fråga om Tigex 25
fråga om Tigex 25
Har nu fått min Tigex 25 dragreglator. Sitter och funderar hur armen med vikten ska vara vriden. Bakåt eller neråt eller något mellan. Vikten går att flytta. Var ska den sitta? Nu sitter den mitt på armen.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Senast redigerad av micke_932 den tor 24 sep, 2009 10:46, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ja Tack där fanns den.
Är det bara att prova sig fram med draginställnigen? Blir det bättre ekonomi om man har litet drag? Eller ska man börja med högt drag därför att pannan inte har så stora rökgångar.
Ska man ha högre drag ju högre effekt man kör på brännaren?
Draget hjälper ju till att få bort röken.
Jag har fått rådet att börja köra på omkring 11 kW. Låter det rimligt.
Är det bara att prova sig fram med draginställnigen? Blir det bättre ekonomi om man har litet drag? Eller ska man börja med högt drag därför att pannan inte har så stora rökgångar.
Ska man ha högre drag ju högre effekt man kör på brännaren?
Draget hjälper ju till att få bort röken.
Jag har fått rådet att börja köra på omkring 11 kW. Låter det rimligt.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Det låter rimligt med 11 kW för en mindre panna. Blir det riktigt kallt i vinter kanske du får öka lite då.
Jag har också oljepanna och samma brännare. Tycker den här brännaren går förträffligt vid 11 kW.
Om det gäller att ställa in draget så behöver man inte ha högre drag än vad som behövs.
Först får man ställa in fläkt och matning efter röken någon dag då det inte blåser.
Börja med motvikten 30 mm ut från märket på Tigex. Går det bra utan att fallröret blir varmt så prova att minska draget.
Min panna behöver tydligen högt drag för under 15 Pa (30 mm) kan jag inte gå. Då börjar fallröret bli varmt.
Jag har också oljepanna och samma brännare. Tycker den här brännaren går förträffligt vid 11 kW.
Om det gäller att ställa in draget så behöver man inte ha högre drag än vad som behövs.
Först får man ställa in fläkt och matning efter röken någon dag då det inte blåser.
Börja med motvikten 30 mm ut från märket på Tigex. Går det bra utan att fallröret blir varmt så prova att minska draget.
Min panna behöver tydligen högt drag för under 15 Pa (30 mm) kan jag inte gå. Då börjar fallröret bli varmt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Lite data för val av Dragbegränsare, skorstens drag, area och höjd pannas effekt i kW.
Dessa mått ger en ledtråd om vilken typ / storlek av dragbegränsare som behövs till en viss anläggning...
Motorn till draget är rökgasernas temperatur.
ju större temeraturskillnaden är mellan utetemperatur och rökgasernas temperatur är,
ju större undertryck blir det, för att hålla detta till en önskad maxnivå... Här kommer dragbegränsaren in i bilden som en konstantdrags hållare....
olika bränslens behov av drag är...
1 / Olja behöver 10 Pa = 1 mm Vp ( Vp = Vattenpelare )
2/ Pelelts 10 till 15 Pa = 1 till 1,5 mm Vp
3/ Ved ....15 till 20 Pa = 1,5 till 2 mm Vp
Ställ inte in högre undertryck än behovet är för att få en bra förbränning..
Högre undertryck än behovet ger ökad pannförluster..
Hur ser vi om dragbegränsaren är förliten till resp anläggning?
Svar
Enkelt, står dragbegränsarens lucka helt öppen längre tid, vilket betyder
att fin regleringen uteblir i det högre området av draget...
Mvh
Ruben
Dessa mått ger en ledtråd om vilken typ / storlek av dragbegränsare som behövs till en viss anläggning...
Motorn till draget är rökgasernas temperatur.
ju större temeraturskillnaden är mellan utetemperatur och rökgasernas temperatur är,
ju större undertryck blir det, för att hålla detta till en önskad maxnivå... Här kommer dragbegränsaren in i bilden som en konstantdrags hållare....
olika bränslens behov av drag är...
1 / Olja behöver 10 Pa = 1 mm Vp ( Vp = Vattenpelare )
2/ Pelelts 10 till 15 Pa = 1 till 1,5 mm Vp
3/ Ved ....15 till 20 Pa = 1,5 till 2 mm Vp
Ställ inte in högre undertryck än behovet är för att få en bra förbränning..
Högre undertryck än behovet ger ökad pannförluster..
Hur ser vi om dragbegränsaren är förliten till resp anläggning?
Svar
Enkelt, står dragbegränsarens lucka helt öppen längre tid, vilket betyder
att fin regleringen uteblir i det högre området av draget...
Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning