Flera shuntar i systemet?

Skriv svar
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

Flera shuntar i systemet?

Inlägg av mjansson »

Har idag tre olika sektioner i mitt värmesystem varav ett går till golvvärme samt värme i källaren (som jag vill hålla varmt tidigare än de andra slingorna). De övriga två går till resten av huset som har vanliga radiatorer.

Nu till mitt problem... Jag har en Termomatic Era 10 med innegivare som styr en fyrvägsshunt. När övriga huset är varmt blir det kallt i källaren samt kallt på golvet i badrummet, går detta att lösa med en till shunt på något sätt?

Tacksam för idéer!
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Måste förstå lite mer hur ditt värmesystem ser ut! Är radiatorkrets och golvvärmen kopplad till ack.tanken? Jag gissar det!
Hur är Termomatic Era 10 och 4-vägs shunten kopplad? Förklara hur det är kopplat?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

Inlägg av mjansson »

Pelletspannan är kopplad till en 500l ack.tank. från denna går det tre olika radiatorslingor, varav en är för golvvärme samt källare. Denna slinga vill jag kunna styra separat från de andra två. Som det är idag är alla tre slingor kopplade till 4-vägs shunten. Frågan är om det går att köra två shuntar och två pumpar eller om det går att lösa det på något annat sätt. En liten parentes är att det inte sitter några termostater på radiatorerna utan de är dimensionerade efter rummen, och det funkar perfekt.
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jag hade i ett annat hus än det jag har idag, 2 shuntar i serie, dvs den andra shunten var då till en golvvärmeslinga. Och mina slingor med radiatorer var kopplade till den första shunten. Detta fungerade då golvvärmen inte vill ha lika hög framtemperatur som radiatorer.

Så i ditt fall: Du har golvvärme och källarens radiatorer på samma slinga. Går det inte att "koppla om " så att golvärmen går på en separat slinga med egen styrning. Sedan skulle jag ansluta termostater på radiatorerna och sedan öka framtemperaturen så att alla radiatorkretsar får det de behöver och sedan kommer respektive radiators termostat reglera ner till det du önskar i respektive rum.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

Inlägg av mjansson »

Är inne på din idé om dubbla shuntar, vill slippa termostater och ha en högre temp i systemet för att inte få förluster i ledningarna. Hade du dubbla circ-pumpar också?
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jag kommer inte ihåg riktigt men jag hade en speciell shunt från LK för golvvärmeslingorna, och jag är ganska säker att jag även hade en separat cirkulationspump för golvvärmen. Jo, nu kommer jag ihåg , det var 2 cirkulationspumpar. Som jag sa i förra inlägget så var golvvärmeshunt och cirkulationspump låg i serie efter shunt och pump för radiatorkretsen.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Skriv svar