Ventil till värmeelement

Skriv svar
Taxen
Pannrumstomte!

Ventil till värmeelement

Inlägg av Taxen »

Någon som har förslag på vad som kan användas till att täta kring axeln,som går in i den gamla manuella ventilen i elementet.Det är alltså den typen som är gjord av mässing och har en stor mutter som man kan lägga en tätning innanför och sedan skruva in den för att täta eftersom.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Har bytt ut tonvis med såna "gamla godingar"..Byt ut den för säkerhetsskull...Har tyvärr inget generallösning att komma med för tätning...
rinkabyrör ventil-termostat kostar väl circus..En vinbox av enklare sort strax över 200 spänn.Enkelt att byta :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Nu är det inte så enkelt att byta,då jag har gamla typen av rör som är ca 27mm grova och har självcirkulation (utan pump).Sen är jag bara hyresgäst i huset.
Kommer inte ihåg vad tätningen heter,men detta måste ha varit vanligt "fel" under alla dessa år förut.Kanske det går med grafitgarn :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Kolla in rakt ventilhus 20R bestnr 2782 borde passa :wink:
Och vanlig handratt ingen termostat

Och på köpet! Reducerad hyra :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Blir det inte fontän om man lossar hela ventilaxeln?
Linolja och lin borde fungera.
När jag hyrde var det samma problem.
Lingarn hade jag inget men morsans bomullsgarn och linolja gick också bra.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Så här ser dom ut.Får lossa handtaget och sen skruva ut muttern och lägga nån tätning innanför.Men med vad?

Bild
Pelletseldare sen -00
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ibland räcker det att bara dra åt muttern (Men inget att lita på)

Sen om ventilen varit stängd och tätningen torkat så läker det tills den sväller av värmen (vattnet)och tätar igen..

Är järnröret så grovt som 27mm till ventilen? tycker det ser ut som 10R-15R ventil skulle passa? = bestnr2780 eller 2781?.. :wink: Ursäkta tjatet :)

Mvh
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Lin är enormt rätt. kommer vatten så tätar linet.

Gänga ut muttern och linda lite lin på axeln, gänga tillbaks mutter lite lagom, dra inte för hårt, och linet sköter resten.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag hade en tjock gummibit på 5mm,som jag gjorde en packning av,så nu är det tätt innanför stora muttern :wink:
Pelletseldare sen -00
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

För länge sedan fixade jag läcka på en likadan ventil med någon teflon belagd snöre som rörmokarn gav mig och den lindade jag några varv runt pinnen och drog tillbaka muttern lite lagom hårt ..snöret liknade sån där eldfast snöre som vi brukar använda till att täta pannluckor, mm med ..men som jag sa så var den belagd med teflon och var liksom lite kletig.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Gotte
Entusiast!

Ljusvekegarn

Inlägg av Gotte »

Jag tog helt enkelt och slog i sönder stearinljus,
tog veken och lindage runt och spännde lagom hårt.
Supertätt.
Skriv svar