Är detta korrekt beräknat?:
Vi säger att ett ton pellets innehåller 4800kWh.
Jag vet att brännaren går med ca 16kW effekt (uppmätt/angivet i display).
Brännaren har gått i 47 timmar.
Den har då förbrukat 16*47=757kWh pellets
Då borde förbrukningen i kg bli 757/4800=0,157 vilket blir 157 kg pellets.
Är detta en lämplig metod att använda sig av?
Väl mött!
Mikael
Beräkning av pelletsåtgång?
Beräkning av pelletsåtgång?
Ulma 2000 i en DIOM trippel från -95. Janfire Pellistore (6m3 bulk). Huset är en 2,5-plans villa om 240 kvm.
Det är jag med på.
Jag menar att jag matat pannan med 757 kWh, men den värme jag fått ut är lägre.
Det min beräkning borde visa är hur många kg pellets jag matat in i pannan, inte vad som faktiskt gått tillbaka i värme efter förbränningen.
Om jag vet effekten, driftstimmarna och energiinnehållet så måste jag kunna beräkna åtgången i kg för samma period.
Jag menar att jag matat pannan med 757 kWh, men den värme jag fått ut är lägre.
Det min beräkning borde visa är hur många kg pellets jag matat in i pannan, inte vad som faktiskt gått tillbaka i värme efter förbränningen.
Om jag vet effekten, driftstimmarna och energiinnehållet så måste jag kunna beräkna åtgången i kg för samma period.
Ulma 2000 i en DIOM trippel från -95. Janfire Pellistore (6m3 bulk). Huset är en 2,5-plans villa om 240 kvm.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Beräkning av pelletsåtgång?
Har du mätt upp att brännaren är på 16 kW el mätt upp att den drar 3333 gram/tim alt 555 gram/10 min så stämmer det..mr_hast skrev:Är detta korrekt beräknat?:
Vi säger att ett ton pellets innehåller 4800kWh.
Jag vet att brännaren går med ca 16kW effekt (uppmätt/angivet i display).
Brännaren har gått i 47 timmar.
Den har då förbrukat 16*47=757kWh pellets
Då borde förbrukningen i kg bli 757/4800=0,157 vilket blir 157 kg pellets.
Är detta en lämplig metod att använda sig av?
Väl mött!
Mikael
För om den förbrukar ojämt med pellets så kommer inte förbränningen att vara nått vidare heller..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd