Åh, äntligen bosatt i pannrummet igen! ;)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Pellabella
Entusiast!

Åh, äntligen bosatt i pannrummet igen! ;)

Inlägg av Pellabella »

Ha ha, ja hoppas ni förstår att det var med en "blink" jag skrev det där!? :)

Men nåväl, nu är ju eldningssäsongen inledd här nere i söder och vi lät vår "rörböjare" komma och byta ut det inre brännarröret samt gavel. Det var med stort misstroende jag lät honom komma hit igen eftersom han klantat sig rejält vid tidigare besök.

Men tack vare hjälp från er, kära pelletsmedmänniskor, så har jag ju lärt mig massor om hur brännaren funkar och hur den ska sitta ihop så nu satt jag med kritiska ögon i nacken på honom (han vart inte så glad tror jag :lol: ) och studerade varenda rörelse han gjorde.

Allt ser bra ut och brännaren funkar perfekt (superbra tändning, låga, sot, rökgastemperatur etc) .......... MEN! Varje natt sedan ca en vecka tillbaka stannar den under drift en gång. På morgonen startar jag den och den går hela dagen ända tills natten.

Jag tror det är en tillfällighet att det är på natten eller vad tror ni?

Fattar ingenting!? :?
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vad är det för larm,när den stannat?
Vad händer om du slår av den på em.och sen slår på den på kvällen :roll:
Stannar den efter ett visst antal timmar?
Slår du på brännaren rakt av och inga justeringar?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Pellabella
Entusiast!

Aj då!

Inlägg av Pellabella »

Hmmm, slarvigt nog tänkte jag inte på vilket larm det blir men jag tror det är först en massa blinkningar + en kort dvs "övertryck i brännkammaren".

Är dock inte helt säkert så om det blir fler gånger ska jag kolla. :oops:

Har inte provat att slå av på eftmiddagen och sedan på igen men om det fortsätter ska jag kolla det.

Timmarna som går tills den stannar vet jag ej men ganska många. Låt oss säga att jag startar datorn på morgonkvisten (7 ca) så går den tills någon gång på natten.

I början öppnade jag och borstade rent rostret trots att det egentligen inte behövdes. Det finns nästan ingenting själva rostret och alla springorna är öppna.

Justerade också doseringen av pellets eftersom jag trodde att jag kanske ställt det lite snålt. Skruven är ju känd för att dosera rätt ojämt och ibland kom det kanske väl lite pellets några gånger. Trodde det var därför den stannade.

Sista gångerna den stannat har jag dock bara startat om den utan några andra åtgärder vilket funkat bra........tills natten. :?

Jag satt för en stund sedan och kollade lågan under hela proceduren. Starten gick lätt och sedan följde en stund med lagom doseringar dvs bra låga med rätt färg och temperatur ca 170 grader på rökgaserna på lågeffekt. Det var ca 1 vecka sedan vi sotade så rökgaserna brukar vara lite lägre vid nysotat.

Men efter ett tag märkte jag att skruven gav i från sig mindre och mindre pellets. Ibland kom det bara några få bitar och lågan syntes inte heller i glaset. Endast gnistor kunde ses. Tur nog började den dosera större doser igen så den stannade aldrig.

Från att ha varit uppe i max ca 173 grader (rökgas) gick den ner till 146 grader och det kändes som att den var nära att stanna men doseringarna ökade ju i storlek igen. Gaserna kom därefter upp i ca 165-170 grader igen.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Hur ser det ut i förrådet?Kanske lite mycket spån,som gör att det inte kommer fram så mycket pellets som behövs för rätt dosering under drift.
Kan du koppla skruven så den matar hela tiden,i t.ex en hink så ser du om den matar ordentligt.Alltså ta bort slangen från brännaren och leda pellets till hink eller bärkasse.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

1.Rengör förrådet från spån och allehanda otyg (även skruven )
2.Vad har du ställt dragbegränsaren i för läge(Tryck) ?Visst skall det ligga kring 5 pa till Viking Bion?Kanske för högt drag ?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hrm..
Jag tanker direkt vad för sort pellets du har, eftersom jag har haft likadan fick stopp ibland med jag hade smålandspellets var för olika avlånga 5-60 mm gjord sig ojämn för transportera i skruven och Neova hade jag som var för mycket spån i botten så att pellets inte kunna framtvingat till botten skruven, så jag tvunge tömde ur botten någon gång varje efter ca 20-30 säckar.

Jämföra jag har haft sneast två år med Booforssjö ... inga ett larmavbrott utan glömde fylla på någon gång ...
Varför ...
är att den var perfekt pellets som var hackade lika avlånga med bestämd 10-20 mm längd och vilken jag fick bra jämn doser. Nu kör jag Derome och såg likadan som Booforssjö.

Men lite märklig att just varje natt hos dej... :scratch:

Står det larm någon av de ...
Hög temperatur i fallrör
Misslyckad start
eller Högtryck i brännkammare?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ronald
Pannrumstomte!

Re: Aj då!

Inlägg av ronald »

Kanske nattstormar som blåser ut elden?..(Spån-liten startdos-Dragisinställning)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jag har märkt att när det är lite pellets i förrådet så varierar matningen mer än om det är nyfyllt.
När nivån är mindre än 30 cm över skruvens intag så producerar skruven spån med ojämn matning som följd.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Ok, här kommer svar till er som ställt lite frågor. :)

Förrådet var nästan nyfyllt när vi startade upp brännaren första gången efter servicen. Vi hade då även rensat förråd + skruv ordenligt. Trots det stannade det.

