sänka temperaturen när ingen är hemma om vardagarna, kanske några timmar på natten också?
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Vill man ha rumsgivare så kostar runt 400-600 kr tillägg för Danfoss ECL 110.

Thermomatic är inte fel att ha , har läst andra forum att den funger hur bra som helst med rumgivare utan utegivare.

Men gärna titta in dinvvsbutik där Automix 20 verkar också bra kostar 300 kr mer än Thermomatic ERA 10 både är ganska likhet, men jag tyckar Automix ser lite enkla och man kan kontroll på rumgivare direkt i hallen, så behöver inte springer ner till pannrum o koll.

Jag har köpt Automix 20 och installerade igår och det ser bra ut och funger väl på en ögonblick, själv har testat med Thermomatic ERA 10 nyss och funger inte som det ska, problem att ställa motsol och medsol jämföra med Automix har man dvs som brytare medsol eller motsol absolut enkla.

Varför lägga man mycket pengar på avancera automatshunten tycker jag är onödig, jag vill bara ha ständig rätt rumtemperatur i hus och ha skön.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Inlägg av rumpmasen »

För många år sedan var det på tapeten att man skulle sänka sin elförbrukning genom att använda sig av nattsänkning. Eftersom jag arbetat hela mitt liv inom eldistrubition, så gjordes några undersökningar om det var lönande att ha nattsänkning under natt och dag. Även jag provade med negativt resultat. Vi kom då fram till att det inte var lönade, då den sparade effekten åts upp av den effekt som gick åt för att återställa värmen till det du har i normala fall. Kan även tänka mig att dessa termer följer än i dag då det gäller pellets. Men det kan ju vara värt ett försök. Om det är lönade eller inte beror mycket på i vilken klimatzon du bor i. Är det 15 grader kallt ute kör man nog inte med nattsänkning!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag kör med natt sänkning.Jag kanske inte sparar nått på det men jag gillar att ha det kallt när jag sover.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag gillar ha det kallt i sovrummet också, därför har jag skruvat ner för termostaten i det rum.

Till det behövs knappast någon speciell shuntstyrning...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

För att göra diskussionen kort så behöver du nog ändra på fysikens allra mest grundläggande lagar för att leda i bevis att nattsänkning inte ger någon enegibesparing.

Behövs ingen avancerad automatik heller för att greja en enklare nattsänkning.
Har man stickkontakt på cirkulationspumpen kan man sätta ett tidur där så kör man självcirkulation på natten. Kan fungera bra så länge det inte är alltför kallt ute.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

För att dra till en extrem - Om man gör "nattsänkning" med 3 grader i en veckas tid. Kommer det öka eller minska förbrukningen ? Eller kommer den vara likadan som tidigare ? Kommer energin det krävs för att värma upp igen äta upp vinsten ?

Givetvis kommer förbrukningen minska och givetvis så fungerar nattsänkning. Men det är väldigt lite så det är inte värt att köpa en shuntautomatik för den sakens skull. Om man däremot redan har funktionen så kan ju man nyttja den.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vid en veckas sänkning kommer det att märkas positivt på ekonomin, inget snack.

Själv har jag testat att slå på värmen i ett kyligt hus och satan vad det drog pellets fram till huset hade fått temperaturen upp till normalt. Speciellt källaren sög mycket fram till det var OK, sedan sjönk värmebehovet och den sänkning höll i sig även då det blev riktigt kallt.

Så jag är ganska säker på att ett halv dygns sänkning inte ger någon besparing värd att prata om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snigeln
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 02:57
Ort: Buddbyn

Inlägg av snigeln »

hmmm, om det inte ger någon besparing att sänka någon grad halva dygnet...

Då betyder det att man kan HÖJA tempen någon grad ett halvt dygn UTAN att öka kostnaderna...

Är det någon som på allvar håller med om det sista?
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ;)
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Frågan är religiös :P

Annars skulle en nattsänkning på fjuttiga 3 grader 8 timmar om dygnet motsvara en sänkning på en grad dygnet runt om temperaturen hålls lika.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

Enligt fysikens alla lagar så åtgår det lika mycket energi att värma upp huset som man tjänade på att sänka temperaturen.
Tiden är avgörande för att någon besparing skall ske.
Powered by klorofyll
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Icecap skrev:Jag gillar ha det kallt i sovrummet också, därför har jag skruvat ner för termostaten i det rum.

Till det behövs knappast någon speciell shuntstyrning...
Jag gillar att ha det varmt i rummen på dagen.Att ständigt ha 19 grader är inget för mig..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

mcdiezel skrev:Enligt fysikens alla lagar så åtgår det lika mycket energi att värma upp huset som man tjänade på att sänka temperaturen.
Tiden är avgörande för att någon besparing skall ske.
Om man sänker tempen i huset så borde förlusterna bli mindre enligt fysikens alla lagar :lol:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

Ja, fast förlusterna är nog blir nog inte speciellt mycket mindre i samanhanget om det handlar om 1-2 grader.

Om det är autoshunten som reglerar sänkningen så kan jag inte se någon annan större förlust.
Är det däremot termostaten på elementen som står för sänkningen så får man högre returtemperatur vilket leder till sämre verkningsgrad i pannan.
Men allt handlar om hur lång tid man sänker temperaturen för att det skall ge någon större positiv inverkan på förbrukningen.
Powered by klorofyll
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Saknar konkret fakta.

Inlägg av Gotte »

Min nya logg-utrustning är snart färdigbyggd.
När jag fått in tillräckligt med data, kan jag konkret visa MED eller UTAN nattsänkning, vad uppvärmningskostnaden blir.
Intressant frågoställning, är det lönsamt ? :?:
Skriv svar