Fylla systemet på bästa sätt

Skriv svar
Lars Bergström
Stor entusiast!

Fylla systemet på bästa sätt

Inlägg av Lars Bergström »

Har installerat ny panna, några nya vattenradiatorer och ett nytt expansionskärl. Har nu fått klart med alla rördragningar och "lödningar" och det verkar vara tätt.

I instruktionen som följde med expansionskärlet står:
- fyll systemet tills 0,2 bar över förtrycket i expansionskärlet. Avlufta under påfyllningen.
- värm systemet till en så hög temperatur som möjligt under en halv dag och avlufta med jämna mellanrum.
- då vattentemperaturen har sjunkit till 50 grader ska installationen fyllas till 0,5 bar över expansionskärlets förtryck.

Nu till mina funderingar: Hur fyller jag systemet bäst och får ur all luft på bästa sätt, enligt instruktionen ovan eller ...?
a) Förtryck i expansionskärlet? 0,3 bar + 0,1 bar per meter (har tidigare sagt här på forumet)? Inställt när systemet är kallt?
b) Ska systemet vara kallt när det luftas?
c) Ska cirkulationspumpen vara på eller av?
d) Ska termostaterna på radiatorerna tas bort eller räcker det att bara öppna dem helt?
e) något mer att tänka på? :?:
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

A:JA och kallt fungerar, systemet är ju inte varmt när du förfyller. B:Lufta kallt först, sedan går det åt en andra luftningsomgång innan all luft är ur. C:Cirkpumpen måste ju vara stängd i början då den inte får gå torr. När systemet är fyllt och luftat första gången så startar man den och luftar och toppfyller vatten vid behov. D: Öppnas helt, brukar räcka. D: Kolla överallt efter småläckor på ett nytt system. Det går åt flera luftningar, man får räkna med att lufta igen efter ett dyngn eller så. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Huru går du tillväga med det kalkrika vattnet. När jag bytte panna sparade jag det gamla vattnet i 2 plåtfat. Pumpade tillbaka med en enkel plastpump för handborrmaskin. Igår bytte jag cirkulationspump och har nu ca. 40 liter som ska tillbaks. Naturligtvis har plastpumpen gett upp så jag funderar om jag ska fylla med kommunens kalkblandning eller hitta på något bättre än den där pumpen.
Kalkavlagringarna måste väl minska elementens effektivitet. Eventuellt kanske kalken i vattnet tar bort surheten i vattnet och skyddar mot rost.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Lars Bergström
Stor entusiast!

Torsten, jag har inte gjort något speciellt med det kalkrika vattnet. Jag funderade ett tag på att spara på det gamla vattnet men gjorde inte det. Det var kanske dumt. Jag har ju nu ett antal yttligre radiatorer, större pannvattenvolym och ett srörre expansionskärl så det behöver ända fyllas på mer vatten.

Om det kalkhaltiga vattnet minskar radiatorernas effektivitet vet jag ej. Intresssant frågeställning. Det blir ju lite "dummt" att spola radiatorerna regelbundet då lär man ju verkligen få in massa nytt syrerikt vatten. Det måste vara komplicerat att fylla på det gamla vattent och få upp det 3-4 m till översta radiatorerna?
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Jag har alltid luftat med cirkpumpen avstängd, stäng av den efter en stund vänta ett tag ( luften letar sig till högsta punkten/ radiatorn), lufta /fyll på , sätt sedan på cirkpumpen igen.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ja pannsten kan också bli ett resultat av kalk i radiatorvattnet. Jag ser det nog som ett större problem än att få kalk i varmvattenslingan för den kan man ju spola ur med avkalkningsmedel.
Jag har 7 meter upp och jag lyckades fylla systemet skapligt med en liten plastpump.
Funderar nu på att koppla en vattenslang till pannan och fylla från övre våningen genom slangen. När systemet är kallt behöver man nog inte fylla helt fullt.
För övrigt kör jag på elpannan ett tag framöver. 86 öre per kilowattimme inkl. skatt och avgift, provapå pris från skelleftekraft.
Byggmaxpellets blir 70 öre per kilowatttimme vid 80% verkningsgrad och med liten förbrukning lönar det sig inte att börja elda ännu.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Lars Bergström
Stor entusiast!

Jag gissar att förutom 86 öre/kWh gissar jag att det finns en nätavgift. Jag har 19,5 öre/kWh i nätavgift (plus en fast kostnad).
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Fylla systemet på bästa sätt

Inlägg av André »

Lars Bergström skrev:Har installerat ny panna, några nya vattenradiatorer och ett nytt expansionskärl. Har nu fått klart med alla rördragningar och "lödningar" och det verkar vara tätt.

I instruktionen som följde med expansionskärlet står:
- fyll systemet tills 0,2 bar över förtrycket i expansionskärlet. Avlufta under påfyllningen.
- värm systemet till en så hög temperatur som möjligt under en halv dag och avlufta med jämna mellanrum.
- då vattentemperaturen har sjunkit till 50 grader ska installationen fyllas till 0,5 bar över expansionskärlets förtryck.

Nu till mina funderingar: Hur fyller jag systemet bäst och får ur all luft på bästa sätt, enligt instruktionen ovan eller ...?
a) Förtryck i expansionskärlet? 0,3 bar + 0,1 bar per meter (har tidigare sagt här på forumet)? Inställt när systemet är kallt?
b) Ska systemet vara kallt när det luftas?
c) Ska cirkulationspumpen vara på eller av?
d) Ska termostaterna på radiatorerna tas bort eller räcker det att bara öppna dem helt?
e) något mer att tänka på? :?:
a) När du kolla förtrycket i exp.kärlet så ska det ej vara utsatt för något tryck, Ställ förtrycket på 0,5 bar..
b) Full upp systemet o lufta radiatorer/panna
c) Av
d) Fullt öppna
e ) nä inte mer än att du kommer få lufta fler gånger efter att du kört ett tag, Stäng bara cirk.pumpen o tänk på att ha ett övertryck i systemet som motsvarar höjden då du luftar..

Jag har 0,6 bar med helt kallt system (20°) o det blir 1,2 då tanken är uppeldad till +90°, kommer man för lågt kan det komma in luft via radiator ventilerna
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar