Flex-A missar tändning ibland

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stefan_L
Gallringsobjekt

Flex-A missar tändning ibland

Inlägg av Stefan_L »

Hej

Jag har en Flex-A från 2005 som ibland missar tändning. Jag kör på läge 1 och en till två gånger per vecka så händer det att den inte har tänt som den ska. Jag tömmer brännarkoppen på pellets och startar om och då går det bra... Efter en missad tändning ser pelletsen i brännaren i stort sett opåverkad ut, det som legat i botten är lite mörkare av värmen från elspiralen men de har inte brunnit. Elspiralen är ny, jag bytte när problemet började men den gamla spiralen verkar OK så det var nog inte det som var felet. Jag har också testat att ställa ner fläktspänningen från rek. 100V till 90V för att inte kyla av spiralen för mycket (den nya är på 1000W mot 1100W på den gamla) men det verkar inte hjälpa. När problemet började hade jag precis tagit in en pall pellets som stått ute under en pressenning sen i våras men den ser OK ut och pallen innan från samma leverans fungerade bra. Kan det vara fel i elektronikboxen? Flamvakten verkar inte fungera helt som den ska, dioderna indikerar att den löst ut men doserskruven har glatt matat på tills fallschaktet är fullt och skruven är hårdpackad med pellets... Tips och idéer mottages tacksamt!

/Stefan
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det låter onekligen som att styrdosan har lite psykiska problem. Det är omöjligt att exakt säga var som är felet men om flamvakten inte heller fungerar ser jag många anledningar till att få boxen lagad/bytt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Henke2
Späd planta

Inlägg av Henke2 »

kolla så att inte rosterplåten glappar allt för mycket i längsled. det sitter en luftriktare runt elspiral den ska vara i nederkant på slitsen som är i rosterplåten. glappar rosterplåten i längsled ligger inte luftriktaren mot rosterplåten och den varma luften som ska antända pelletsen blåser in under rosterplåten ... :(

men att den indikerar på flamvakt men inte stannar låter som styrkorts byte... som föregående talare påpekar
Stefan_L
Gallringsobjekt

Inlägg av Stefan_L »

OK, tack för svar. Nu för bara en stund sedan så hörde jag hur brännaren skulle starta så jag övervakade lite. Allt såg normalt ut, dioden för elspiral lyste och blinkade som vanligt och det hördes hur elspiralen knäppte av värmen. Fläkten puffade på men det hördes att det aldrig tände. När startsekvensen var över drog jag ut brännaren och det hade mycket riktigt inte tänt. Pelletsen såg opåverkad ut men det kändes att elspiralen varit varm. Kan styrboxen ge för låg spänning till spiralen så att den inte blir tillräckligt varm?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Väldigt tveksamt! TRIAC'en som styr 230V till elementet kan i grova drag ha 3 olika tillstånd:
1: Fungerar rätt.
2: Avbrott pga. fel.
3: Kortsluten pga. fel.

En snabb test som "enkelt" kan göras på en NH: kolla elementet mitt under en uppstart, det ska lysa rödglödgat. Det kan kanske vara svårt att se på en Flex men jag tänker så att du slår av brännaren ca: 3 minuter inne i starten, snabbt drar du ut den, skrapar bort lite av startdosen så att du kan se in bakom "gallret", slår av ljuset i pannrummet och då borde du se om den lyser svagt rött eller kanske mer orangea.

När du vet detta kan du veta om elementet/drivningen är OK, är det OK kan det, precis som påpekat av Henke2, vara luftriktaren som är sned.
Är inte PK!
Stefan_L
Gallringsobjekt

Inlägg av Stefan_L »

Eftersom den "bara" missar en eller ett par gånger på en vecka, dvs 1-2 ggr av kanske 50-60 starter, så tror jag knappast att det är något fel på elektronik eller spiral. Som du skriver så är TRIACEN antingen hel eller trasig och det samma gäller spiralen och då borde den missa varje start om dessa var felaktiga. Jag kollade på luftriktaren och den låg inte helt mot rosterplåten så jag drog fram den lite och sköt in den tillsammans med rosterplåten som ett paket. Får se om det hjälper, å andra sidan, om luftriktaren ligger fel så gör den ju det vid varje startförsök och inte bara ibland... Det kan ju också bero på hög/ojämn fukthalt i min utomhusförvarade pellets även om den ser OK ut. Jag har tagit in en nylevererad pall också så om ett par dagar så borde jag se om det blir någon skillnad.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om luftriktaren ligger precis nog fel till att det är på håret att den tänder, då beror det på exakt hur pelletsen lägger sig i brännkoppen vid uppstart varför det mycket väl kan vara just luftriktaren som var fel.
Är inte PK!
Stefan_L
Gallringsobjekt

Inlägg av Stefan_L »

Tack för hjälpen, Icecap. Senaste starten var OK så jag håller tummarna att det fungerar också på lång sikt. Jag ska kolla lite noggrannare på luftriktaren nästa gång jag askar ur. Jag kan ju ha råkat kröka till någon av plåtvingarna på den när jag bytte spiralen. Helst slulle man ju vilja att den fjädrade lite framåt och hölls på plats av rosterplåten. Rosterplåten är heller aldrig utbytt så den kan ju ha blivit deformerad av värmen. Brännarkroppen har också sprickor på sidorna så alla mått stämmer nog inte längre. Ska nog försöka slipa ur och svetsa sprickorna någon gång innan de blir för långa men drar mig lite för det jobbet. Jag anta att man måste plocka ur elektroniken innan man sätter elsvetsen i brännaren...
Jag ser för resten att du också har en gammal CTC 265B, min är från 1971 men tuffar på. Ta i trä...

/Stefan
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo, 265'an verkar vara en skaplig panna faktisk, min har ingen olaten förutom att VV kan vara begränsat i mängden man kan dra igenom men den duger ändå.
Är inte PK!
Stefan_L
Gallringsobjekt

Inlägg av Stefan_L »

Jo, varmvattenkapaciteten kunde ju vara bättre. Brännarens reaktionstid från termostaten slår till tills den brinner för fullt hjälper ju inte heller till när man ska fylla badkaret...

Jag kom att tänka på om mitt problem kan bero på att microbrytaren som ska bryta när man tar brännaren ur pannan krånglar. Min brytare sitter fast i intryckt läge men jag har inte brytt mig om det. Jag ser nu i manualen att att microbrytaren indikerar den på samma vis som flamvakten. Kanske långsökt, den borde ju bryta allt i brännaren och inte bara elspiralen, men en tanke som slog mig. Jag kanske ska titta på den vid tillfälle.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den brytare signalerar till processorn som i sin tur slår av allt.
Är inte PK!
Stefan_L
Gallringsobjekt

Inlägg av Stefan_L »

Hur fungerar egentligen flamvakten (den nedre, blåa, 50C)? Jag har har uppfattat det som att den ska stoppa pelletsmatningen om temperaturen sjunker under 50C under drift om brännaren slocknat pga att tex pelletsen tagit slut.
Jag har från annat håll nu fått höra att den också styr startförloppet, dvs att när temperaturen stiger över 50C antas brännaren ha tänt och startförloppet avbryts och brännaren går över i driftläge. Stämmer detta? Jag trodde att startsekvensen var förprogrammerad och pågick en viss tid oavsett. Om det är så att flamvakten styr startförloppet skulle ju en defekt sådan vara boven i dramat.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag vet faktisk inte hur flamvakten inverkar på styrningen men jag vet att den ibland går sönder!
Är inte PK!
Skriv svar