Kör någon med Sverigebrännaren än?????? Jag gör det än!!!

Skriv svar
mike_the_spike
Gallringsobjekt

Kör någon med Sverigebrännaren än?????? Jag gör det än!!!

Inlägg av mike_the_spike »

Hejsan!

Ville bara kolla hur det ligger till med denna brännare,bara för att vara nyfiken,själv kör jag en ett tag till här,den har ju gått i 3 år utan problem,ekonomiskt sett är den nog inge vidare men ändå billiga än olja.

Nu har det gått lite hål i själva brännarkroppen,men ändå,har ju kört en kanske upp till 15-20 pall eller nått.
Har inte vart noga med rengörning direkt,lite sämre än vad man ska kan man säga.
Sen att den är förbjuden av elsäkerhetsverk o annat är ju en annan femma,hehe
Tegelhus från -45
Boyta ca 115 + källare 65.

Ctc ecoflexpanna från 09
Wilo cirkpump
Tigex draglucka
Lars Bergström
Stor entusiast!

Inlägg av Lars Bergström »

I januari 2007 installerade förra ägare till vårt hus en Sverigebrännare (SB 15) i en TMV Attack 2000 panna. Vi köpte huset hösten 2007 och bor permanat där sedan sommaren 2008. Sverigebrännaren gav upp när det var som kallast i januari 2009. Det var någon kortis på styrkortet som gjorde att "tändelementet" (varmluftpistolen) gick kontinuerligt. Då brännaren krånglat till och från under den tid jag använde den med bl.a. bakåtbrand och rökfyllt pannrumm vid minst 2-3 gånger, så belutatde vi oss för att inte fortsätta att använda Sverigebrännaren något mer. Utan vi körde vidare på elpatroner. Dyrt men det kändes säkrare så!!!

Efter att ha pratat med en försäljare av en annan pelletsbrännare på en hus&villamässa, han sa att en kund till honom anmält skadan av den trasiga Sverigebrännaren till försäkringsbolaget som maskinskada och fick ut ersättning på detta sätt. När jag kom från mässan så kontaktade jag mitt försäkringsbolag och anmälde min Sverigebrännare. Efter lite diskussion och att försäkringskillen pratat med sin egen tekniske expert så återkom han och gick med på att ersätta min trasiga Sverigebrännare. :D Jag fick såklart ett litet åldersavdrag och självrisken avdragen från ersättningen av "en likvärdig" brännare. Jag hade bl.a. hänvisat till att den är "förbjuden" av Elsäkerhetsverket, att det inte finns någon installatör som vill åtaga sig service och support samt att det inte finns reservdelar (mer än på den anonyma hemsidan) att få tag på.

Under tiden som jag ändå använde min Sverigebrännare så eldade jag cirka 3 pallar pellets och då i pannan TMV Attack 2000. Jag tror (för jag har inte hunnit utvärdera min nya panna och brännare tillräckligt) att den dessutom var ganska oekonomisk. I alla fall pannan då rökgastemperaturen måste ha varit väldigt hög (mätte tyvärr aldrig den) då murstocken på övervåningen (där vi har vårat sovrum) var som en extra radiator. Jämfört med idag då jag har problem att med min panna CTC V20 och brännare CTC Bio har svårt att få upp tillräckligt hög rökgastemperatur och temperatur i toppen av skorstenen (finns beskrivet på annan plats i detta forum).

Så min erfarenhet av att använda Sverigebrännaren är inte speciellt god och jag skulle inte ens rekommendera min värsta ovän att använda den. :twisted:
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Skriv svar