Utrymmesbehov runt Baxi Solo Innova 50

Här diskuteras allt kring vedeldning
KB-U
Fröträd

Utrymmesbehov runt Baxi Solo Innova 50

Inlägg av KB-U »

Hur mycket utrymme behöver man på sidorna samt bakom en Baxi Solo Innova 50 för att man praktiskt/smidigt ska kunna serva pannan?

Om jag förstått det hela rätt så sotar man ur pannan uppifrån i dess bakkant, genom samma öppning så kommer man även åt turbulatorerna. Vad är minsta utrymme som det måste vara från pannans överkant och uppåt för att kunna sota samt hantera turbulatorerna på ett smidigt sätt?

Även andra synpunkter/erfarenheter kring det praktiska/fysiska arrangemanget kring Innova 50 mottages, som bra om man tar hänsyn till sånt innan det är för sent...
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Gjuta en "klack" att ställa pannan på så den kommer upp en bit från golvet,slipper man krypa på golvet o ta ur askan.. :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

I manualen http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... -06-09.pdf (som du väl har läst?) står följande

Kod: Markera allt

För att kunna sota pannan krävs ett fritt avstånd på minst 1 meter framför pannan och på sidan vid
konvektionsdelen samt vid eventuell renslucka på skorsten. En minst 0,5 m bred passage krävs längs en av
pannans långsidor.
Vad gäller höjden så står det

Kod: Markera allt

Lägsta takhöjd vid panna är 2 meter
bygger du då upp en klack för att komma åt bättre måste du ha motsvarande mer i takhöjd

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Dom måtten hade jag missat... Kollade nu och såg att jag har laddat hem alla versionerna av deras instruktion, men endast skrivit ut alla utom den senaste utgåvan som innehöll måtten för installation... :oops:

Men nu blev det :cry: :cry: :cry: för jag har endast 180cm takhöjd i källaren...

Då kommer följdfrågan, varför anger dom minsta takhöjd till 2m? Är det någon som vet om det är det ett krav ur säkerhetssynpunkt och/eller ett krav för att praktiskt kunna serva pannan eller...?
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Det finns väl ingen som har fritt spelrum på 2 m ovanför sin panna.De måste mena att det skall vara 2m från golv till tak.
Hur hög är pannan?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Jag tolkar texten som att takhöjden skall vara 2m, alltså från golv där pannan står upp till tak.

Pannans höjd är enligt måttskissen 1375mm.

Jag kan tänka mig att det är smidigare att sota ur rören om det är lite fritt ovanför pannan, annars kommer ju skaftet på viskan att slå i taket. Men det kan jag i värsta fall leva med...

Däremot om det är sån att man för att kunna hantera detta med konvektionsrören, dvs plocka i och ur, behöver fritt uppåt så blir det svårare... När jag kollar på måttskissen så ser det ut som att dom skulle kunna vara halva pannans höjd eller lite drygt det, gissningsvis 70cm. Men de ser ut att vara centrerade på höjden, så det ger ca 35cm under och 35cm ovan konvektionsrören. Alltså skall ca 70cm lyftas ut uppåt på en höjd av ca 105-120cm och då är man uppe på 175-190cm (dessa mått är alltså syftade utifrån en skiss).

Ingen som skall sota ur sin 50:a och som kan mäta hur mycket det behövs uppåt? :)
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Har du redan köpt pannan? Om inte så kanske du ska kolla på någon annan panna som inte kräver så mycket takhöjd.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Har inte köpt någon ny panna, har bara beräknat energibehovet, sett ut panna och ackar i lämplig storlek samt en del övriga prylar som behövs. Ska om några veckor ha sotarmästaren på kontroll av skorsten och pannrum samt konsultation kring det hela.

Har nu även kollat effecta Lambda 60 och det står takhöjd 2m även på den...
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Antar att Värmebaronens pannor blir för små för dig, annars är dom lättsotade (öppna lucka på framsidan och dra ur)

/Jörgen
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Nja, Vedolux 37 blir för liten, den har endast 105 liter eldstadsvolym och det är lite väl lite då jag siktar på totalt 5000 liter ack.

Med Vedolux 37 behövs det mer än två inlägg (teoretiskt 2.3 ilägg) vid en fulladdning, med Innova 50 räcker det med max två inlägg (teoretiskt 1.3 ilägg) vid en fulladdning. Sedan tillkommer uppvärmningen av pannan samt den förbrukning som sker samtidigt som eldningen, så säg tre ilägg med Vedolux 37 och två med Innova 50.

För övrigt så verkar Vedolux trevlig och smidig då den inte kräver stort utrymme uppåt då tillgång till rören och sotning sker framåt.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Har du bra skorsten & drag? I så fall kanske Vedolux 50 skulle funka?

/Jörgen
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Bra drag är det, om jag inte minns helt fel så är det helsten och drygt 8m och den är dragen med keramik för en massa år sedan, men jag siktar på att dra in ovalslang. Så det skulle nog kunna fungera, men jag vill nog ändå ha en panna med fläkt.

Det är därför jag skall in med sotarmästarn, lite konsultation gällande pipan. Hade förbesiktning/konsultation med honom för några år sedan när jag skulle in med braskamin och vedspis. Alltid bra att få klart hur allt kring skorsten/brandskydd skall vara innan man börjar. Så när det var besiktning av de två eldstäderna så fanns inget att anmärka, allt var ju enligt de krav som styr. 8)
saabdea
Gallringsobjekt

Inlägg av saabdea »

Kolla på foto i denna tråden http://www.byggahus.se/forum/biobraensl ... panna.html Hos mina föräldrar, så om jag kommer ihåg så kan jag mäta hur mycket det är ovan pannan imorgon.
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Försökte med hjälp av bilderna se hur högt det kan vara, men det är svårt att uppskatta... Det vore toppen med mått, ännu bättre med mått på hur högt upp turbulatorerna går när man ska i/ur med dom, dvs lägsta takhöjd man kan ha och ändå lyckas lirka i/ur dom... Kanske dina föräldrar har dags för sotning av pannan snart :wink:

Hur har pannan fungerat i övrigt, några problem eller...?
saabdea
Gallringsobjekt

Inlägg av saabdea »

Det är ca 50 cm ovan pannan. Skulle nog säga att man ska inte ha lägre ovan pannan om det ska gå bra att sota, man får böja viskan för att få i och ur den.

Jag ska kolla hur mycket plats där är över för att få ut turbulatorerna, då jag såg att du har 180 cm i pannrummet.

Det har inte varit några problem med den ännu, förutom att jag blev tvungen att höja maxtemp som jag skrev om i tråden på byggahus.Det enda som jag kan se just nu är plåtarna som hänger i vedutrymmet där primärluften går in lite deformerade, men inget problem med det ändå.

Hemma hos mig så har vi en CTC v35 som också funkar bra, men jag hade gärna bytt till en likadan som mina föräldrar, stort vedutrymme är aldrig fel.
Skriv svar