Pelletsen är rätt små i storlek men det är samma som vi haft hela tiden. Ibland kan det dock finnas en del långa bland de korta har jag sett. Köper dem på ByggMax och jag har för mig att de heter Sindri eller något liknande? (Har inga påsar kvar)

Larmet som visas är "övertryck i brännkammaren".

Taxen: Jag har inte kört pelletsen ner i en hink för att kolla hur den doserar men jag har suttit länge och tittat och den mesta tiden kommer det tillräckligt stora doser för att lågan ska hålla sig väl synlig i tittglaset samt har en fin ljusgul färg och rökgastemperaturen är jättebra.

MEN dock inträffar det nästan varje gång brännaren är igång att det kommer en period där skruven börjar dosera jättesnålt! Lågan blir mindre och mindre och det kommer kanske bara några få pellets varje gång.

Men alltid när jag sett detta så har det klarat sig eftersom den till slut börjar dosera mer igen och lågan tar sig.

Vad jag misstänker nu är ju att detta periodvis snåla doserande orsakar driftstopp ibland. Att detta har skett på natten måste väl ändå vara en tillfällighet?

Nåväl, i morse gick faktiskt skrället som det skulle när min gubbe gick ner och kikade vid 7-tiden. Jättebra, tyckte jag!

Ha! En halvtimme därefter när jag själv kollade så blinkade det så klart rött igen! :x

Ronald: Angående dragbegränsaren så vet jag inte riktigt hur den står? :oops: ..... Det finns siffror vid en liten "ratt" - tror det är 1-5 eller möjligen 6. Problemet är att jag inte vet hur den står för det borde ju finnas någon markering som den siffra man väljer ska peka mot? Fattar du hur jag menar?

Men vad jag kan se så hittar jag ingen sådan markering.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Vet inte säkert men tror att larmet övertryck i brännkammare kommer från att strömmen till fläkten mäts och när fläkten drar mer än ett visst antal milliampere så anses att fläkten går för trögt och larmat går.
Är det så kan felet bero på dammiga fläktblad, kärva lager i fläkten, dåligt med tilluft i pannrummet eller dåligt drag från skorstenen.
Dåligt drag kan i sin tur bero på kajbo i skorstenen, dragbegränsare som fått sina inställningar ändrade under sommaren eller att det är för mycket sot i pannan.

Övertryck i brännkammare kan naturligtvis mätas på något annat sätt.
Vi har plockat sönder en Viking Bio i småbitar för att förstå larmet men förstod naturligtvis ingenting. Han som hade problemet ökade lite på draget i dragbegränsaren och då försvann problemet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd

Inlägg av CTC1100Viking »

Har du "nya" envarvsmatningen? Det ger annars större mängder men med längre intervall vilket kunde vara till hjälp i det här fallet.

Hur är det med fotomotståndet? Min svåger har en Viking Bio som kunde lägga av pga sot på fotomotståndet. Sotet som ligger på begränsar ljusflödet från lågan och brännaren får för sig att lågan har slocknat. Efter tre omstarter stannar brännaren med larmet "misslyckad start"
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Nej jag har inte "envarvsmatningen".

Fotomotståndet är rent - kom på att det kanske kunde vara problemet så det fixade jag i går. Tyvärr stannade brännar-j*vlen återigen någon gång tidigt i morse.

Kikade lite på hur de där fläktbladen ser ut och det finns faktiskt rätt mycket skit på dem. Har inte gjort rent dem en enda gång sedan vi köpte brännaren och det är ju ett tag sedan :oops:

Finns ju några här som säger att de fått samma slags larm som jag och att det hjälpt att göra rent fläkten så det kanske jag borde göra.

Vad jag kan se sitter fläkten med 4 skruvar - är det bara till att lossa dem då? Får man alltihopa lätt sedan? Har en gubbe som jag absolut inte vill blanda in i skruvandet eftersom han har lite ..... hrm .... ja låt oss kalla det kort stubin när det gäller små pilliga grejer :lol: - lätt hänt att skiten åker in i väggen då ha ha ....
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Kan ju prova med tryckluft lite försiktigt,?,eller en topps med lite röd-dojja på?....

Som sagt prova och sätt dragisen på 5 pa om du nu inte har det redan..
För visst är väl V-bion lite känslig för högt drag?Finns väl t,o,m en funktion för det?

Mvh
Kosmoz
Ungskog

Inlägg av Kosmoz »

Larmet som visas är "övertryck i brännkammaren".

Kolla ett tidigare inlägg om prblem med larmet "övertryck i brännkammaren". Kanske en lösning på problemet.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... F6vertryck
Jämä Nova -99 oljepanna med Viking Bio -08
Tunna som veckoförråd, bulkförråd
120 m2 + 80 m2 enplansvilla -65 i lättbetong
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi har ju så gott som samma installation (minns inte vad du hade för skorsten..)

Enda gången som vår har skrikit för övertryck i brännkammaren är när jag testade att ha turbulatorer i alla tre rökgasgångarna. Det vill den inte vara med om, så därför kör vi tomt i mittengången.

Det är inte så att något är ändrat där?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar