Nu till min fundering och fråga: Är min rökgastemperatur för låg eller mäter givaren fel? Det sägs att CTC Bio/Ariterm Bequem:s givare visar 30 grader för lite. Är det någon mer som hört det?

Rökgastemperatur mätt hittils: Under uppstart av pannan och värmesystemet gick brännaren på det höga effektläget (15kW) och då var det 106-114 grader, som ökade till 142-144 grader då jag kortade vägen för rökgaserna genom att öppna en lucka så att rökgaserna inte går fram till pannfronten och vänder utan går direkt från eldstaden upp till vinkelröret på baksidan av pannan. Efter att pannan och värmesystemet kommit upp i temperatur (efter 3-4 timmar) så går brännaren mest på det lägre effektläget (9 kW). Då har rökgastemperaturen varit cirka 100 grader.
Då jag tycker att rökgaspemperaturen är ganska låg även fast givaren sitter före dragregulatorn. Kan ändå den kalla luften från dragregulatorn ändå påverka temperaturer?
Jag har monterat dykröret/givaren cirka 100 mm in i rökrörsövergången, snett ner. Det skulle gå att göra dykröret ytterligare något längre och då skulle givaren komma lite längre ner/in i rökkanalen på baksidan av pannan.
Några ideér och tankar hur jag går vidare med detta "problem"?